אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> תבעו את חברת הבנייה: הסתירה שמעל למגרשים עובר קו מתח גבוה ומסוכן

תבעו את חברת הבנייה: הסתירה שמעל למגרשים עובר קו מתח גבוה ומסוכן

מאת: עו"ד אבישי אוסטרייכר | תאריך פרסום : 21/12/2017 13:27:00 | גרסת הדפסה

עורך דין מקרקעין, תבעו את חברת הבנייה: הסתירה שמעל למגרשים עובר קו מתח גבוה ומסוכןעו"ד אבישי אוסטרייכר, צילום: אלן זר [אילוסטרציה חיצונית: Ruud Morijn, 123rf.com]

השופט, שכינה את המהלך "תביעת סרק", השתכנע שהרוכשים ידעו ותכננו להזיז את קו המתח בעצמם. רק אחרי שגילו כמה זה יעלה להם, ניסו להטיל את התשלום על חברת הבנייה.

השופט עמית יריב מבית משפט השלום בתל-אביב דחה לאחרונה תביעה של רוכשי מגרשים בקריית אונו, שדרשו פיצויים מ"שיכון ובינוי" בעקבות קיומו של קו מתח גבוה ומפיץ קרינה בשטח שרכשו. בפסק הדין נקבע כי הרוכשים ידעו על קיומו של המפגע, ולפי הנוסח של הסכם המכר, לא הייתה כל סיבה שעלויות העברתו יחולו על חברת הבנייה.

התובעים – שלושה זוגות הקשורים בקשרי משפחה – רכשו את המגרשים בשנת 2010. 3 שנים לאחר מכן הם החלו בבנייה בפועל, ואז לטענתם, גילו שיש בשטח קו מתח גבוה.

משהתברר להם שקו המתח פולט קרינה, התובעים פנו אל חברת החשמל, שמצידה הודיעה להם שלא תבצע העתקה של הקו ללא הסדרת תשלום בנושא.

במקביל לכך התובעים פנו אל שיכון ובינוי בדרישה שתישא בעלויות העתקת הקו, וכן בטענה שהתנהלותה מהווה הפרה יסודית של חוזי המכר, וגרמה להם נזק ניכר, כולל סיכון החיים שלהם ושל ילדיהם.  

בסופו של דבר, בדצמבר 2015, התובעים שילמו בעצמם את הסכום שדרשה חברת החשמל – כ-900,000 שקל – ולאחר שחברת הבנייה סירבה לשפות אותם בגינו, הגישו את התביעה בבית המשפט.

במהלך הדיונים הם הודו כי עוד בשלב הרכישה הם ידעו על קו המתח, אולם לטענתם, היה להם ברור שהנתבעת תטפל בנושא ותסיר את המפגע המסוכן. עוד הם טענו כי רק בשלב מאוחר נודע להם שמדובר במפגע שמייצר קרינה ומסכן את בריאותם.

"רוכשים מתוחכמים"

אלא שהשופט יריב דחה את תביעתם, שכונתה "תביעת סרק מובהקת". השופט ציין בין היתר כי עצם העובדה שהתובעים הציגו טיעונים שונים בשלבים שונים של ההליך לגבי הידיעה על קו המתח ומסוכנתו, מלמדת שלא מדובר בטענה רצינית.

בנוסף, השופט הצביע על כך שבהסכם המכר צוין כי התובעים ערכו את כל הבדיקות כדי לקבל החלטה מושכלת, וכי הם מוותרים על כל טענת פגם. השופט הסביר כי סעיף זה שולל כל טענה כאילו היה לתובעים "ברור" שהנתבעת התחייבה לעשות פעולה כלשהי שאינה מצוינת בחוזה.

בהמשך פסק הדין השופט קבע ככל הנראה התובעים סברו שיוכלו להזיז את הקו בעלות נמוכה יחסית, אלא שאז התברר להם שהיא גבוהה. מכאן, השופט סבר שמדובר בטעות התובעים ב"כדאיות העסקה" שאינה נחשבת כעילה לתביעת הפרת חוזה.

השופט אף הבהיר כי בהיותו בולט לעין, קו מתח גבוה אינו יכול להיחשב "פגם נסתר". כמו כן, השופט הזכיר שהתובעים יכלו לבדוק את כל הנתונים לפני שחתמו על ההסכם, אך בחרו לקחת על עצמם סיכון.

בתוך כך השופט הוסיף כי התובעים לא הוכיחו פגם כלשהו – ולו הקטן ביותר – בהתנהלות הנתבעת.

לקראת סיום פסק הדין, השופט ציין כי נראה שהתובעים הם "רוכשים מתוחכמים בעלי מומחיות וידע נדל"ני", שרכשו בדיוק את הנכס שהיו מעוניינים בו, ומשהתברר כי עלות התאמתו לצורכיהם עולה על זו שהעריכו מראש – הם מבקשים להשית את מחיר רשלנותם שלהם על כתפי המוכרת.

"זאת לא ניתן להתיר", סיכם, וחייב את התובעים בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 65,000 שקל.

  • ב"כ התובעים: עורך דין דיני מקרקעין יאיר ברדה, עו"ד אמיר לוי
  • ב"כ הנתבעת: עו"ד דפנה ברימן קליין, עו"ד יקיר מדר
עו"ד אבישי אוסטרייכר עוסק/ת ב- מקרקעין ונדל"ן
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ