אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> מהו השימוש המותר ברכוש משותף בבית משותף?

מהו השימוש המותר ברכוש משותף בבית משותף?

מאת: שירה הימן, עו"ד | תאריך פרסום : 18/10/2010 09:29:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין מ.ד נגד ו.צ

בסכסוך בין בני משפחה המתגוררים בבית משותף, טענו חלק מבני המשפחה, כי נעשה שימוש אסור ברכוש המשותף, בין היתר ע"י חניית רכב בחצר, הצבת סככת במבוק ושער כניסה לרכב, והנחת שולחנות וכסאות בחצר הבית המשותף. בית המשפט השלום בת"א התיר את מרבית השימושים.

כל הצדדים לסכסוך הם בני משפחה אחת המתגוררים בבית משותף בן שלוש קומות בתל אביב והם בעלי הדירות בבניין. אמם המנוחה של המבקשים ואמן של המשיבות הן אחיות. לטענת המבקשים, עושות המשיבות שימוש אסור בחצר הבניין אשר באגף השמאלי בו הן מתגוררת, הכולל חניית רכב בחצר, הקמת סככה מבמבוק ושער כניסה לרכב, והצבת חפצים כגון שולחן וכיסאות בחצר.

חוק המקרקעין למעשה אינו קובע מהן זכויות השימוש של בעל דירה ברכוש המשותף בהעדר החלטת רוב של בעלי הדירות, אך עמדת הפסיקה היא כי ניתן להחיל על העניין את החוק העוסק בשימושים המותרים ברכוש המשותף בבתים משותפים, לפיו, בהעדר החלטה אחרת של רוב השותפים האחרים, רשאי שותף יחיד להשתמש ברכוש המשותף "שימוש סביר, ובלבד שלא ימנע שימוש כזה משותף אחר".

בהתאם לכך, קבע השופט יונה אטדגי, כי בעל דירה רשאי להחנות את מכוניתו בשטח החניה של הבית המשותף, ובלבד שהדבר אינו מונע שימוש דומה מהשותפים האחרים, ולפיכך, יש לקבוע כי השימוש שעושות המשיבות בחצר לצורך החניית רכביהן הוא שימוש סביר ומותר, בכפוף לזכותם של יתר בעלי הדירות לחנות גם כן בחצר.

לעניין הסככה, נקבע כי ככלל הקמת סככה בחצר המשותפת לצורך צל ולצורך נוי הינה בגדר "שימוש סביר", כל עוד הדבר אינו יוצר רושם של הצמדת אותו חלק מהחצר עליו מוקמת הסככה, לדירה מסויימת. במקרה זה, נפסק כי בכפוף להסכמת המשיבות להותיר את הסככה רק בחלק מהחצר המקביל לדירתן, ניתן להשאירה במקום.

השופט אף התיר את קיומו של שער הכניסה לחצר, הנחוץ למניעת פורצים או זרים, בכפוף להמצאת עותקים מתאימים של המפתח לידי המבקשים, אך הורה למשיבות לפנות את החפצים שהניחו בחצר, מאחר והם מפריעים למעבר החופשי במקום, ויוצרים רושם של הצמדת אותו חלק בגינה לדירה מסוימת. בנוסף, אסר השופט על המשיבות להחנות את רכבן לפני השער, והתיר את קיומם של עצי פרי שניטעו ע"י המשיבות, בכפוף לכך שגם המבקשים יהיו רשאים ליהנות מהם.

בנסיבות המקרה הנדון, לא חויב אף צד בתשלום הוצאות משפט.

לפסק הדין בעניין מ.ד נגד ו.צ

למדור: מקרקעין ובנייה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

חוקים קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ