אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> גובה הפיצוי בגין אי-מתן הודעה מוקדמת

גובה הפיצוי בגין אי-מתן הודעה מוקדמת

מאת: עפר דקל, עו"ד | תאריך פרסום : 30/09/2002 11:00:00 | גרסת הדפסה

החובה של המעביד, והעובד, לתת לצד השני לחוזה העבודה הודעה מוקדמת לפיטורים / התפטרות - מוכרת בדיני העבודה בישראל מזה שנים רבות, ומעוגנת כיום בחוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, תשס"א2001-. חובה זו מעוררת מספר סוגיות, שחלקן יידונו להלן:

מטרת ההודעה המוקדמת

לפי הפסיקה, במקרה של פיטורים - מטרתה של ההודעה המוקדמת הינה לתת לעובד המפוטר אפשרות לחפש עבודה חלופית, כאשר הוא עדיין עובד ומקבל משכורת בתקופת ההודעה המוקדמת. במקרה של התפטרות - מטרת ההודעה המוקדמת הינה לתת למעביד אפשרות לחפש מחליף לעובד שהתפטר, ולהתארגן לעבודה בלעדיו, לפני שהעובד עוזב את העבודה.

ההבחנה בין מתן הודעה מוקדמת בפועל - לבין פיצוי בגין אי-מתן הודעה מוקדמת

יש להבחין בין שני מצבים שונים ונפרדים, כדלקמן:

מצב אחד הינו מתן הודעה מוקדמת לפיטורים / התפטרות, תוך המשך קיום יחסי העבודה, וסיומם בסופה של תקופת ההודעה, שמהלכה יכולים העובד והמעביד להתארגן לקראת סיום העבודה כאמור. בנסיבות אלה, בתקופת ההודעה המוקדמת ממשיכים להתקיים יחסי עובד-מעביד לכל דבר ועניין, כולל חובת הנאמנות ההדדית המוגברת שבין עובד ומעביד, והעובד חייב להמשיך ולעבוד עבור המעביד, לפי החוזה ביניהם, עד לסוף התקופה. כמו כן, בתקופה זו המעביד חייב להמשיך לשלם את שכרו של העובד וזכויותיו במלואן, והעובד ממשיך לצבור ותק לזכויות - עד למועד סיום יחסי העבודה בתום תקופת ההודעה המוקדמת.

מצב שני הוא ניתוק יחסי עובד ומעביד לאלתר, באופן מיידי, תוך תשלום פיצוי בגין אי-מתן ההודעה המוקדמת )"תשלום חלף הודעה מוקדמת"(. אפשרות זו מוכרת בחוק הודעה מוקדמת החדש, ובפסיקה שקדמה לו. בנסיבות אלה, לא מתקיימת תקופה של הודעה מוקדמת, אשר במהלכה העובד חייב להמשיך לעבוד, וזכאי לקבל שכר ולצבור זכויות - אלא שיחסי העבודה מנותקים מיידית, כאשר הצד )העובד או המעביד(, שלא מילא את חובתו לתת לצד השני הודעה מוקדמת - מפצה את הצד השני בגין הפרת חובה זו.

החוק החדש

הפסיקה שקדמה לחקיקתו של חוק ההודעה המוקדמת קבעה כי גובה הפיצוי, שיש לשלם לעובד בגין אי-מתן ההודעה - הוא השכר, המגיע לעובד בגין התקופה, שעבורה לא ניתנה לו ההודעה המוקדמת, ללא תנאים נלווים כגון פיצויי פיטורים, קופת גמל, פדיון חופשה שנתית ודמי הבראה ונסיעות בגין תקופה זו )דב"ע מח3-22/ טלמיר נגד יפה, פד"ע כ' 107(.

חוק ההודעה המוקדמת, שנחקק בשנת 2001, קובע בסעיף 7 כי מעביד, או עובד, שלא נתן לצד השני לחוזה העבודה הודעה מוקדמת לפיטורים / התפטרות - חייב לפצות את הצד השני "בסכום השווה לשכרו הרגיל בעת התקופה שלגביה לא ניתנה ההודעה המוקדמת". המונח "שכר רגיל" מוגדר, בסעיף 1 לחוק, כ"שכר העבודה המובא בחשבון לעניין חישוב פיצויי הפיטורים" המשולמים לעובד.

אמנם, החוק החדש אינו קובע במפורש כי הפיצוי בגין אי-מתן ההודעה לא יכלול את התנאים הנלווים לשכר, אלא מסתפק, כאמור, בהוראה כי הפיצוי יהיה בגובה "השכר הרגיל". אולם קציר רובינסוןע"ע 299,319/99מפסק דין חדש, שנתן בית הדין הארצי לעבודה לאחרונה ) בע"מ נגד איתם, מפני הנשיא סטיבן אדלר( עולה כי גם לפי החוק החדש, גובה הפיצוי בגין אי-מתן הודעה מוקדמת לפיטורים / התפטרות - ייקבע לפי השכר ברוטו של העובד בלבד, ללא תשלומים נלווים. לפיכך, נראה שהלכה זו תמשיך לעמוד בתוקפה גם בעתיד, על פי חוק הודעה מוקדמת החדש.


* עורך הדין עפר דקל הינו האחראי על תחום דיני העבודה במשרד עוה"ד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'

** כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים ו/או המצורפים להם.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ