לפסק הדין בעניין ד"ר דב קליין נגד פרופורציה פי.אם.סי. בע"מ
בית משפט השלום בת"א קבע כי אין להשתמש בשמו הפרטי של אדם ללא הסכמתו לצרכי פרסום מסחרי בגוגל (קישור ממומן).
ד"ר דב קליין המשמש כמנתח בתחום הכירורגיה הפלסטית והינו בעל שם ומוניטין בעיסוקו, הגיש תביעה נגד רשת "פרופורציה" המעניקה שירותי כירורגיה פלסטית, בטענה כי הרשת השתמשה בשמו להפניית לקוחות פוטנציאליים שלו לאתר האינטרנט שלה באמצעות בחירת שמו כמילת מפתח עבור פרסום שירותיה ואתר האינטרנט שלה.
לטענתו, רשת פרופורציה התקשרה עם גוגל לצרכי פרסומה באמצעות מערכת המודעות המקוונת Google AdWords, המאפשרת פרסום בתוצאות החיפוש באמצעות תשלום על שאלות מפתח והופעה של תוצאת החיפוש במקום הראשון בתוצאות החיפוש, כך שבאמצעות הקשת מילות מפתח במנוע החיפוש, מפורסמת תוצאת החיפוש בראש, והמלל שבה מוביל לאתר האינטרנט של המפרסם המופיע מתחת לכותרת "קישורים ממומנים".
ד"ר קליין טען, כי פרופורציה עשתה שימוש בשמו בצירופים שונים, כך שכל גולש המקליד את שמו בגוגל הופנה לאתר האינטרנט של "פרופורציה". בתביעה שהגיש נגד רשת פרופורציה, וגוגל (ישראל ואירלנד), דרש התובע פיצוי של 300,000 ש"ח על פי חוק עוולות מסחריות, חוק יסוד: כבוד האדם וחרותו, וחוק הגנת הפרטיות .
רשת פרופורציה טענה כי לו היה התובע פונה אליה, היתה מסירה את מילות החיפוש מיד, כפי שעשתה עם הגשת התביעה. לטענתה, באמצעות שיטת הפרסום של Google AdWords האתרים העולים לאחר הקלדת מילות המפתח עולים בטור נפרד כאשר מצוין לגביהם במפורש כי מדובר ב"קישרים ממומנים", וכי הקישור לאתר והאתר שלה עצמו לא עשו שימוש בשמו של התובע וכל שעשתה הרשת היה לנצל את הידע כי המשתמש מתעניין ברפואה אסתטית ולהציע לו חלופה בדרך של פרסומת מובחנת ומובדלת. בכל מקרה, לטענתה, בתקופה בה השתמשה במילות החיפוש הכוללות את שם התובע - כשנה וארבעה חודשים, היו מספר מועט ביותר של הקלקות על מילים אלה.
גוגל הסבירה כיצד עובדת שיטת Google AdWords וציינה כי מילות המפתח נבחרות על ידי המפרסם וכלל אינן מוצגות בפני הגולש ואינן ידועות לו.
השופטת הבכירה חנה ינון קיבלה את התביעה באופן חלקי, לאחר שקבעה כי התובע צודק בדרישתו כי שמו הפרטי לא יופיע בגדר פרסום מסחרי המהווה קישור ממומן, בלא ידיעתו והסכמתו.
"שמו של אדם אינו מילה או מושג גנרי ואף אינו סימן מסחר, ועל כן אין להשתמש בו כמושא לקישורי פרסום ממומנים המופיעים, בדרך כלל, בסמוך לשם המפרסם המצוי בשטח עיסקי או כלכלי דומה לשלו, בלא הסכמתו" כתבה השופטת, וציינה כי להבדיל מפרשת 'מתאים לי - קרייזי ליין', במקרה הנדון מדובר במילות מפתח המהוות שם פרטי, ולא סימן מסחרי, ולכן אין לאפשר שימוש בו לצרכי פרסום ללא הסכמת בעל השם.
"בהמשך לכך, ניתן לשאול, דרך משל, באם תפרסם חברת המוסיקה "הליקון" את אתרה באינטרנט ולשמאלו קישור ממומן של "אריק איינשטיין", בלא ליטול הסכמתו ורשותו, או באם, למשל, יפרסם תיאטרון "הבימה" ליד אתרו באינטרנט את השם "גילה אלמגור" כקישור ממומן, בלא ליטול רשותה והסכמתה שלה, האם ינהגו אלה כדין? נראה שהתשובה לכך שלילית היא, והוא המקרה שבפנינו." כתבה השופטת.
עם זאת נפסק כי בהתחשב בכך שהתובע לא נקב במספר ידוע של פונים פוטנציאליים שנמנעו מלבוא לטיפולו, ובהתחשב בפרק הזמן בו פורסם הקישור ומספר ההקלקות הנמוך, יש לפסוק לזכות התובע פיצוי של 50,000 ש"ח בלבד, אשר ישולם ע"י כל הנתבעות (פרופורציה, גוגל ישראל, גוגל אירלנד וסניף של גוגל העולמית).
לפסק הדין בעניין ד"ר דב קליין נגד פרופורציה פי.אם.סי. בע"מ
למדור: נזיקין
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
www.psakdin.co.il
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.