בג"צ 7159/02 אברהם מרדכי נגד פקיד שומה גוש דן
בית המשפט העליון קבע, כי סעיף 11 לחוק תכנית החירום הכלכלית אשר דחה את מועד תחילתו של סעיף 66(ה) לפקודת מס הכנסה המאפשר לבני זוג בהתקיים תנאים מסויימים לתבוע "חישוב נפרד" על הכנסותיהם, אינו קובע תחולה רטרואקטיבית, ולפיכך לא יחול על הכנסות שהופקו לפני תחילתו. המסקנה האופרטיבית היא, כי בני זוג זכאים לחישוב נפרד על הכנסות מיום 1.1.2002 ליום 1.7.2002 בהתאם לתנאי סעיף 66(ה) לפקודה.
סעיף 66(ה) לפקודה התיר לבני זוג לתבוע "חישוב נפרד" בהתקיים תנאים מסוימים. החוק קבע כי מועד כניסתו לתוקף הינו ב 1/1/2002. סעיף 11 לחוק תכנית החירום הכלכלית דחה את תחילת יישומו של החוק ליום 1/1/04, כאשר מועד התחילה של חוק תכנית החירום הכלכלית הוא ב- 1.7.2002.
הנשיא ברק קבע, כי בהתחשב בתכליתו התקציבית של סעיף 11 לחוק תכנית החירום הכלכלית, אין לסטות מהחזקה המקובלת במשפט הישראלי כנגד תחולה רטרואקטיבית. מכאן, שסעיף 11 חל רק ביחס להכנסות מיום 1.7.2002 ולא ניתן להחילו על הכנסות שהופקו במהלך תוקפו של סעיף 66(ה) לפקודה.
מסקנה זו מתבקשת גם מכוח חזקת התכלית בדבר אי פגיעה בזכויות מוקנות, שכן משהתגבשה חבותו של נישום במס על פי הדין שבתוקף, אין לשנותה אלא במקרים חריגים. בנוסף, שינוי רטרוקאטיבי של שיטת החישוב מהווה פגיעה בעקרון של וודאות, יציבות וביטחון הנישום במשפט, ואף בזכויות יסוד מוגנות וזכות הקניין בפרט.
לפיכך, נקבע כי סעיף 11 אינו קובע תחולה רטרואקטיבית, ויש לפרשו כמשנה את תחילתו של סעיף 66(ה) לפקודה באופן אקטיבי ופרוספקטיבי בלבד.
בג"צ 7159/02 אברהם מרדכי נגד פקיד שומה גוש דן
למדור מיסים
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
www.psakdin.co.il
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.