כלל גורמי המקצוע תמכו בהשמת הקטינה, שאובחנה עם עיכוב התפתחותי, במסגרת התואמת לצרכיה. עמדת האם, שתוארה ע"י האב כ"מעוררת דאגה", נדחתה בשתי ערכאות
בת 4 הסובלת מעיכוב התפתחותי תחל את שנת הלימודים הקרובה בגן התפתחותי, וזאת למרות התנגדות אימה. בכך אישררו שופטי המחוזי בחיפה חננאל שרעבי (אב"ד), אספרנצה אלון ואריה נאמן את החלטת קודמם להציב את הקטינה במסגרת התואמת לצרכיה, כפי עמדת האב וכלל גורמי המקצוע.
הצדדים הם הורי הקטינה שבמוקד הדיון, ילידת 2021. במרץ האחרון פנה אביה לבית המשפט למשפחה בחדרה, בבקשה לרשום אותה למסגרת חינוכית תומכת בשנת הלימודים הקרובה, על רקע אבחונה כסובלת מעיכוב התפתחותי שפתי רב-תחומי, עם רמת תפקוד בינונית-נמוכה.
כחלק מההליך הוצג תסקיר המכיל את עמדות גורמי המקצוע הרלוונטיים - הגננת של הילדה, וכן הפסיכולוגית וקלינאית התקשורת המטפלות בה. שלושתן נתנו המלצתן פה אחד שמסגרת חינוכית תומכת תיטיב עם הילדה ותעניק לה את הכלים ההתפתחותיים הנחוצים עבורה, אשר אינם ניתנים במסגרת חינוכית רגילה.
למרות זאת, נותרה האם בסירובה העיקש לרשום את בתה לגן התפתחותי. לטענתה מדובר בילדה אהובה ומשחקת המתפתחת בקצב שלה, כאשר אם יידרש סיוע עבורה - הרי שהמועצה האזורית תספק אותו במסגרת החינוכית הרגילה.
האב הגיב שהתנהלות האם "מעוררת דאגה", ובית המשפט פסק לבסוף לטובתו. במאי האחרון קבע השופט ירון אלטרזון שהילדה תירשם לגן התפתחותי בד בבד לעריכת אבחון התפתחותי עדכני, תוך שריון מקום בגן רגיל אם וכאשר המלצות האבחון יהיו שונות מאלה הקיימות. מכאן הערעור שהוגש למחוזי בחודש יולי.
תסקיר המדבר בעד עצמו
לטענת האם, בית המשפט למשפחה טעה בהחלטתו לרשום את בתה לגן התפתחותי. לשיטתה סדר הדברים הנכון הוא להורות תחילה על אבחון מקיף, ורק לאחריו ובהתאם לתוצאותיו - לרשום את בתה למסגרת המתאימה.
ואולם שופטי המחוזי קבעו שעל ערעורה להידחות אף ללא קבלת תגובת האב. לדבריהם עמדות גורמי המקצוע מדברות בעד עצמן, כך שהם לא רואים לנכון להתערב בהחלטת קודמם לאמץ את המלצותיהם - לשלב את הקטינה בשנת הלימודים הקרובה במסגרת המותאמת לצרכיה.
"מדובר בקלינאית תקשורת, גננת ופסיכולוגית שהמלצותיהן היו עקביות וסברו כי טובת הקטינה מחייבת השמתה בגן התפתחותי בשנת הלימודים הבאה", הבהירו השופטים. בפרט הודגשה עמדת הגננת, לפיה הצבת הקטינה בגן התפתחותי תתרום לה משמעותית בהינתן קשייה ההתפתחותיים.
בפסק הדין הוזכרה הפסיקה שלפיה לתסקיר עו"ס מעמד של חוות דעת מומחה, שרק בנסיבות חריגות - אשר מקרה זה אינו נמנה עליהן - יסטה בית המשפט מהמלצתה.
בתוך כך דחו השופטים את קריאת התיגר מצד האם, ביחס לסדר הדברים הנכון לשיטתה: הם קבעו שהחלטת שופט המשפחה לרשום את הילדה לגן התפתחותי אגב שריון מקום בגן רגיל עד לקבלת תוצאות האבחון, אינה נגועה בטעות כלשהי מצדו המחייבת את התערבותם כערכאת ערעור.
בסיכום העניין הורו השופטים על דחיית הערעור ללא פסיקת הוצאות לחובת האם, משלא התבקשה תגובת האב.
- ב"כ המערערת: עו"ד חן חג'ג' (סיוע משפטי)
עו"ד ענבל גרשון
עוסק/ת ב-
דיני משפחה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.