אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> שחרור מוקדם של עבריין תעבורה מורשע: בכלא לא יטופל כראוי

שחרור מוקדם של עבריין תעבורה מורשע: בכלא לא יטופל כראוי

מאת: עו"ד איתן קנול | תאריך פרסום : 28/05/2017 16:16:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Sergey Sukhanov 123rf.com

ועדת השחרורים סירבה לבקשת אסיר, שהורשע בעבירות תעבורה חמורות של נהיגה בשכרות, לשחררו אחרי שריצה שני שליש, אך ביהמ"ש סבר כי הוועדה התעלמה מתכנית הטיפול שגיבשה עבורו הרשות לשיקום האסיר.

בית המשפט המחוזי בחיפה הפך באחרונה את החלטת ועדת השחרורים ואישר שחרור מוקדם לאסיר שהורשע בעבירות תעבורה חמורות. שלושת השופטים שדנו בתיק סברו כי על רקע התנהגותו החיובית של האסיר בכלא, יש להעדיף את שיקולי השיקום.  

האסיר הורשע במספר גדול של עבירות תעבורה חמורות הכוללות נהיגה תחת השפעת אלכוהול ונהיגה בזמן פסילה ללא רישיון רכב תקף וללא ביטוח. בעבר ריצה כבר מאסרים שונים בדרך של עבודות שירות, וזאת בעקבות הרשעות בין היתר בעבירות רכוש ואלימות. הפעם נגזר עליו מאסר בפועל של 7.5 חודשי מאסר בפועל.  

בינואר השנה, משריצה שני שליש ממאסרו, הגיש האסיר בקשה לשחרור מוקדם אך דעת הרוב של ועדת השחרורים החליטה לדחות את בקשתו בהתבסס על הרשעותיו הקודמות הן בתחום התעבורתי והן בתחום הפלילי.

הוועדה הסתמכה על חוות דעת גורמי הטיפול של הכלא, ולפיה העותר מגלה "תובנה חלקית" בלבד להתנהלותו, מתקשה לקבל גבולות וחוזר לבצע עבירות. משכך שני חברי ועדה התרשמו שהאסיר יסכן את שלום הציבור.

מנגד, יו"ר הוועדה השופט בדימוס חנוך שילוני, היה בדעה שיש לקבל את הבקשה. דעתו התבססה על כך שמדובר במאסר ראשון מאחורי סורג ובריח, ועל רקע שילובו החיובי של העותר בתכנית טיפולית בכלא, התנהגותו הטובה בעת מאסרו, וכן תכנית שיקום שהוכנה על ידי הרשות לשיקום האסיר (רש"א).

באחרונה הכריע הרכב של שלושה שופטים – סגני הנשיא רון שפירא ואברהם אליקים והשופטת תמר נאות-פרי – בעתירת האסיר לביטול החלטת הוועדה.

נרתם לתכנית הטיפולית

אף על פי שהשופטים לא סברו שמדובר בהחלטה בלתי סבירה הם החליטו להפוך אותה.

 את פסק הדין כתב סגן הנשיא שפירא, שהעיר כי אמנם לא ניתן להתעלם מכך שהרשעותיו הרבות של העותר לא הרתיעו אותו מלבצע עבירות נוספות אולם לצד זאת אסור היה לוועדה להתעלם גם מעובדות כמו היעדרה של תכנית טיפולית בתקופת המאסר וקיומה של תכנית טיפולית בעת השחרור.

לטעמו, ההתעלמות הזו מקימה עילה להתערבות בהחלטת ועדת השחרורים ומלבד זאת, השופט השתכנע כי בניגוד לעונשים הקלים שריצה בעבר, למאסר בפועל הייתה השפעה שונה על העותר.

כמו כן, השופט ציין כי "האסיר נרתם לתכנית טיפולית ונראה כי התכנית הטיפולית אכן תורמת להליכי שיקומו. בנסיבות אלו, ועל רקע התנהגותו החיובית בכלא ראוי לתת משקל של ממש לסיכויי השיקום, כפי שהם נלמדים הן מחוות הדעת של מנחי הקבוצה הטיפולית בכלא והן מחוות הדעת של יועצת השיקום המחוזית ברש"א".

בתוך כך השופט שפירא ציין כי לדעתו, בהחלטות ועדת שחרורים יש להביא בחשבון את דו"ח המלצות ועדת דורנר שהצביעה על יתרונות של שיקום בקהילה על פני מאסרים ממושכים.

משכך, העתירה התקבלה והאסיר ישוחרר כבקשתו. בשולי הדברים  יצוין כי השופטת נאות-פרי העירה כי בניגוד לשופט שפירא, היא אינה סבורה שהמלצות ועדת דורנר צריכות להוות שיקול אצל ועדות השחרורים משום שהוועדה עסקה בגזירת עונשם של נאשמים שהורשעו ולא בשחרורם.

  • ב"כ העותר: עו"ד יוסי נגר
  • ב"כ המשיבה: לא צוין
עו"ד איתן קנול עוסק/ת ב- חוקתי ומנהלי
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי
יש פתרון פשוט והוגן לכאוס שנוצר בבחירות
עו"ד זאב ולנר | צילום: אסנת רום [אילוסטרציה: Rafael Nir, Unsplash]

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ