אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> מקרקעין ונדל"ן >> הקשיים בדרך לתמ"א: בעלי הדירות התחרטו על ההסכם, הקבלן תבע אכיפה

הקשיים בדרך לתמ"א: בעלי הדירות התחרטו על ההסכם, הקבלן תבע אכיפה

מאת: עו"ד דן מאיוס | תאריך פרסום : 23/11/2014 18:50:00 | גרסת הדפסה

Construction_9379 By Alvimann3

דיירים שחתמו על הסכם תמ"א 38 דרשו לבטלו לאחר שנלחצו משמועה לפיה הקבלן זומם להשתלט על דירותיהם. הקבלן תבע את אכיפת ההסכם וזכה. ביהמ"ש הבהיר: מדובר בהסכם הוגן ביותר.

בשנת 2012, חתמו מרבית בעלי דירות בבית משותף באשדוד על הסכם תמ"א 38 עם חברת "שלום בחיילך בע"מ". בשלב מסוים, הפיצה אחת השכנות שמועה, כי במסגרת ההסכם ישנו הסעיף, שמאפשר לקבלן לרשום הערות אזהרה על הדירות ומאפשר לו להשתלט עליהן.

לכתבות נוספות בנושא:

חלק מהדיירים שחתמו על ההסכם נתקפו בחשש וחרדה, ומיהרו להגיש התנגדויות לוועדה המקומית לתכנון ובניה ולמפקחת על רישום המקרקעין. הם טענו כי בדיעבד נודע להם שהחתימו אותם על חוזה בלתי הוגן, והטעו אותם תוך ניצול העובדה שאינם שולטים בשפה העברית.  

במקביל, הגישו החברה הקבלנית ובעליה תביעה לאכיפת ההסכם לביהמ"ש המחוזי בבאר שבע. בתביעתם טענו, כי התקשרו בהסכם כדין עם 24 מתוך 32 בעלי הדירות בבניין.

בנוסף טענו, כי הדיירים לא הצביעו על סעיף בחוזה שאינו הוגן לטעמם, אלא התבססו על שמועה שהפיצה אחת השכנות. בפועל טענו, כי הסעיף המדובר הוא סעיף רגיל בהסכמי תמ"א, המזכה את הקבלן בהערת אזהרה על החלק שמועבר לו בתמורה לעבודות, ואינה חלה על הדירות של הדיירים.

הדיירים הודו כי חששם התברר כלא מדויק אולם עמדו על ביטול ההסכם. הם טענו, כי חתמו על ההסכם רק משום שנאמר להם שמדובר במסמך "לצורך אישורי עירייה" בלבד, ולא בהסכם משפטי מחייב. הנתבעים הוסיפו, כי ההסכם לוקה בחסר ואין בו, למשל, מועדים קצובים שיבטיחו את מהירות ויעילות העבודה.

היזמים לא "עומדים בתור"

השופט שלמה פרידלנדר דחה את טענות הדיירים וקבע, כי הסעיף, המאפשר לקבלן לרשום הערת אזהרה על חלקו בבניין בתמורה להוצאות הבנייה, הוא סעיף מקובל בהסכמים של תמ"א 38.

השופט גם התייחס לדברי אחד הדיירים, שתמך בקיום ההסכם, כי יזמים אחרים אינם "עומדים בתור" לבצע את השיפוץ בבניין. השופט ציין כי התמורה שמקבל קבלן עבור פרויקט תמ"א 38 באשדוד, לעומת פרויקטים דומים בת"א או רעננה, היא צנועה ביותר, ובהתחשב בכך, ההסכם - שמעניק לכל אחד מהדיירים מרפסת, ממ"ד ומעלית ללא תשלום כספי  - הוגן למדיי.

השופט הוסיף, כי גם אם הדיירים לא ידעו לקרוא את תוכן המסמך, הם היו יכולים להבין כי מדובר בהסכם מפורט ומחייב כשנדרשו לחתום על כל אחד מ - 21 העמודים שבו.

לפיכך, קיבל השופט פרידלנדר את התביעה, והורה על אכיפת ההסכם כולל רישום הערות האזהרה והשלמת הפרויקט.

בהתחשב במצבם הכלכלי של הדיירים, ובמטרה לשקם את היחסים בינם לבין הקבלן, חייב אותם השופט בתשלום הוצאות מופחתות של 5,000 שקל לכל דירה על תנאי, כך שיצרכו לשלם אותן רק אם יפרו שוב את ההסכם.

 

 

עו"ד דן מאיוס עוסק בתחום המקרקעין ובפרויקטים של תמ"א 38.

** הכותב לא ייצג בתיק.
*** המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום מקרקעין ונדל"ן באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום מקרקעין ונדל"ן

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ