אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> קונים דירה: כמה כסף משתלם להשקיע?

קונים דירה: כמה כסף משתלם להשקיע?

מאת: עו״ד רון ניב | תאריך פרסום : 26/12/2018 13:39:00 | גרסת הדפסה

עו״ד רון ניב

בטורים הקודמים עמדנו על השיקולים בבחירת האזור והדירה הספציפית ושיקולי המס לצורך הגדלת התשואה ברכישת נכס להשקעה. בשורות שלהלן נבחן מהו מחיר הרכישה ה״נכון״ עבור הדירה שאיתרנו.

כשמדובר בדירה להשקעה, סוגיית המחיר תופסת מקום מרכזי במערכת השיקולים. מובן כי מחיר רכישה תואם ו״נכון״ הוא הצעד הראשון בהגדלת התשואה על הנכס.

מומלץ לבחור בדירה שהיא בעלת הסיכוי הגבוה לעליית שווי מנקודת מבט של משקיע קר רוח. כלומר, כדאי לנטרל את השאלה "האם אני הייתי גר בדירה לצרכי האישיים". בדירות להשקעה הפרמטר האישי אינו השיקול הקובע אלא האטרקטיביות של הדירה מבחינת הפוטנציאל להשיא תשואה.

מחיר מול תשואה: מה כדי לחפש?

אפשרויות השבחה באזור– למשל כתוצאה מבנית פארק, חניון, מוסדות ציבור וקהילה.

אפשרויות השבחה בבניין– למשל תמ"א 38, פינוי בינוי, הגדלת זכויות בניה, זכויות בניה לגג או הרחבה.

רכישה מקבלן, במיוחד בנקודות קריטיות– למשל במכירות הראשונות בבניין (למטרת גיוס ההון העצמי הדרוש לקבלת ליווי בנקאי) או במכירות האחרונות (הקבלן מעונין לסגור את הליווי הבנקאי והאתר).

רכישה ממוכרים בנקודות קריטיות– יורשים, בעלים משותפים, גירושין, אי עמידה בתנאי המימון, בניין שהעירייה כבר שלחה בגינו לבעלים מכתב "התראה על מבנה מסוכן" ודורש שיפוץ. ניתן גם לעיין בפרסומי לשכות ההוצאה לפועל אם כי כדאי לקחת בחשבון שרכישת דירה בהליכים אלה מצריכה הרבה השקעה, עיכובים, העמדת ערבויות בנקאיות והתמחרות שסופה אינו ידוע).

בכל מקרה מומלץ לברר היטבבכל עסקה כמה זמן עומדת הדירה בשוק. בדקו האם מדובר בדירה ותיקה או שנסיבות המוכרים "קשות" (יורשים, מעבר דירה, גירושין וכו׳) – זו ההזדמנות לנסות להפחית את מחיר העסקה.

איך תבדקו מהו המחיר הנכון לדירה?

  1. שמאות מקצועית: זו הדרך המומלצת ביותר שכן לשמאי יש את הידע והכלים המקצועיים לבחון את ערך הדירה, לרבות זיהוי פגמים (חריגות בניה, הכרזה על המבנה כמבנה מסוכן ועוד).
  2. אתר רשות המסים: באתר מתפרסם מידע שימושי לגבי האזור/הבניין. https://taxes.gov.il/Services/pages/MeidaNadlan.aspx
  3. אתרי אינטרנט שמרכזים נתונים על אזורים שונים בארץ:למשל אתר מדל״ן https://www.madlan.co.il
  4. מידע מהמתווך שמטפל בעסקה: חשוב לזכור כילמתווך עניין בסגירת העסקה והוא לא תמיד אובייקטיבי.
  5. עבודת רגליים ונקישה על הדלתות: כדאי לבקר בדירה במועדים שונים (בלילה, בסופי שבוע) ולברר נתונים מיוחדים שנשתכחו מהמוכר. מומלץ לשוחח עם השכנים על נושאים כמו רעשי הסביבה, סכסוכי שכנים, תאורה ועוד. לא תאמינו כמה מידע אתם יכולים להשיג בדרך זו.

דירה קטנה או גדולה?

בעבר שררה תפיסה כי דירות קטנות עדיפות להשקעה שכן הן מיועדות לקהל שאין באפשרותו לרכוש דירה, כגון זוגות צעירים נטולי ילדים וסטודנטים. היום ברור כי מגוון השוכרים רחב יותר. כך, בעלי ממון כן שוכרים דירות משיקולי כדאיות ונוחות ויש הרבה זוגות שמעדיפים לגור בשכירות ולא מעוניינים להתחייב לרכישת דירה שאולי בעתיד תהיה קטנה לצרכיהם.

התשובה לשאלה איזה באיזה דירה עדיף להשקיע תלויה הרבה פעמים בטיב השכונה. כך למשל, בשכונה המיועדת לזוגות צעירים אולי יהיה ביקוש גדול יותר דווקא לדירות 4 חדרים. במרכזי הערים אולי הביקוש יהיה לדירות קטנות לצעירים וגם למבוגרים שגוזליהם פרחו מהקן.

כיצד נחשב את התשואה?

תשואה מדמי שכירות ברכישה מהון עצמי: דמי שכירות חודשייםX12 בניכוי כל ההוצאות של אנשי מקצוע ותיקונים, מיסוי אם קיים =דמי שכירות שנתיים. את דמי שכירות השנתיים יש לחלק במחיר הרכישה כדי לקבוע מה התשואה.

למשל:

מחיר רכישה:                           1,000,000 ₪.

דמי שכירות חודשיים:                3,500 ₪. (במסלול פטור ממס)

הוצאות שנתיות:                       1,000 ₪.

דמי שכירות שנתיים                   3,500x12) ₪ 42,000 ₪)

תשואה בניכוי ההוצאות:             41,000 ₪ : 1,000,000     =4.1%

תשואה מדמי שכירות ברכישה במימון חיצוני: דמי שכירות חודשייםX12 בניכוי כל ההוצאות של אנשי מקצוע ותיקונים, מיסוי אם קיים, והוצאות הכרוכות בתשלום ההלוואה=דמי שכירות שנתיים בחלוקה למרכיב ההון העצמי במחיר הרכישה. כאן, החלוקה של דמי השכירות השנתיים נטו, מתחלקת לסכום קטן יותר, בהתאם לגובה ההון העצמי שהושקע. הרווחיות במסלול זה גדלה.

למשל:

מחיר רכישה:                           1,000,000 ₪.

הון עצמי:                                 300,000 ₪.

הלוואה מובטחת במשכנתא:      700,000 ₪.

דמי שכירות חודשיים:              3,500 ₪. (במסלול פטור ממס)

ריבית שנתית להלוואה:            21,000 ₪.

הוצאות שנתיות אחרות:            1,000 ₪.

דמי שכירות שנתיים               3,500x12) ₪ 42,000 ₪)

תשואה בניכוי כל ההוצאות:      21,000 ₪ :300,000=7%

אחת הדרכים הטובות למקסם רווחיות ברכישת דירה היא מינוף, בתנאי כמובן שהרוכש משלם למממן ההלוואה סכום הנמוך מתשלומי דמי השכירות וכי יש לו ודאות גבוהה כי מדובר בדירה שתהיה מבוקשת להשכרה תמיד.

קודם הראיתי כיצד מגדילים רווחיות כשמרכיב ההון העצמי הוא 30% (300,000 שקל מתוך 1,000,000 שקל) האם ניתן להגיע למצב בו נוכל להגביר רווחיות על ידי השגת מרכיב ההון העצמי מגוף מממן?

באקלים הכלכלי הנוכחי ניתן! יש מספר גופים המעמידים מימון תוך היסמכות על כספים המנוהלים אצלם.

גובה המימון משתנה בין 60% ל-80% מהחיסכון אצל הגוף המממן, ונדרש כי החיסכון יהא באפיק סולידי. תקופות המימון משתנות, בין שנה ל-7 שנים, ובמהלכן כספיכם עובדים עבורכם ונושאים תשואה.

הלוואות במימון חיצוני אטרקטיביות במיוחד למי שמתכוון לרכוש דירה ולמכור אותה בטווח הקצר שכן בכך קטן הסיכון לאי עמידה בהחזר ההלוואה.

* עורכת דין רון ניב עוסקת בנדל״ן

** המאמר הוא חלק מסדרת מאמרים של הכותבת בנושא שיקולי כדאיות ברכישת דירה להשקעה

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ