אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> האם מותו של חייל שטבע בעת חופשתו מהשירות נגרם במסגרת שירותו הצבאי?

האם מותו של חייל שטבע בעת חופשתו מהשירות נגרם במסגרת שירותו הצבאי?

מאת: טל צבר, עו"ד | תאריך פרסום : 05/02/2012 17:06:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין רמה ברדוגו נגד קצין התמלוגים של משרד הביטחון

בית משפט השלום בחיפה דחה ערעור שהגישה אמו של חייל בשירות קבע על החלטת משרד הבטחון שלא להכיר בחייל, שטבע למוות בזמן ששהה בחופשה בחו"ל, כחייל שנספה במערכה.

בקשת אמו של חייל בשירות קבע ממשרד הביטחון, שיכיר בבנה, שטבע למוות בטיול קייאקים בלאוס, כחייל צה"ל שנספה במערכה נדחתה, ועל החלטה זו הגישה האם ערעור לבית המשפט.

האם טענה, כי קיים קשר עקיף בין מותו של בנה לבין הכשרתו הצבאית ביחידת קרבית, שהשפיעה על התנהגותו לפני הטביעה, באשר לטענתה, כתוצאה מהחינוך והאחריות שרכש כחייל ומפקד, בחר לתת את חגורת הההצלה לתיירת שלא הייתה לה חגורת הצלה ויצא לשיט בלעדיה, וכתוצאה מכך טבע. כן טענה, כי אנשי קבע אינם מודעים לעובדה, שכשהם יוצאים לחופשה, פעילותם אינה מבוטחת.

משרד הביטחון טען מנגד, כי טענות האם נשענות על ערכי מוסר בעולם אידיאלי ולא מציאותי וכי תפיסתה של האם, לפיה משרד הביטחון אחראי על חייהם של חיילי קבע בכל מקום בעולם, הינה תפיסה פטרנליסטית שאין לה עילת תביעה. כן הוסיף, כי החייל המנוח היה בחופשה פרטית ולא בשליחות צבאית, וכי האירוע המצער קרה בעת ששט בנהר בלאוס ולפיכך אין קשר בין מותו לשירות הצבאי.

סגן הנשיא, השופט יעקב וגנר, דחה את הערעור. נקבע, כי האסון אירע לחייל בעת שהצטרף לשיט בחו"ל, אשר תרם לאסון בכך, שנתן את חגורת ההצלה שלו לאישה אלמונית, שכן ייתכן שאם היה משתמש בחגורת הצלה בעת השיט, יכול היה להינצל מהטביעה. בכל מקרה, קבע השופט, אין בפעולת מתן חגורת ההצלה או בהשתתפותו בשיט בחו"ל כל קשר לשירותו הצבאי.

נקבע, כי אומנם חייל היוצא לחופשה הוא עדיין חייל ב"שירות הצבאי" אולם כדי לראות בחבלה שגרמה למותו ככזו הקשורה לשירותו בצה"ל, חייב להיות קשר סיבתי בין הטביעה לבין השירות הצבאי וכי הקשר שבין הכשרתו של המנוח בצבא כחייל וכמפקד ביחידה מובחרת, לבין בחירותיו בעת חופשתו, קרי- להיפרד מחגורת הצלה שלו ולמסרה לנוסעת זרה תוך כניסה למצב סכנה, אינו יכול למלא אחר דרישת הקשר הסיבתי שבין הטביעה לבין השירות הצבאי.

"מדובר בתיאוריות פסיכולוגיות ובגישה נוקשה אם לא לומר פטרנליסטית לפיה המדינה/הצבא המכשירים חייל אחראים גם לבחירותיו. מכל מקום תיאוריות אלה לא הוכרו בדין ובפסיקה ואין בידינו לקבלן". כתב השופט, ודחה את התביעה כאמור.

לפסק הדין בעניין רמה ברדוגו נגד קצין התמלוגים של משרד הביטחון

למדור: חוקתי ומנהלי

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי
יש פתרון פשוט והוגן לכאוס שנוצר בבחירות
עו"ד זאב ולנר | צילום: אסנת רום [אילוסטרציה: Rafael Nir, Unsplash]

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ