ידיעה בלעדית של פסקדין שפורסמה גם ב 
לפסק הדין בעניין פלוני נ' גיל גלעדי
בעל בית קפה דרש מלקוח שלא להגיע יותר למקום, כיוון שהלקוחות האחרים מתלוננים שהוא מתנהג בברבריות. בתגובה, הלקוח, אשר סובל ממוגבלות, הגיש נגדו תביעה לפיצוי בגין הפלייה. ביהמ"ש חייב את בעל בית הקפה בפיצוי, לאחר שציין כי יש להוקיע התנהגות מעין זו.
לקוח, שמזה מספר שנים נהג לפקוד בקביעות בית קפה, התבקש על ידי הבעלים שלא להגיע יותר למקום, ובשל כך הגיש לבית המשפט לתביעות קטנות בחדרה תביעה לפיצוי של 5,000 שקל.
הלקוח טען כי סולק בפרהסיה, לעיני לקוחות אחרים, רק כיוון שהוא סובל ממוגבלות, ומשכך- הופלה.
בעל בית הקפה הודה כי ביקש מהתובע שלא לבוא יותר, אולם לטענתו עשה זאת בשקט, בארבע עיניים ובלית ברירה, שכן לא רצה להפסיד לקוחות. לטענתו, לקוחותיו אמרו לו "שזה לא מכבודם" לשבת בבית הקפה שעה שהתובע נוכח, שכן התנהגותו ברברית, והוא צועק ומלכלך, כך שלאנשים לא נוח לשבת לידו. הנתבע הוסיף והודה כי במשך השנים התובע לא הפריע לו, אולם נאלץ לסלק אותו נוכח התלונות מהלקוחות האחרים.
נכנע למיעוט חסר לב
השופט יוסי טורס, שקיבל את התביעה במלואה, קבע כי נוכח לראות כי התובע סובל ממוגבלות קוגניטיבית או נפשית שטרם אובחנה כראוי, אולם אי אפשר שלא להבחין בה, וכי בתקופה מסוימת אף הוכרז כפסול דין ומונה לו אפוטרופוס. עוד קבע, כי אין חולק כי הסיבה בגינה התבקש שלא להגיע יותר לבית הקפה נבעה ממוגבלות זו, בניגוד לחוק.
"... הנתבע הבין שאין מדובר במי אשר מגיע לבית העסק במטרה להרע לו, או להפריע לו, או להבריח את לקוחותיו, אלא במי שהגורל התאכזר אליו והתנהגותו הנה בשל מוגבלותו", כתב השופט, "מטעם זה לא מצא להעיר לו (וטוב עשה) משך שנים רבות. ברי כי לו היה מתרשם הנתבע שהתנהגותו של התובע הנה נשלטת ומכוונת להרע לו, היה מעיר לו ומונע את הגעתו למקום זמן רב קודם לכן".
השופט קבע כי הנתבע נכנע למיעוט לקוחות 'חסר לב', וציין כי מפתיע לגלות שבעלי מוגבלויות עדיין לא זוכים ליחס שווה בתחומי חיים רבים.
"הנתבע בחר לפגוע בתובע, למנוע ממנו גישה לבית הקפה ולהעליבו בשל שיקול עסקי קר. יש להוקיע התנהגות זו", כתב השופט וחייב את הנתבע לפצות את התובע ב 5,000 שקל וכן לשלם הוצאות משפט של 1,000 שקל.
לפסק הדין בעניין פלוני נ' גיל גלעדי
למדור: דיני צרכנות
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
www.psakdin.co.il
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.