אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> תניית הגבלת עיסוק ואי תחרות!

תניית הגבלת עיסוק ואי תחרות!

מאת: שחר ולנר, עו"ד | תאריך פרסום : 06/09/2000 00:51:00 | גרסת הדפסה

לפני כשבוע הוציא מלפניו בית המשפט העליון פסק דין תקדימי, מפיו של הנשיא אהרון ברק, בנוגע למגבלתן ותוקפן של תניות המגבילות את חופש עיסוקו של עובד. ראה פסה"ד המלא וניתוחו באתר המשפט הישראלי פסק דין.

פסק הדין האמור מהווה אישור נוסף של הערכאה המחייבת על רשימת החלטות דומות שניתנו בעבר על ידי ערכאות נמוכות יותר, כדוגמת ע"ע 164/99 דן פרומר ואח נ' רדגארד, ע"ע 292/99 עדי עמיחי ואח נ' חברת יוסי גולדהמר בע"מ ואח, דב"ע 914079/99 עב 202373/99 אימג'סטור מערכות בע"מ נ' אהרון ווזובוי וגיאו אינטראקטיב, ת"א 05838/98 מנו שרותי אח"מים בע"מ נ' ולה סרוויסס שירותי חניה נהיגה ולימוזינה בע"מ ועוד ...

בהחלטתו קבע הנשיא כי תניות המגבילות את חופש העיסוק מעבר לאינטרסיים הלגיטימיים של הצדדים נוגדות את "תקנת הציבור" ועל כן הן בטלות.

ניתוח השאלה האם התחייבות של עובד שלא להתחרות במעבידו הקודם הינה כדין, נבחנת על ידי איזון האינטרסים של המעביד מחד והעובד מאידך, קרי - בחינת עקרון חופש החוזים ומתן הגנה למעסיק על השקעותיו בהכשרת עובדיו למול עקרון חופש העיסוק והתחרות וחופש הבחירה של העובד.

בית המשפט העליון קבע כי באיזון כולל חופש העיסוק גובר כאשר מנגד עומד רק האינטרס של המעביד לאי תחרות, ואילו חופש החוזים גובר כאשר לצידו עומד אינטרס לגיטימי של המעביד כגון אינטרס "קנייני" או "כעין קנייני" של המעביד.

בנסיבות המקרה חתם העובד, שהועסק כטכנאי מחשבים אצל המעבידה, על התחייבות שלא להתחרות בה גם לאחר סיום עבודתו אצלה. בעקבות ההחלטות הקודמות בעניין כמו גם במקרה זה, בהן ביטלו בתי המשפט תניית הגבלת עיסוק שהופיעה בחוזה עליו חתם העובד, עלתה שאלה חשובה לגבי מה ערכה ומה חשיבותה של התחייבות חוזית זו, שהרי היא מיותרת באם דינה להתבטל על ידי בתי המשפט. אך גם לשאלה זו ישנה תשובה בפסק דינו של הנשיא ברק. לדידו של הנשיא אכן ירד חשיבותן של התניות להגבלת חופש העיסוק. אך למרות זאת אין לומר כי הן מיותרות, וזאת משתי סיבות: האחת, משום שאין חפיפה מלאה בין ההגנה הניתנת עפ"י הדין הכללי ל"אינטרסים הלגיטימיים" של המעביד לבין ההגנה הניתנת להם במסגרת תניות להגבלת חופש העיסוק. והשניה, משום לתניה חוזית חשיבות "ראייתית".

כל הזכויות שמורות לאתר המשפט הישראלי פסק דין

www.PsakDin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ