אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | חקיקה | כתבי טענות | טפסים | TV | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> מה בין הצעת חוק הנישואין והגירושין לבין חוסר שוויון?

מה בין הצעת חוק הנישואין והגירושין לבין חוסר שוויון?

מאת: עו"ד הילה בורנשטיין | תאריך פרסום : 28/07/2015 10:42:00 | גרסת הדפסה
צילום: סטודיו תומאס

שוב נדחה ניסיון לשנות את המצב ולהפקיע מידי הרבנות את המונופול על נישואין וגירושין בין יהודים. בזמן שהעולם המערבי חותר ליותר שוויון, חופש וזכויות אדם, ישראל נשארת מאחור.

במאי 2015 הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק הנישואין והגירושין. ההצעה, שיזמה ח"כ זהבה גלאון יחד עם חברי כנסת נוספים ונפלה כבר בשלב הקריאה הטרומית, היא הצעת החוק השביעית המוגשת בעניין זה מאז 2011 ואינה מגיעה אפילו לשלב הקריאה הראשונה בכנסת.

לשאלות על נישואין וגירושין:

כנסו לפורום דיני משפחה באתר פסקדין 

מדובר בהצעת חוק מהפכנית שמשנה את סדרי הנישואין והגירושין בישראל מן היסוד ומפקיעה מבתי הדין הרבניים את ההגמוניה בענייני נישואין וגירושין של יהודים.

ההצעה קובעת את זכותו של כל אדם להינשא, להקים משפחה ואף להתגרש בהתאם לרצונו ולאמונתו, ולא בהתאם לתכתיבים נוקשים שאינם תואמים את דרך חייו ומנהגיו או שמונעים ממנו לממש את הזכות להינשא בישראל.

גורמים פוליטיים אינטרסנטיים ניסו למצב את הצעת החוק כהצעה מגדרית אשר כל מטרתה לספק מענה לבעייתם של קהילת הגאים והגאות במדינת ישראל (עניין שאכן מן הראוי למצוא לו פתרון). אולם זוהי ממש זריית חול בעיני המתבונן, שכן הצעת החוק מטפלת בתופעה רחבת היקף הנוגעת לאוכלוסיות רבות שקולן לא נשמע.

המצב הנוכחי  

נישואין וגירושין של יהודים במדינת ישראל מתנהלים תחת חסותם הבלעדית של בתי הדין הרבניים. כל אפשרות לקיים נישואין אזרחיים או דתיים במסלול חלופי מוכר בחוק אינה בנמצא. כתוצאה מכך, כל מי שאינו עומד בקריטריונים הנוקשים של התפיסה השלטת מושלך החוצה ממעגל הנישואין, וזכותו הבסיסית להינשא לבחיר או בחירת ליבו בישראל נשללת.

כך, לבני זוג שאינם מאותה עדה דתית, לבני זוג שיהדותם מוטלת בספק ולבני זוג שאינם יכולים להינשא בשל איסורים שונים (ממזרים, כהן וגרושה, או מי שאינם יכולים להינשא מחמת בגידה), לכולם מכנה משותף אחד: חוסר היכולת להתחתן בישראל. לכל אלה יש להוסיף את האנשים שיכולים אך פשוט אינם רוצים להינשא בנישואין דתיים, ואת אלה שהיו רוצים להינשא בנישואין דתיים בהתאם לזרם היהודי דתי אליו הם משתייכים (רפורמים למשל).

נישואין אזרחיים בחו"ל? חוסר שוויון חברתי

הפתרון בדרך של נישואין אזרחיים בחו"ל אולי נראה לחלק מהאנשים כראוי ולגיטימי, אלא שהוא טומן בתוכו חוסר שוויון חברתי מובנה.

נישואין בחו"ל כרוכים בעלויות לא מבוטלות ורוב הזוגות הנישאים בחו"ל לא יוכלו להזמין אורחים לחתונתם. התוצאה היא שרבים נאלצים "לפצל" בין טקס החתונה בחו"ל לבין מסיבת החתונה בישראל, וכך נמנעת מהם היכולת לערוך את הטקס המרגש בפני בני משפחתם ויקיריהם, מה גם שיש אנשים שאינם יכולים להרשות לעצמם לנסוע לחו"ל כדי להתחתן.

בעיה נוספת היא פגיעה בחופש הדת. כך למשל, מי שאינו מעוניין להינשא בהתאם למתווה ההלכתי, אך חפץ להינשא באורח דתי, נאלץ להינשא בנישואין אזרחיים בחו"ל בניגוד גמור לאמונתו.  

יש לציין כי בני זוג רבים אשר נישאו בחו"ל בנישואין אזרחיים אינם מודעים כלל לכך שיתכן ויזקקו לשירותי בית הדין הרבני במידה ויחליטו להתגרש.

עמדת הרבנות

אין ספק שמדובר בהצעת חוק מהפכנית, אולי מהפכנית מדי, המנסה לטפל בכל חוליי המערכת ומזעזעת את אמות הספים של הממסד הרבני, ואולי בכך נעוצה הבעיה. יחד עם זאת, ראוי לציין שגם הצעות "מתונות" או מצומצמות יותר, נדחו בעבר על ידי כנסת ישראל.

ההתנגדות העזה של הממסד הרבני לשינוי הסטטוס קוו אינה נובעת רק מהחשש לאיבוד ההגמוניה. הממסד חושש גם שאם נישואין אזרחיים או אלטרנטיביים יותרו בישראל, הדבר יביא לתופעות שהרבנות מנסה למנוע בכל כוחה, כגון נישואין של פסולי חיתון או של זוגות מעורבים.

טובה ציפור אחת ביד משתיים על העץ  

התבצרות הממסד הרבני בעמדותיו הביאה לכך שיותר ויותר זוגות, גם כאלה שיכולים להינשא ברבנות, בוחרים לחיות כידועים בציבור ללא מסגרת של נישואין. בנוסף, בני זוג שנישאו בחו"ל בנישואין אזרחיים מוכרים יכולים בפועל להירשם במשרד הפנים כנשואים. במובן זה, הממסד הרבני טומן את ראשו בחול בבחינת "את אשר יגורתי – בא לי".

הממסד הרבני צריך להבין שדווקא ההתעקשות היתרה שלו תביא להחרפת התהליך הקיים ובסופו של דבר למדרון החלקלק ממנו הממסד הרבני מבקש להימנע. מנגד, אלו החפצים בשינוי יסודי ובהפרדת הדת מן המדינה חייבים לראות נכוחה ולהבין שככל הנראה הסטטוס קוו לא ישתנה בעתיד הנראה לעין, ועל כן רצוי לפעול במתינות ולנסות למצוא פתרונות שיהיו מקובלים על כולם.  

מציאת נוסחת פשרה שתאפשר נישואין אזרחיים במספר מצומצם ומובחן של מקרים וקיום נישואין של זרמים דתיים חילופיים בפיקוחו של הממסד הרבני תספק מענה חלקי לבעיות הקיימות. אמנם לא מדובר בפתרון אידאלי – אך "טובה ציפור אחת ביד משתי ציפורים על העץ."

להמשיך לנסות

החוק מכיר בזכותו של אדם לבחור מקצוע, מקום עבודה או מגורים, אך דווקא באחד הרגעים האינטימיים והחשובים בחייו – נשללת ממנו זכות הבחירה החופשית.

הסטטוס קוו מנציח כבר עשרות שנים מצב של אפליה קשה, חוסר שוויון ופגיעה בכבוד האדם. בענייני נישואין וגירושין מופלים האנשים במדינת ישראל על בסיס דת, זרם דתי, מין ונסיבות חיים, בזמן שהעולם המערבי ממשיך לחתור לעבר יותר שוויון וחופש.

הצעת החוק נדחתה כאמור ולא בפעם הראשונה. עם זאת, כדאי שהמחוקקים והממסד הרבני ישלבו ידיים ויפעלו בשיתוף פעולה לשיפור ושינוי המצב הקיים לטובת כולנו.

 

*  עו"ד הילה בורנשטיין עוסקת בדיני משפחה

 **המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il                                                                   

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ