אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> התקבל ערעור נכה צה"ל הסובל ממחלה מולדת – אחוזי הנכות הוגדלו

התקבל ערעור נכה צה"ל הסובל ממחלה מולדת – אחוזי הנכות הוגדלו

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 05/04/2017 11:55:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: lacamerachiara, 123rf.com

בימ"ש השלום בירושלים קיבל באחרונה ערעורו של חייל שהתגייס לשירות קרבי ובמהלכו התגלה כי הוא לוקה במחלה מולדת במפרקים. נקבע כי הטירונות החמירה את מצבו משמעותית.

המערער התגייס לתותחנים בשנת 2009, עם פרופיל 97. במהלך השירות הוא החל לסבול מכאבים בברכיים ובהמשך גם מכאבים במפרקי הירכיים. כעבור חודש נוסף הוא אובחן כסובל מ- dysplastic hips bilateral grade 3 – מחלה מולדת הפוגעת במפרקי הירכיים.

בעקבות זאת הצבא הוריד לו את הפרופיל. בשנת 2013 קצין התגמולים במשרד הביטחון קבע כי מצב מפרקי הירכיים החמיר בתקופת השירות בשיעור של 25% מדרגת הנכות הכוללת והוועדה הרפואית קבעה לחייל אחוזי נכות בהתאם.

על החלטה זו הגיש החייל ערעור באמצעות עוה"ד דוד פייל ורועי פרישמן, אליו צורפו שתי חוות דעת רפואיות שקובעות כי מצבו החמיר בצורה יותר משמעותית ממה שקבע קצין התגמולים. מנגד עוה"ד נפתלי קפשוק הגיש בשם קצין התגמולים חוות דעת נגדיות המעידות על צדקת החלטתו.

השאלות שבהן נדרש להכריע השופט בדימוס יואל צור, העומד בראש ועדת הערעורים על החלטות קצין התגמולים היושבת בבית משפט השלום בירושלים, היו שתיים: האם יש קשר סיבתי בין מצבו הרפואי של המערער לבין השירות בצבא, וככל שיש קשר שכזה האם מדובר בקשר של גרימה (כלומר, שהשירות אחראי לו) או בקשר של החמרה (כלומר, שהמצב החמיר בעקבות השירות הצבאי).

לאחר ניתוח מפורט של עמדות המומחים משני הצדדים, וכן של עדויות המערער ומפקדו,  השופט הגיע למסקנה שיש קשר סיבתי בין השירות הצבאי לבין הופעת הסימפטומים של המחלה המולדת ממנה סובל המערער – כלומר, הקשר הוא קשר של החמרה.

ואולם, בניגוד לקצין התגמולים, הוא סבר שהחמרה זו בשיעור של 50% מדרגת הנכות הכוללת כפי שסבר המומחה מטעם המערער ולא 25%. 

העומסים החריפו את המצב

השופט הסביר שמדובר במקרה מיוחד, שכן המערער סובל כאמור מפגימה מולדת שאמורה להיות מאובחנת בגיל הרך. אלא שהמערער ניהל אורח חיים רגיל ומלא, מחלתו לא אובחנה בילדותו ואף לא בלשכת הגיוס, וניכר כי אימוני הטירונות החמירו את מצבו.

השופט הוסיף כי הספרות הרפואית קובעת שהפעלת עומסים על המפרק מחריפה את המחלה והסיפמטומים בהם לקה המערער הם תוצאה של פעולה לא טובה של המפרק מבחינה מיכנית.

החלטת השופט הייתה מורכבת ברובה מהפניות לחוות הדעת הרפואיות השונות שניתנו בעניינו של המערער, ובסופו של דבר הוא קבע כאמור כי "הכאבים אכן הופיעו בסמוך לאחר תחילת הטירונות דבר המצביע על קשר בין הטירונות לבין הכאבים שהתפתחו אצל המערער".

בסיכומו של עניין, השופט קיבל את הערעור וקבע כי השירות הצבאי החמיר את מצבו של המערער ב-50%. מאחר שחשב כי מדובר במקרה גבולי, השופט לא חייב את קצין התגמולים בהוצאות משפט.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ