אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> חלוקת אופציות בין בני זוג

חלוקת אופציות בין בני זוג

מאת: זאב ולנר, עו"ד | תאריך פרסום : 01/05/2001 12:00:00 | גרסת הדפסה

מטרתה של רשימה זו הינה לבחון האם עיקרון השיתוף החל בין בני זוג בעת חלוקת הרכוש במקרה של גירושין חל גם על אופציות למניות שניתנו לאחד מבני הזוג במקום עבודתו? ואם כן הכיצד יש לבצע את החלוקה?

החקיקה הרלבנטית

סעיף 5 א' לחוק יחסי ממון קובע כי כלל נכסי בני הזוג, שנצברו במאמץ משותף, יחולקו בחלקים שווים בין בני הזוג .

בשנת 1990 תוקן חוק יחסי ממון ומגמת התיקון הייתה לקבוע כי אם לאחד מבני הזוג מניה באגודה שיתופית, שנרכשה במהלך הנישואין, הרי שלמרות שהמניה אינה ניתנת להעברה עפ"י פקודת האגודות השיתופיות, היא תהיה חלק מהרכוש שיחולק במסגרת איזון המשאבים בין בני הזוג.

במהלך הדיון בהצעת החוק הורחבה מסגרת התיקון לחוק ונקבע שכל הזכויות, לרבות אלה שאינן ניתנות להעברה, שנרכשו ע"י בני הזוג במהלך הנישואין, הינן חלק מהסדר איזון המשאבים, למעט שני חריגים והם גמלה מביטוח לאומי וגימלה או פיצוי עפ"י חיקוק בשל נזק גוף או מוות.

אופציות אינן נכנסות בגדר החריגים לחוק, ונראה כי יש להכניסן במסגרת הרכוש הניתן לחלוקה בין בני הזוג. משכך ובהנחה שגם האופציות אותן קיבל מי מבני הזוג, הינן חלק מהרכוש שנצבר במאמץ משותף, נראה כי מן הראוי כי גם האופציות יחולקו באופן שווה בין בני הזוג.

ואולם, אין המדובר במקרה רגיל, בו למשל יש ברשות אחד מבני הזוג מניות שערכן קבוע וניתן למימוש, שאז החלוקה הינה ברורה ביותר ונותר רק להחליט על מועד ביצועה )מיידי או עם מימוש המניות ע"י הצד שקיבלן(.

הייחודיות שבאופציות

הבעייתיות בסוגיה שלפנינו נובעת מעצם טיבה ואופיה של האופציה, כאשר מדובר באופציות במסגרתה לא ניתן לממש את האופציות אלא במועדים הקבועים - Vesting הנמצאות בתקופה של מראש. העניין הולך ומסתבך שעה שהליך מימוש האופציות ורכישת המניות מותנה בדרך כלל בהישארותו של בן הזוג במקום עבודתו לתקופה של מספר שנים, כאשר בסיומה של התקופה, במידה והאופציות לא מומשו, ניתן לממשן.

בנוסף לתנאי שבן הזוג ימשיך לעבוד במקום עבודתו במשך תקופת זמן מסויימת, נהוג לקבוע תנאי נוסף למימושן של האופציות והוא שמחיר המניה במועד המימוש יהא בגבול המינימום עפ"י הסכם האופציות.

עוד יש להביא בחשבון את העובדה כי לרוב מקובל בתוכניות אופציות לקבוע תקופת זמן במסגרתה לא ניתן למכור את המניה לאחר שהומרה מהאופציה.

התייחסות הפסיקה

עד היום ניתנו פסקי דין רבים שעסקו בחלוקת מניות שניתנו לאחד מבני הזוג במקום עבודתו ובמרבית המקרים הוחלט כי בן הזוג האחר יהא זכאי למחצית המניות או ערכן עם פדיונן ע"י בן הזוג לו ניתנו המניות.

מאידך, טרם ניתן פסק דין הקובע איזון ו/או שיתוף בעליית ערך המניה במהלך הנישואין, בין אם העלייה הינה פרי עבודת הבעל ובין אם העלייה מקורה בספקולציה.

פסיקה העוסקת בסוגיה הספציפית של חלוקת אופציות טרם נתקבלה בערכאה שיפוטית כלשהי.

לאור העובדה כי טרם הוכרעו הסוגיות האמורת בבתי המשפט, ננתח את דינן של האופציות, תוך השוואה להכרעות שיפוטיות שדנו ברכיבי רכוש אחרים, כדוגמת: מניות, תגמולי פנסיה וכיו"ב, ותוך שימת דגש מיוחדת לייחודיות המתעוררת מאופיה של האופציה.

כמה אופציות מגיעות לבן הזוג?

באם נשווה חלוקת אופציות לחלוקת כספי הפנסיה, יחולקו הזכויות באופציות שווה בשווה בין בני הזוג, בעבור התקופה שמן תחילת הנישואין ועד התאריך הקובע קרי - תאריך הקרע המשפחתי.

בעניין זה סביר להניח כי בית המשפט יבחן את המשקל הראוי שיש ליתן לכל תקופת זמן - ממועד החתימה על הסכם האופציות ועד למועד הקרע למול מועד הקרע ועד למועד הפיכת המאפשר את מימושה( ויקבע את החלוקה היחסית של האופציות. ) Vested -האופציה ל

כמו-כן, יהיה על בית המשפט ליתן משקל נוסף ועצמאי לחתימת הסכם האופציות של העובד, שהוא הוא המסמך שהוליד את הזכות לקבלת האופציות, ושכאמור נערך ונחתם בזמן בו בני הזוג היו נשואים.

ומן הכלל אל הפרט:

ראשית, לגבי אופציות שמומשו למניות עד למועד הקרע, הרי שברור כי הזכויות בהן יחולקו שווה בשווה, בדונה לחלוקת מניות, ותוך התחשבות במועד המאפשר את מכירתן.

לגבי אופציות שטרם מומשו, יש לבדוק את החלוקה היחסית כאמור. לדוגמא: אם בן הזוג קיבל את האופציות בינואר 1999 ומועד הקרע המשפחתי הינו בנובמבר 2000, ניתן לטעון כי חלקו של בן הזוג באופציות הינו עבור תקופה של 23 חודשים, מתוך התקופה שממועד החתימה על הסכם האופציות ועד מועדי מימשון בהתאמה.

אך כאמור בכך אין די, שכן האופציות ניתנו עבור התחייבות לתקופת עבודה שנקבעה מראש )לדוגמא 5 שנים( ועל כן יתכן ויש לחלק את כמות האופציות שניתנו במספר השנים המהוות תנאי לקבלתן ומימושן ואת התוצאה להכפיל במספר החודשים בהם בני הזוג היו יחדיו, קרי 23 חודשים ולהכפיל במחצית - חלקו של בן הזוג באופציות.

מאידך, יש לקבוע את חלקו של בן הזוג גם לגבי התקופה של 5 השנים מינוס 23 חודשים וזאת בהתחשב בפקטור של הערך העצמאי הקיים לעצם "הסכם האופציות" שנחתם בעת הנישואין ושאלמלא הוא לא היו מתקבלות כלל אופציות.

בכל מקרה נראה כי גם במידה ויוכנסו האופציות להסדר איזון המשאבים, ניתן יהיה לקבוע ערכן רק ביום מימושן פדיונן ע"י , יהיה מועד המימוש אשר יהיה.

מובן שאומדן "ערך האופציות" בטרם מומשו הינו ספקולטיבי אך לעתים ה"הימור" מצדיק את עצמו וכדאי להמר על "פדיון" מוקדם של הזכויות באופציות לפי ערך עתידי מוסכם. בעניין זה מומלץ לקבל ייעוץ ממומחה לעניין.

אחת השאלות הקשות בבחינת דינן של האופציות הינה מה הדין אם בן הזוג שקיבל את האופציות במקום עבודתו מחליט על דעת עצמו להפסיק לעבוד? או גורם בכוונה ובמזיד להפסקת עבודתו?

תשובות לשאלות אלה, מן הראוי כי ידונו בנפרד.

למאמרים ופסקי דין נוספים בתחום דיני המשפחה לחצו כאן

למאמרים ופסקי דין נוספים בתחום דיני היי טק לחצו כאן


, מתמחה בדיןבמשרד עוה"ד זאב ולנר ושות'עו"ד זאב ולנר הינו הבעלים והשותף הבכיר האזרחי-מסחרי, משפחה והיי טק. עו"ד ולנר הינו היוזם והמקים של אתר המשפט הישראלי ודיני ההי דיני המשפחהומשמש כעורכו הראשי, ועורך תחום www.PsakDin.co.il ""פסקדין .טק

כל המידע הנכלל במאמר זה הוא בבחינת מידע כללי בלבד, ואינו בגדר חוות דעת או ייעוץ משפטי מוסמך. על המשתמש לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה משפטית או אחרת המסתמכת על המאמר. המחבר והמערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים ו/או המשתמשים באתר.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ