אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תעבורה >> ביהמ"ש המחוזי: מכשיר המרו"ם - אמין

ביהמ"ש המחוזי: מכשיר המרו"ם - אמין

מאת: מערכת PsakDin.co.il | תאריך פרסום : 31/10/2001 13:59:00 | גרסת הדפסה

בפסק דין שניתן בבית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו, בוטלה החלטת בית המשפט השלום, אשר זיכה את המשיבה מן העבירה של אי שמירת מרחק נסיעה של שניה אחת לפחות מן הרכב שלפניה, עבירה על תקנה 49(ב) לתקנות התעבורה. המשיבה הועמדה לדין על בסיס מדידה באמצעות מכשיר המכונה "מד רווח מהירות", שהראתה כי מרווח הזמן של המשיבה מן הרכב שלפניה היה 0.38 שניות בלבד.

בית משפט השלום קבע, כי מערכת המרו"ם אינה אמינה.

בית המשפט המחוזי הפך כאמור החלטה זו וקבע, כי מכשיר המרו"ם הנו מכשיר אמין.

בית המשפט המחוזי פרט בפורטרוט את מערכת המרו"ם, מרכיביו ועקרונות הפעולה של המערכת.

כב' השופט ז' המר ציין, כי כאשר אמר בית משפט קמא, כי מערכת המרו"ם איננה אמינה, הוא לא התכוון לדיוק מדידותיה של המערכת אלא ליכולתה לפרש מצבים הנקלטים אצלה ומשקפים את הנעשה בכבישים. השופט המר ציין, כי על פי העדויות שהועלו בבית משפט קמא, הרי שהדיוק הוא גבוה וכמעט אבסולוטי בנושאים של אי שמירת מרחק. העדויות התבססו על אלפי בדיקות שנערכו במכשיר, אשר בדקו את תוצאות אי שמירת המרחק במצב שבו המכונית הראשונה בלמה או כתוצאה מעקיפה. כמו כן, לחישוב אורך הרכב אין שום משמעות להוכחת מירווח הזמן בין המכוניות, ואל לו לבית המשפט להפוך עצמו למומחה ולפתח תיאוריה בתחום שאינו מומחה בו.

עוד ציין השופט המר, כי תקנה 49 לתקנות התעבורה דומה במבנה הנורמטיבי שלה לתקנה המסדירה את מהירות הנסיעה ואינה דורשת התייחסות למהירות המכוניות. אכן ייתכנו מקרים, שבהם שמירת רווח זמן של שנייה אחת בלבד, איננה מתיישבת עם הוראת התקנה ותהווה עבירה (למרות המרווח של שניה). שעל כן, הקביעה על פי המרו"ם, כי נעברה עבירה היא נכונה חרף העובדה שנשמר מרווח של שניה מן הרכב הנעקב.

המר ממשיך ובוחן את חוקתיות תקנה 49 לתקנות התעבורה, תוך בחינת השאלה שהעלה מיוזמתו בית משפט השלום - "האם לא ראוי לפסול דבר חקיקה זה בהיותו נוגד את חוקי היסוד (חו"י: כבוד האדם וחרותו וחו"י: חופש העיסוק) מאחר ויש בו פגיעה מעבר למידה הדרושה בזכות יסוד של האזרח כי לא יגבילו את תנועתו... או כי לא יגבילו את זכותו לעסוק בנהיגה אם הוא נהג מקצועי...". לשיטתו של כב' השופט המר, תקנה 49 לתקנות התעבורה, איננה פוגעת בשום זכות - בודאי לא בזכות יסוד- של אדם, שהרי אין לאדם זכות כלשהי לנהוג בדרך תוך היצמדות לרכב שלפניו, ובודאי שאין התקנה פוגעת בכבודו, בחירותו או בחופש העיסוק של הנהג. יהיה זה אבסורד לפסול את ההוראות המגבילות את מהירות הנסיעה בשל טענה של פגיעה כזאת.

מכל מקום, הטענה לתקוף תקנה הנה בבג"ץ ולא בתקיפה עקיפה.

כאמור, הערעור התקבל והמשיבה הורשעה בעבירה על תקנה 49(ב) לתקנות התעבורה.

ע"פ 071209/99, מדינת ישראל נ' אולגה רז

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום תעבורה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום תעבורה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ