אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> פיצויים בסך 100,000 ש"ח לאישה מוסלמית שגורשה בעל כורחה

פיצויים בסך 100,000 ש"ח לאישה מוסלמית שגורשה בעל כורחה

מאת: הדר מורג | תאריך פרסום : 10/02/2010 16:59:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין מ.מ נ' מ.מ

בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב קבע, כי חוק העונשין מבקש להגן על האישה הלא יהודייה מגירוש בעל כורחה ובלא פסק דין מחייב לגירושין, וחייב את הבעל שגירש בפיצויים.

נישואי התובעת והנתבע, בני הדת המוסלמית, עלו על שרטון, והליכים משפטיים ביניהם נוהלו בבית הדין השרעי.

לטענת התובעת, בני הזוג הגיעו להסכם דיוני בו נקבע כי הם יתגרשו רק לאחר שיוסדר עניין משמורת הילדים והם יפגשו עם פקיד הסעד לסדרי דין, אולם כשהגיעו לדיון בן הזוג לא הסכים לנהל הליך גירושין, ביקש לגרשה בעל כורחה, ללא רשות בית הדין השרעי, והדבר מהווה עבירה על חוק העונשין ועוולה נזיקית המזכה בפיצויים. כמו כן נטען, כי מתסקיר הסעד עלה כי בן הזוג מסית את ילדיהם נגדה, ואשתו החדשה מנצלת אותם לעבודות הבית.

הנתבע טען מנגד כי מדובר בתביעה טורדנית וקנטרנית, והכחיש את הטענות בדבר הסתה. כן נטען, כי בני הזוג הגיעו להסכמה דיונית לפיה הסתיימו כל העניינים ביניהם והאישה נתנה הסכמתה לגירושין באמצעות בא כוחה, על אף שהדין המוסלמי כלל לא דורש את הסכמתה זו.

השופטת שפרה גליק קיבלה את טענות התובעת וקבעה, כי סעיף 181 לחוק העונשין ביקש להגן על האישה הלא יהודייה ו"לעקור משורש את המינהג המוסלמי לפיו יכול גבר מוסלמי לגרש את אשתו בעל כורחה ובהיעדר פסק דין מחייב". כן נקבע, כי הסכמת התובעת לגירושין הייתה מותנית בהסדר המשמורת, שנקבע רק אחרי שהבעל גירש את התובעת, באקט חד-צדדי ובהיעדר פס"ד מחייב לגירושין.

באשר לפיצוי נקבע, כי עפ"י הפסיקה גם אם לא הוכחו נזקים, יש לפסוק פיצויים לאישה שגורשה בעל כורחה, ויש אף לשקול פיצויים עונשיים.

לפיכך נפסק, כי לאור משך הנישואין, עוגמת הנפש שנגרמה לה והתלות הכלכלית במשפחתה, על בן הזוג לשלם לתובעת 100,000 ש"ח מהם ינוכה סכום המוהר הדחוי, וכן ישא בהוצאות משפט בסך 10,000 ש"ח.

לפסק הדין בעניין מ.מ נ' מ.מ

למדור: משפחה וירושה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

חוקים קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ