חפש עורך דין לפי תחום משפטי
| |

נפסק: ההסכם הקיבוצי בין ההסתדרות לנמל אשדוד סותר את תקנת הציבור

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 12/03/2013 16:23:00 | גרסת הדפסה

לפסק הבוררות בעניין הסתדרות העובדים החדשה הכללית ואח' נ' מדינת ישראל - הממונה על השכר

המוסד לבוררות דחה בקשת ההסתדרות והנמל לאשר הסכם קיבוצי אליו הגיעו הצדדים בעקבות שביתת הנתבים, הסותר לחלוטין פסק בוררות שניתן בנושא ביוני 2011. ביקורת חריפה נמתחה על שביתת הנתבים ועל השינוי הקיצוני בעמדת הנמל.

ביוני 2011 ניתן פסק בוררות של המוסד לבוררות מוסכמת בשירות הציבורי, אשר סיים סכסוך שהתגלע בין ההסתדרות לבין חברת נמל אשדוד, בנוגע לנהלי העבודה של הנתבים בנמל. בעוד שההסתדרות טענה, שנהלי העבודה המקובלים בנמל אינם מחייבים נוכחות של שני נתבים כשאין לשניהם משימות ניתוב, טענה החברה כי נתבים שמשובצים למשמרת חייבים להתייצב לעבודה לאורך כל המשמרת.

בעקבות עדותו של סמנכ"ל משאבי האנוש בנמל, על פיה לנוכחות שני נתבים במשמרת יש משמעות בטחונית חשובה, כמו במקרים בהם ישנו צורך בפינוי דחוף של אוניות, דוגמת התראה על נחיתת טילים או במקרה של שריפה, קיבלו בוררי המוסד את עמדת החברה.

לפיכך, נקבע בפסק הבוררות, כי בכל משמרת חייבים להיות שני נתבים. עם זאת, ונוכח השינוי הבלתי צפוי בהסדרי העבודה של הנתבים, חויב הנמל לשלם להם מענק חד-פעמי בגובה 3 משכורות חודשיות.

אלא שלאחר מתן הפסק, החלו הנתבים לשבש את סדרי העבודה, ופתחו בעיצומים. בתגובה, הממונה על השכר במשרד האוצר הפנה את ההסתדרות והחברה להליך גישור, במסגרתו הגיעו להסכם קיבוצי (אשר לא אושר על ידו), על פיו, במידה ואין צורך בשני נתבים במשמרת, יהיה רשאי אחד מהם לצאת באמצע המשמרת, בתנאי שיהיה זמין להגיע בהתראה של 30 דקות, ושכרו לא ייפגע.

בעקבות זאת, הגיש הממונה בקשה למוסד לקיום פסק הבוררות כלשונו, בעוד שההסתדרות והנמל ביקשו להחליף את פסק הבוררות בהסכם הקיבוצי שחתמו, וכן להכריע בסוגיית המענק- כאשר החברה סוברת כי לאור ההסכם, על הנתבים להשיבו.

השביתה- התנהלות מזלזלת

הבקשה נדחתה.

ככל הנוגע למענק, נקבע כי למוסד אין סמכות לדון בסוגייה, ולשם כך, יש לפנות לערכאות השיפוטיות המוסמכות.

באשר להסכם נפסק, כי הצדדים אמנם רשאים לערוך הסכם קיבוצי שונה מפסק הבוררות, אך זאת אך ורק כשהדבר נעשה בתום לב ובשל שינוי נסיבות, ולא "כהתרסה". במקרה זה, כך נפסק, מדובר בהסכם שסותר את תקנת הציבור, שכן ההוראה המחייבת כי במשמרת יהיו שני נתבים, נשענת על עקרונות יסוד של בטיחות ותקינות תפעולו של הנמל.

עוד נפסק, כי לא ייתכן כי חברה ממשלתית תשלם מהקופה הציבורית שכר עבודה לשני נתבים, הגם שאחד מהם לא נמצא במשמרת.

נקבע, כי לא ברור מדוע הנמל לא פעל לקבלת סעדים כנגד ההתנהלות המזלזלת של הנתבים, שפצחו בשביתה, אשר פגעה במוסר ובסדר הציבורי, ולמעלה מזה- מדוע שינה את עמדתו בדבר חיוב הנתבים להגיע למשמרת, זמן כה קצר לאחר שהתעקש לשכנע את המוסד לקבלה.

"... בכל תולדות המוסד לבוררות מוסכמת לא אירע שצד לא ציית לפסק בוררות כרוחו וכלשונו", נכתב בפסק הבוררות באשר לעיצומי הנתבים.

נפסק, כי אישור ההסכם, משמעותו פגיעה בסדרי הבטיחות ותקינות העבודה בנמל.

"מה יקרה אם תפרוץ חלילה שריפה לאחר שהנתב השני סיים את שש השעות של משמרתו והלך לביתו? וכן אם חלילה תהיה התקפת טילים על הנמל? כיצד לא רעדה ידו של החותם מטעם החברה בנוטלו הימור שכזה?", שאלו הבוררים, וקבעו כי פסק הבוררות המקורי יעמוד על כנו.

לפסק הבוררות בעניין הסתדרות העובדים החדשה הכללית ואח' נ' מדינת ישראל - הממונה על השכר

למדור: דיני עבודה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן יעוץ אישי, שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
*
*
*
*


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
כתבות נוספות בתחום דיני עבודה
מנהל ב"וינגייט" התפטר אחרי 12 שנה – ויקבל פיצויי פיטורים
עו"ד ורד שדות | צילום: אלדד רפאלי. אילוסטרציה חיצונית: Brian Wangenheim on Unsplash

חיפוש עורך דין לפי עיר

המידע המשפטי שחשוב לדעת – ישירות למייל שלכם!
הצטרפו לניוזלטר וקבלו את כל מה שחם בעולם המשפט
עדכונים, פסקי דין חשובים וניתוחים מקצועיים, לפני כולם.
זה הזמן להצטרף לרשימת התפוצה
במשלוח הטופס אני מסכים לקבל לכתובת המייל שלי פרסומות ועדכונים מאתר פסק דין
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ