אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> תלמידים בסיכון: מה האחריות של המורים בלמידה מרחוק?

תלמידים בסיכון: מה האחריות של המורים בלמידה מרחוק?

מאת: עו״ד אודט מורדוך | תאריך פרסום : 14/10/2020 12:13:00 | גרסת הדפסה

עו״ד אודט מורדוך

עשרות אלפי תלמידים עברו בחודשים האחרונים למודל של למידה מרחוק החושף אותם לפגיעות מצד תלמידים אחרים או בתוך הבית. חובת צוותי החינוך למנוע נזקים קיימת גם במציאות זו

בתקופה בה לא ידוע מתי הילדים יחזרו ללימודים פרונטליים, והלמידה מרחוק מתמשכת, עולה חשש שתלמידים יסבלו מהתנכלויות, הצקות ופגיעות מצד ילדים אחרים. הסגר הממושך גם מעלה את החשש לפגיעה של הורים בילדיהם. מומחים רבים מדווחים על עליה בדיווח על מצוקות שילדים חווים בתקופה בה הם שוהים הרבה בביתם, עליה באירועי פגיעה ברשת ועוד.

כשהשעמום, הלחץ, הרגישות והפגיעות גוברים, נראה כי למורים יש תפקיד בלתי מבוטל במניעת או בהפסקת הצקות שכאלו באמצעות שיעורי החינוך, שיחות אישיות ושמיעת התלמידים בתכיפות גבוהה מהרגיל.

איתור ודיווח

חובתו הכללית והמקצועית של מורה כלפי תלמידו כוללת את האחריות לנקוט מבעוד מועד אמצעים סבירים למניעתו של נזק צפוי. ככל שנקיטת האמצעים קלה ופשוטה יותר, כן גוברת חובת המורה ליישם אותם. החובה כוללת בין היתר איתור תלמידים בעלי פגיעות נפשית מיוחדת כתוצאה מהתעללות והזנחה. במצבים שכאלו חלה חובת דיווח  לרשויות ומתן מענה חינוכי לילדים הנפגעים/ הפוגעים, לבני משפחותיהם, למורי בית הספר ולתלמידים שאינם מעורבים באירוע באופן ישיר. כל זאת במטרה לצמצם את מעגלי הפגיעה ולהקטין את נזקם.

בתקופת הקורונה בה הלמידה והקשר בין התלמיד והמחנך מתבצעים מרחוק, צפוי שנזקים אלו ימשכו ואף יגברו. כל זאת, לצד נזקים אחרים כגון פגיעות ברשת ופגיעות נפשיות. במציאות זו, גוברת חשיבותם הרבה של צוותי החינוך למניעת או הפסקת נזקים שכאלו. חובת הפיקוח והשגחה של מורים אינה מתבטלת בלמידה מרחוק, כשהם אינם שוהים פיזית עם תלמידיהם פנים מול פנים.  

מעקב חינוכי

מסמך באתר משרד החינוך מדגיש את חשיבות שמירת הקשר בין צוותי החינוך וההוראה לבין תלמידיהם בעת הלמידה מרחוק ואת הצורך לאתר צרכים ייחודיים וקשיים אצל תלמידים יחד עם מתן  מענה מתאים. המעקב החינוכי (ברמה הכיתתית, לימודית ואישית) אחר כל תלמיד ותלמיד חשובה והכרחית. לשם כך, יש לקבוע בתכנון הלמידה מרחוק זמן בו המורה יוכל לסייע לתלמידיו באופן אישי ורציף ובכך לאתר תלמידים בסיכון, הן בהיבט הרגשי והן בהיבט הלימודי. מעבר לכך, שמירת הקשר הרציף עם התלמידים נדרשת לצורך התעניינות, תמיכה, אכפתיות, ליווי וסיוע. על פי המסמך, להתערבות מוקדמת המלווה בהיוועצות עם אנשי מקצוע יש חשיבות רבה ובכוחה להשפיע לטובה על רווחתם של הילדים ומשפחותיהם ולמנוע או לעצור מצבי פגיעה וסיכון.

בהתייחס לאופן האיתור והזיהוי הייחודיים ללמידה מרחוק מצוין כי ישנם מספר סימנים שעשויים להדליק "נורה אדומה". כשנחשפים אליהם יש לגלות רגישות גדולה מתמיד ולנסות להבין את מקורם והשלכותיהם ולפעול בהתאם. בין התופעות והסימנים ניתן למצוא עצבות, עייפות, מראה חיצוני המעיד על הזנחה פיזית או נפשית, ילדים שקטים ומופנמים, ילדים שלא ניתן ליצור עימם קשר לאורך זמן, ילדים שאין בביתם אמצעים טכנולוגיים המאפשרים למידה מרחוק.

קיום שיח רגשי עם התלמידים, מתן תמיכה, שייכות והגברת תחושת הערך העצמי והמסוגלות האישית של התלמידים, לצד הפעלת מערכי שיעור של כישורי חיים וחזון אישי, הם חלק מהדרכים להתמודד עם נזקי משבר הקורונה והלמידה מרחוק  של התלמידים.  

תפקיד ההורים

ומה חלקם של ההורים בפיקוח והשגחה בתקופת הלמידה מרחוק? חובת ההורים נקבעה בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות והיא כוללת את החובה והזכות לדאוג לצרכי הקטין, לרבות חינוכו, לימודיו, הכשרתו לעבודה ולמשלח-יד ועבודתו, וכן שמירת נכסיו, ניהולם ופיתוחם. צמודה לה הרשות להחזיק בקטין ולקבוע את מקום מגוריו, והסמכות לייצגו.

כלומר, חובת ההורים היא לדאוג לצרכי ילדיהם כולל לבריאותם הנפשית והגופנית. אחריות זו מקבלת חשיבות מיוחדת בתקופת הלמידה מרחוק ונראה כי היא אף מחייבת שיתוף פעולה בין מורי בית הספר להורים לצורך מילוי חובתם.

הורה שנמצא בבית יחד עם ילדו צריך להיות ערני לשינויים במצב הילד ולשתף בכך את המורה או את אנשי המקצוע שיעזרו לו ככל שהדבר נדרש. כהורים, סמכו על המורים ועל הצוות החינוכי של ילדיכם שידעו לעשות את המוטל עליהם בצורה הטובה ביותר, שישתפו ויסתייעו בצוותי ייעוץ ואנשי מקצוע. האמינו בניסיונם וברצונם להתמודד עם הקשיים והפגיעות שעשויים ילדיכם לחוות.

* עו״ד אודט מורדוך עוסקת בדיני חינוך

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי
כך פוגעת רפורמת הקנאביס במטופלים החלשים ביותר
עו״ד טל-אור מועלם (צילום: אושר שילוק)
להציל את ירושלים ממגפת עבירות הבנייה
עו״ד יאיר ברגר (צילום: פסקדין)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ