אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> הסתדרות המח"ר האוטונומית זכתה בבוררות נגד ההסתדרות הכללית

הסתדרות המח"ר האוטונומית זכתה בבוררות נגד ההסתדרות הכללית

מאת: מערכת PsakDin.co.il | תאריך פרסום : 14/11/2001 12:00:00 | גרסת הדפסה

רשות השיפוט הארצית של ההסתדרות קיבלה לאחרונה, אחרי שנתיים של דיונים, את מרביתן של ארבע התביעות של הסתדרות המח"ר נגד ההסתדרות הכללית עפ"י הסדרי האוטונומיה שנחתמו במשך שלושים שנה ואשר אומצו באופן כללי עוד בשנת 1995 בתיקון מיוחד של חוקת ההסתדרות, כחלק בלתי נפרד ומחייב של החוקה. הסתדרות המח"ר יוצגה ע"י עוה"ד חיים ברנזון ואסף ברנזון.

חוקת ההסתדרות תעודכן

רשות השיפוט קיבלה את הדרישה הראשונה של המח"ר והכירה באוטונומיה החוזית והחוקתית של המח"ר כהגנה על זכויות המיעוט המקצועי האקדמאי בהסתדרות. רשות השיפוט צוותה על ההסתדרות הכללית לכבד את התחייבותה המפורשת בהסדרי האוטונומיה משנת 1989 ו- 1995, לעדכן את חוקת ההסתדרות באופן פרטני ולהתאים את החוקה לחידושים בהסדרי האוטונומיה. ההסתדרות חויבה להקים צוות פריטטי לעדכון החוקה עם ייצוג שווה להסתדרות המח"ר. הצוות הפריטטי יכונס תוך 90 יום כדי לעבד, בהסכמה משותפת, תוך שנה מהפסק, נוסח משולב של חוקת ההסדרות המעודכנת בהסדרי האוטונומיה.

רפורמה בייצוג ההסתדרותי

רשות השיפוט קיבלה גם את התביעה השניה של הסתדרות המח"ר לאוטונומיה ייצוגית המביאה רפורמה חשובה בנציגות ההסתדרות כלפי המעסיקים. נפסק כי צוותים הסתדרותיים חדשים במקומות העבודה, הכוללים ייצוג של הסתדרות המח"ר, הם עפ"י הסדרי האוטונומיה הגורם היציג המוסמך הבלעדי כלפי המעסיקים לחתימת הסכמים קיבוציים בנושאים של כלל העובדים )למעט יו"ר האג"מ ויו"ר המרחב(. עד היום, מחזיקי התיקים, רובם מהסתדרות הפקידים, הם שייצגו את ההסתדרות כלפי המעסיקים וחתמו בשמה על ההסכמים הקיבוציים בלי לשתף בייצוג את ההסתדרות המקצועית. רשות השיפוט הטילה על ההסתדרות הכללית להקים, תוך חצי שנה כ- 50 צוותים הסתדרותיים חדשים במקומות העבודה הגדולים במשק, בהם תהיה נציגות חדשה למח"ר )וכן למהנדסים ולטכנאים(, ולהפעיל את הצוותים החדשים תוך שנה ממועד הפסק.

הפרשי תקציב חלקיים

התביעה השלישית של הסתדרות המח"ר לאוטונומיה כספית ולתקציב חוקתי מובטח לשנים 1996-2000 התקבלה חלקית תוך חילוקי דעות ברשות השיפוט. היו"ר, השופט )בדימוס( דוד שטיינמץ, ועו"ד רן קידר קיבלו אמנם את טענת הסתדרות המח"ר, שהסדרי האוטונומיה החוקתיים קבעו נוסחה ברורה של תקציב להסתדרות המח"ר בשיעור של מחצית דמי החבר ודמי הטיפול ששילמו האקדמאים להסתדרות. לפי נתוני מחשב ההסתדרות, מחצית הגביה מהאקדמאים בהסתדרות הסתכמה בשנים 96-99 לסך של כ - 11.5 מיליון ש"ח. אולם, מצד שני אישר הרוב ברשות השיפוט החלטות חד צדדיות של בית נבחרי ההסתדרות בדבר תקציבים מקוצצים למח"ר לשנים 1998 ,1997 ו1999- בשל מצבה הקשה של ההסתדרות. הרוב פסק כי ספר התקציב השנתי של ההסתדרות גובר ומגביל את התקציב האוטונומי המגיע לתובעת עפ"י החוקה, כיוון שהתובעת הינה אורגן פנימי של ההסתדרות החייב לתת כתף ולהשתתף בנטל כשההסתדרות במשבר. לאור קביעה זו וניכויים שונים של הוצאות פרטניות נערך חישוב היתרות המגיעות לתובעת. רשות השיפוט הטילה על ההסתדרות לשלם לתובעת הפרשים לחמש שנים האחרונות 1996-2000 בסכום כולל של עוד כ - 3.5 מיליון ש"ח קרן, עם הצמדה וריבית, וזאת בנוסף להפרשי תקציב של 900,000 ש"ח ששולמו כבר לתובעת עח"ש החוב לשנים הנ"ל, עפ"י צווים זמניים קודמים של רשות השיפוט.

עו"ד פנחס בן צבי בדעת מיעוט הסתייג מקביעת הרוב בקשר לתביעה לתקציב אוטונומי מובטח. הוא פסק כי מגיע לתובעת סכום כפול של כ- 6.5 מיליון ש"ח. לדעתו לבית נבחרי ההסתדרות אין סמכות להפר את הסדרי האוטונומיה ולקצץ, על דעת עצמו, את התקציב העצמאי המובטח של התובעת בסך 10.8 מיליון ש"ח לאחר ניכוי הוצאות ומיקדמות. מצד שני, מטעמי צדק ועפ"י חוק הבוררות, עו"ד בן צבי סבר שיש לקצץ את תקציב הסתדרות המח"ר בשיעור של %40 מתקציבה המובטח הנ"ל לטובת המאמץ הכללי בהסתדרות, ולהעמידו על כ - 6.5 מיליון ש"ח בתוספת הצמדה וריבית )במקום 3.5 מיליון ש"ח כדעת הרוב(. כן פסק שופט המיעוט כי יש לחייב את ההסתדרות הכללית בהוצאות משפטיות בסך 7,500 ש"ח.

עוד חויבה ההסתדרות עפ"י הסדרי האוטונומיה להעביר בעתיד למח"ר מדי חודש בחודשו מקדמות שוטפות של 1:12 מתקציב הפעולות השנתי וזאת בסכום של כ - 100,000 ש"ח לחודש, בנוסף לתשלום השוטף של כל המשכורות והנלווים המגיעים לעובדים בהסתדרות המח"ר המסתכמים בכ- 200,000 ש"ח בכל חודש.

טענת ההסתדרות, שיוצגה ע"י עו"ד טליה לבני ולייזה גולדברג, כי יש לנכות מתקציבי המח"ר עשרות מיליוני שקלים כהשתתפות בתקורות כלליות של ההסתדרות, יחסית למספר האקדמאים בהסתדרות, נדחתה מכל וכל "כבלתי סבירה ובלתי הגיונית".

אוטונומיה מינהלית

רשות השיפוט החליטה שלא להכריע, בשלב זה, בתביעה העקרונית הרביעית לאוטונומיה מינהלית של המח"ר לגבי 22 תקני כוח האדם האוטונומי המועסק אצלה. זאת, כיוון שההסתדרות הכללית נענתה במהלך המשפט לשתי הדרישות הקונקרטיות בתביעת הסתדרות המח"ר. ואכן, ההסתדרות ביטלה את פיטוריה של עובדת אחת ואישרה את קליטתה של גב' לילך כהן, כמנכ"ל הסתדרות המח"ר, בהתאם לתנאים שנקבעו במזכירות הסתדרות המח"ר.

ערעור חלקי להשלמת הפסק

הסתדרות המח"ר, מתכוונת להגיש בימים הקרובים ערעור חלקי ולבקש לתקן ולהשלים חלקים מסוימים בפסק. הערעור יסתמך במיוחד על התוקף החוקתי העליון של האוטונומיה, ועל העדר סמכות רשות השיפוט כבוררת להכריע בסכסוכים קונסטיטוציוניים, לשנות את החוקה, ולגרוע מזכויות יסוד חוקתיות. כן ישען הערעור על הקביעה העקרונית של דעת המיעוט שאין סמכות לבית נבחרי ההסתדרות לקצץ - ללא הסכמת המח"ר - מהתקציב האוטונומי המשוריין בחוקת ההסתדרות. ערעור המח"ר יישמע בפני הרכב אוטונומיה מיוחד ומורחב בן 5 חברים.


לפסק הדין בעניין הסתדרות המהנדסים נ' הסתדרות העובדים הכללית החדשה


* כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים ו/או המצורפים להם.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ