אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תביעות ביטוח ונזקי רכוש >> כסף במקום מטפלת: האם הצעת חוק חדשה תשפר את מצב הקשישים?

כסף במקום מטפלת: האם הצעת חוק חדשה תשפר את מצב הקשישים?

מאת: עו"ד דוד פייל | תאריך פרסום : 20/04/2017 18:55:00 | גרסת הדפסה

עו"ד דוד פייל (צילום: רן כליף) [אילוסטרציה חיצונית: Katarzyna BiaÅ‚asiewicz, www.123rf.com]

על פי הצעת החוק שפורסמה באחרונה קשישים סיעודיים שלא נמצאה להם מטפלת יוכלו לקבל את גמלת הסיעוד ישירות לחשבון הבנק. בהצעה יש בשורה מסוימת אך עדיין הגמלה נמוכה מאוד ומרבית הנטל ימשיך ליפול על הקשיש ובני משפחתו.   

בהתקרב יום העצמאות ה-69 של מדינת ישראל ראוי להתעכב רגע על מצבם של הורינו, אותם קשישים שהיו פעילים כל חייהם וברגע אחד או בתהליך כואב ומתמשך איבדו את עצמאותם, אינם מסוגלים יותר פיזית לדאוג לעצמם והפכו תלויים באחרים.

העלייה בתוחלת החיים הובילה למהפכה דמוגרפית של ממש. החברה האנושית הולכת ומזדקנת בקצב מהיר ועל פי תחזיות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עד סוף שנת 2030 צפוי מספר הקשישים (בני 65 שנה ומעלה) בישראל להגיע ל-1,367,000 איש.

הגיל המבוגר מביא עמו מחלות ומגבלות והשינוי הדמוגרפי מוביל לכך שיותר ויותר זקנים וזקנות זקוקים לתמיכה ולשירותי סיעוד וחווים בהקשר זה קשיים ומצוקות.   

מתוך מגמה לעודד קשישים להישאר בסביבתם המוכרת (בביתם או בבית קרוביהם), חוק הביטוח הלאומי מעניק לקשיש הנזקק לסיוע בפעולות היום יום "גמלת סיעוד" במידה שהכנסתו אינה עולה על סכום מסוים. כיום, כ-160 אלף קשישים זכאים לגמלה.

לרוב הגמלה ניתנת בצורה של שירותים שכוללים סיוע בפעולות היום יום ובניהול משק הבית.  הביטוח הלאומי מעביר את הסכום למי שמספק את השירותים לזקן או לזקנה ולא אליהם ישירות (השירותים יכולים לכלול כביסה, מוצרי ספיגה, לחצן מצוקה, טיפול בבית וביקור במרכז יום, בהתאם לבחירת הקשיש). במקרים רבים הסכום מועבר לחברת סיעוד ששולחת לקשיש מטפל או מטפלת למספר שעות בשבוע.  

הקשיש אינו יכול לקבל את הגמלה ישירות אליו, אלא במקרים חריגים. על פי חוק הביטוח הלאומי, כאשר לא ניתן לספק לקשיש שירותי סיעוד (למשל בשל מגורים ביישוב מרוחק או אם הוא חולה במחלה מדבקת שמסכנת את מטפליו) ניתן לשלם לו את הגמלה בכסף לחשבון הבנק אך זאת רק אם בן משפחה גר עמו ומטפל בו.

עוד קובע החוק כי במקרים בהם חלפו 60 יום ממועד אישור בקשת הגמלה אך טרם סופקו לקשיש שירותי הסיעוד הוא יהיה זכאי לקבל את הגמלה בכסף.

ביטול דרישת המגורים עם בן משפחה

הצעת החוק החדשה מציעה לבטל את התניית תשלום גמלת הסיעוד בכסף במגורי בן משפחה ולאפשר את התשלום בכל המקרים בהם ועדה מקצועית קבעה שאין שירותי סיעוד זמינים שניתן לספק לקשיש. בנוסף מבקשת הצעת החוק לקצר את תקופת ההמתנה לשירותי הסיעוד מ-60 יום ל-30 יום שלאחריהם יוכל המבוטח לקבל את הגמלה לחשבון הבנק.

בדברי ההסבר נכתב כי מניסיון הביטוח לאומי עולה שהתנאי הנוגע למגורים עם קרוב משפחה עלול להוביל למצבים בהם נשללת גמלה ממבוטח בנסיבות שאינן תלויות בו ועל אף שהוא זקוק לסיוע בפעולות היום יום.

ההצעה אמנם תיטיב עם אותם קשישים שגרים ביישובים מרוחקים או סובלים ממחלות מסוימות ואינם יכולים לקבל שירותי סיעוד אך אין בה בשורה של ממש.

עדיין, מצבם של רוב הקשישים בעייתי מכיוון שהגמלה מספקת בין 9 ל-22 שעות סיעוד שבועיות בסך הכל, כמות זעומה שאינה מספקת מענה אמיתי. לרוב הקשישים דרוש סיוע נוסף שניתן בדרך כלל באמצעות עובדת זרה ונטל מימון שכרם נופל על הקשיש ובני משפחתו. רבים אינם יכולים לעמוד במעמסה הכלכלית והתוצאה היא שזקנים שוהים בביתם ללא עזרה מספקת או שאחד מהילדים נאלץ להפסיק לעבוד כדי לסעוד את ההורה ובמקרים המצערים – העברת הקשיש למוסד סיעודי.  

למעבר להצעת החוק המלאה

* עו"ד דוד פייל מייצג בתביעות ביטוח סיעודי

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
1

גם אם נמצאה מטפלת, והילד נאלץ לא לעבוד. יש לשלם לילד

שעושה את הכל. כמובן הכל תוך מתן בחירה. (לא לשכוח שגם נחתך הסכום בחצי אם מקבלים מעל 9600 שקל, ואפילו עוברים ב100 שקל).
1
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום תביעות ביטוח ונזקי רכוש באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום תביעות ביטוח ונזקי רכוש
ביטוח סיעודי קבוצתי, פרטי או דרך קופת החולים: מה חשוב לדעת?
עו״ד סיגל רייך-הלל (צילום: דניאל בבצ׳יק)
הטלת ריבית עונשית על חברות ביטוח – בשורה אמיתית למבוטחים?
עו"ד מאירה זוהר. צילום: צילום: ולדימיר בונדרב

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ