אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> העברת זכויות בנחלה בלא הסכמת המינהל אינה בטלה

העברת זכויות בנחלה בלא הסכמת המינהל אינה בטלה

מאת: אליסה אודנהיימר - TheMarker.com | תאריך פרסום : 01/09/2002 14:34:00 | גרסת הדפסה

הסכם המעביר זכויות בנחלה לבן ממשיך, בלי לקבל את הסכמת מינהל מקרקעי ישראל והסוכנות, אינו בטל. בנוסף, הסכם המעביר רק חלק מהנחלה, ולא את כולה, אינו בטל, אף שהדבר עומד בניגוד להסכם המשולש בין מינהל מקרקעי ישראל, הסוכנות היהודית והאגודה השיתופית - כך קבע השבוע בית המשפט העליון.

פסק הדין מתייחס למחלוקת בין שני אחים - חזקיהו ואליהו חיים - המתמודדים על הזכויות במשק במושב גבעת יערים, שהיה בבעלות אימם עד לפטירתה ב-92'. לטענת אליהו, האם מינתה אותו ב-79' כבן ממשיך, וחזרה ועשתה כן ב-81'. במאי 81' חתם אליהו על תצהיר, ובו נאמר כי ידוע לו שאמו התנתה את הסכמתה למינויו כבן ממשיך, בתנאי שיסכים כי לאחר פטירתה יתגורר אחיו חזקיהו ומשפחתו בביתה, ושניהם יחלקו את המשק החקלאי.

אליהו הפעיל את המשק ב-95-'82'. ב-91' נערך הסכם בין האם לבין חזקיהו, ובו העבירה האם לו ולאשתו את הזכויות בבית המגורים שלה במשק. חזקיהו ומשפחתו מתגוררים בבית האם עד היום. לאחר פטירת האם ב-92', התעוררה מחלוקת בין האחים על תוקפם של התנאים בתצהיר שעליו חתם אליהו, ועל תוקפו המשפטי של ההסכם בין חזקיהו לאם בעניין העברת הזכויות בבית המגורים.

אליהו פנה לבית המשפט המחוזי בירושלים, שקבע כי כל זכויות האם במשק עברו במותה לידי אליהו, וכי ההסכם מ-91' בטל. בין השאר, הסביר בית המשפט כי בהתאם להסכם המשולש, נדרשת הסכמת המינהל והסוכנות לכל העברה של זכויות שימוש במשק, לרבות בית המגורים. הסכמה כזאת לא התקבלה. לכן, קבע בית המשפט, ההסכם להעברת הבית בטל.

חזקיהו פנה בערעור לבית המשפט העליון, באמצעות עו"ד משה ואורן באדר. נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק והשופטים טובה שטרסברג-כהן ואילה פרוקצ'יה קבעו פה אחד כי אליהו הוא הבן הממשיך במשק. עם זאת, קבעו ברק ושטרסברג-כהן, בניגוד לדעתה של השופטת פרוקצ'יה, ובניגוד לדעת בית המשפט המחוזי, כי ההסכם בין האם לחזקיהו אינו בטל.

הנשיא הסביר בפסק דינו כי אף שהאם לא קיבלה את הסכמת המינהל והסוכנות, ואף שהעבירה רק חלק מהזכויות בנחלה, בניגוד להסכם המשולש, אין בכך כדי להביא לבטלות ההסכם שכרתה. "העובדה כי נאסרה בהסכם המשולש העברה מן הסוג שבוצעה, אינה מביאה לבטלות הסכם ההעברה האמור", כתב ברק.

ע"א 1662/99 חזקיהו חיים נ' אליהו חיים ואח'

למדור דיני מקרקעין

באדיבות www.TheMarker.com

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן
קבוצות רכישה: יתרונות וחסרונות
צילום: Construction_9379 By Alvimann3, www.morguefile.com
המדריך לרוכש דירה מיזם
עו"ד אלון אברהמוב

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ