אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> הרבני חייב בגט: החיים לצד בעל מכה ושיכור "חמורים ממוות"

הרבני חייב בגט: החיים לצד בעל מכה ושיכור "חמורים ממוות"

מאת: עו"ד נוריאל סייג | תאריך פרסום : 01/06/2016 15:56:00 | גרסת הדפסה

צילום: dollarphotoclub

השאלה האם בית הדין הרבני יכול לחייב בעל אלים בגט עוד לא ברורה ברמה ההלכתית. בסוף החודש שעבר ניגשו דייני בית הדין הרבני בחיפה לדון בסוגיה, במסגרת תביעת גירושין שהגישה אישה אמיצה שסבלה לאורך 20 שנה מאלימות קשה ואף הייתה קורבן לניסיון רצח.

תסקירי הרווחה העידו על אלימות מתמשכת וקשה מצד הבעל כלפי אשתו – שניהם עולים מאתיופיה שנישאו לפני כעשרים שנה בשידוך, כשהאישה הייתה קטינה. האלימות הגופנים והנפשית התרחשה לנגד עיני ארבעת הילדים המשותפים והפכה את חייהם לגיהנום של ממש.

חיה בצל האלימות?

עורך דין דיני משפחה

גם כשהאישה הצליחה להרים את ראשה ולהיפרד, מיד חזרה הביתה לשלום בית, אך בעלה חזר לסורו. המצב הגיע לשיאו בנובמבר 2013. בעודו שיכור הבעל חנק את האישה, ומותה נמנע רק בעקבות עזרת השכנים והילדים ששמעו את הצרחות.

האישה אזרה אומץ והגישה התלונה במשטרה על נסיון רצח, ונגד הבעל נפתחו הליכים פליליים. לפני כשנתיים שוחרר הבעל ממעצר, הורחק מביתו ועבר לגור בבית אביו. בזמן הזה הגישה האישה תביעת גירושין.

בדיון שהתקיים ביוני 2014 הודיעה האישה כי היא מוכנה לנסות שוב שלום בית, בתנאי שבעלה ילך לטיפול ויובטח לה שאין סכנה לחייה. שלושה חודשים לאחר מכן היא הודיעה כי עוד לא עודכנה לגבי מצבו, וכעת אין לה יותר תקווה, היא מאסה בו סופית ורוצה להתגרש.

תסקיר שירותי הרווחה שהתקבל לאחר מכן לא הותיר מקום לספק בדבר הסכנה הצפויה לאישה אם בעלה יחזור הביתה. בתסקיר נכתב כי הוא אלכוהוליסט, "בעל מסוכנות גבוהה, בעיות אלימות ובעיות שליטה על כעסים", ולא ניתן לסמוך על הבטחותיו לשנות את דרכו.

אלא שהבעל התעקש על שלום בית, ועל כן, בית הדין נדרש לבחון האם במצב כזה ניתן לחייבו או לכפות עליו גט למרות שהוא מסרב להתגרש.

"אשה ניתנה לחיים ולא לצער"

אב בית הדין הרב דניאל אדרי, הרב בן ציון הכהן רבין והרב אלעד עלי הפרידו בין שתי עילות הגירושין האפשריות במקרה הנוכחי: האחת – חיוב בגט בשל הכאת האישה והטלת מורא ופחד, והשנייה – כפיית גט בשל ניסיון הרצח בעת שכרות (כפייה היא סעד חזק יותר מ"חיוב", שכן הוא מהווה מעין 'מסלול מהיר' להטלת צווי הגבלה על הבעל).

הדיינים סקרו את עמדות פוסקי ההלכה בכל אחת מהעילות והגיעו למסקנה כי בשלב הזה כל שניתן הוא לחייב את הבעל בגט.

לגבי  האלימות, נפסק כי בעל שאינו מקיים כלפי האישה את החובה "לכבדה יותר מגופו" ולא לצער אותה. הדיינים ציטטו את פוסקי ההלכה שקבעו כי החיים בפחד מתמיד מפני הכאה הם חיי ייסורים חמורים ממיתה.

בנוסף נקבע כי במצב כזה, כשהאישה רואה בבעלה כאדם עוין, הוא נחשב כנחש, ש"אין לדור עמו בכפיפה אחת". החיים בתחושה שהאישה כל הזמן צריכה להיזהר מבעלה אינם חיים נורמליים "ואשה ניתנה לחיים ולא לצער", פסקו הדיינים.

הדיינים הוסיפו כי חיי האישה בצל הפחד והדאגה אף עלולים לפגוע בבריאותה, מכאן, שיש לחייב את הבעל בגט ואף בכתובה.

באשר לניסיון הרצח, הרבנים התייחסו בעיקר לכך שהוא נבע מהשכרות, שנחשבת כמום. עם זאת, מאחר שלא ברור מהי רמת ההתמכרות של הבעל ואם הוא יכול להיגמל – לא ברור אם ניתן לכפות עליו את הגט. ואולם, לכל הפחות יש עילה לחיוב.

בסופו של דבר, הבעל חויב בגט, ואם יסרב, בית הדין הודיע שיבדוק אפשרות להוצאת צווי הגבלה.

  • ב"כ התובעת: עו"ד ענבר רון
  • ב"כ הנתבע: עו"ד קרן אדמוני

* עורך דין ומגשר נוריאל סייג עוסק בדיני משפחה

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ