אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני עבודה >> חזרה מחופשת לידה וגילתה שהמחליפה תפסה את מקומה: "סבון של פעם" תפצה

חזרה מחופשת לידה וגילתה שהמחליפה תפסה את מקומה: "סבון של פעם" תפצה

מאת: עו"ד רלי ארביב | תאריך פרסום : 24/03/2015 13:52:00 | גרסת הדפסה

צילום: www.morguefile.com By LifeWithZeus

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב חייב את חברת התמרוקים לשלם לעובדת 40 אלף שקל כפיצוי על הפרת חוק עבודת נשים.

התובעת עבדה במחלקת הנהלת החשבונות של חברת התמרוקים ויצאה בפברואר 2012 לחופשת לידה בת 14 שבועות. היא אמנם חזרה לעבודה בתום החופשה, אך פוטרה מיד בסוף "התקופה המוגנת" לפי החוק (60 יום).

פיטרו אותך אחרי חופשת הלידה?

כנסי לפורום דיני עבודה כדי לדעת כיצד לפעול

בתביעה נגד המעסיקה לשעבר, שהגישה כחצי שנה לאחר מכן, היא עתרה לפיצוי של 51,500 שקל על הפרת חוק עבודת נשים ולפיצוי נוסף על הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה כיוון שלטענתה, פוטרה מהסיבה שהיא אם לארבעה.

לטענתה, במקום להחזיר אותה לתפקיד חשבת שכר – שמילאה במשך כשלוש שנים –– היא הועברה לתפקיד נחות והפכה למעשה לעוזרת של מי שהחליפה אותה במהלך חופשת הלידה.

מעסיק, היא טענה, מחויב להחזיר עובדת ששבה מחופשת לידה לאותו תפקיד ואותה דרגה והדרך שנהגה בה החברה נוגדת את תכלית החוק להבטיח חזרת נשים שילדו למעגל העבודה.

"סבון של פעם" הכחישה שינוי משמעותי בתפקידה של התובעת. לטענתה, התובעת הייתה בכלל מנהלת חשבונות ובתקופה שנעדרה השתנו הרבה דברים בחברה, ואת העובדת המחליפה היא מלכתחילה העסיקה לטווח ארוך.

לגרסתה, הסיבה שבגללה התובעת גם פוטרה הייתה טעויות בעבודה ויחסי אנוש גרועים. התובעת לא התנהגה יפה לעובדים אחרים, נהגה להתפרץ עליהם ולריב עמם ורבים מהם לא הסתדרו עמה.

הזדמנות כנה

השופטת רוית צדיק קבעה שלא ברור אם התובעת הייתה חשבת שכר או מנהלת חשבונות, אבל זה לא מה שחשוב, מה שצריך לבדוק הוא אם היה שינוי בתפקיד שמילאה לפני שיצאה לחופשה מבחינת מאפיינים, סמכויות ומטלות.

מעדות התובעת עלה כי נלקח ממנה המחשב, וכי היקף המשכורות שהכינה היה כחמישית ממה שנהגה להכין לפני כן. שינויים אלה, פסקה השופטת, מעידים על כך שהתפקיד שונה משמעותית.

השינויים בחברה, הבהירה השופטת, אינם מצדיקים את שינוי התפקיד מבלי שהוצע לתובעת תפקיד חלופי הולם ולנוכח העובדה שהנתבעת לא הוכיחה שקודם לכן סיפקה עבודה גרועה. עובדה היא, שבמשך מספר שנים לא נמצאה כל טרוניה כלפיה.

עדויות נציגיה של "סבון" –  שטענו שהעובדת שהחליפה את התובעת מתפקדת ברמה גבוהה יותר – דווקא מחזקות את המסקנה שהשינוי בתפקיד התובעת היה מכוון, וש"סבון" אפשרה לתובעת לחזור רק "למראית עין", מבלי לתת לה הזדמנות אמיתית להוכיח את יכולותיה ולשפר את דרכיה.

בסיכומו של עניין, נפסק ש"סבון" הפרה את חובתה לאפשר לתובעת לחזור מחופשת הלידה ב"ראש שקט" ולתת לה הזדמנות ממשית וכנה להשתלב מחדש בעבודה שנאלצה לצאת ממנה לחופשה כפויה.

יחד עם זאת, השופטת צדיק לא סברה שפיטורי התובעת היו נגועים באפליה והזכירה שהתובעת כבר הייתה אם לשלושה ילדים כשעבדה ב"סבון", כך שלא האימהות היא הסיבה להתנהלות החברה, אלא דווקא יחסי האנוש הפגומים של התובעת.

בסיכומו של עניין החליטה השופטת ש"סבון" תפצה את התובעת על הפרת חוק עבודת נשים ב- 40 אלף שקל – פיצוי בשווי ארבע משכורות, ותשלם גם הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד של 10,000 שקל.

כמי שעוסקת במשפט העבודה אני ממליצה למעסיקים לפעול לקבל אישור ממשרד התמ"ת לכל פגיעה בהיקף המשרה, בסמכויות העובדת, מעמדה ושכרה במהלך התקופה המוגנת. כפי שניתן ללמוד מפסק הדין הנוכחי, כל סטייה מנוהל זה עלולה להיחשב כעבירה על הוראות החוק ולעלות למעסיק בתשלום פיצויים.

  • ב"כ התובעת: עו"ד ארנה שמריהו 
  • ב"כ הנתבעת: עו"ד נטע ורשבסקי

* עו"ד רלי ארביב עוסקת בדיני עבודה

** הכותבת לא ייצגה בתיק.

*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני עבודה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני עבודה
כסף מהיום הראשון: המתווה לחל"ת עבר בקריאה ראשונה
עו"ד דפנה אזולאי רגב | צילום: אורן כהן, אילוסטרציה: Magnet.me on Unsplash

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ