אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> בקשה לאפוטרופסות של סבתא על נכדיה תביא לשינוי חשוב בחוק האומנה

בקשה לאפוטרופסות של סבתא על נכדיה תביא לשינוי חשוב בחוק האומנה

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 07/11/2018 16:19:00 | גרסת הדפסה

עורך דין דיני משפחה, בקשה לאפוטרופסות של סבתא על נכדיה תביא לשינוי חשוב בחוק האומנה[אילוסטרציה חיצונית: Tatiana Kostareva, 123rf.com]

הוריהם של שני ילדים נפטרו מסרטן וביקשו בצוואתם למנות את סבתיהם כאפוטרופא על כל ענייניהם, אלא שחוק האומנה קובע כי אומן לא יהיה אפוטרופוס על רכוש. למרות הסתירה, השופטת מינתה את הסבתא.

בית המשפט לענייני משפחה בבאר-שבע קיבל את בקשתה של סבתא לשני ילדים קטנים, ומינה אותה כאפוטרופא לגופם ולרכושם של שני נכדיה שהתייתמו מהוריהם. השופטת אפרת שהם דליות שוכנעה כי יש לכבד את רצונם של ההורים המנוחים, אף אם הדבר סותר את הוראות חוק האומנה, שלפיו מי שמונתה כאומנה לא תשמש כאפוטרופא לרכוש.

בתוך כך, נציג היועמ"ש לממשלה הודיע כי הוחלט לפעול לשינוי הסעיף באופן שיתיישב עם חוק הכשרות המשפטית ששם את הדגש על כיבוד רצון המת בהקשר זה.

באופן טרגי, הוריהם של הילדים הקטנים נפטרו שניהם ממחלת הסרטן. האם הלכה לעולמה בחודש פברואר האחרון, והאב עוד לפני כן.

שני ההורים הותירו אחרים צוואה בה הצהירו ביקשו שהאפוטרופסות על ילדיהם תימסר למבקשת, על מנת שתיקחנה חלק פעיל בחינוכם ובגידולם, ותדאגנה להם בכל מישורי החיים, כולל ניהול רכושם.

אלא שבתחילת ההליך, נציג היועמ"ש לממשלה התנגד להיבט הכלכלי, כלומר התנגד למינויה של המבקשת כאפוטרופא לרכושם של הילדים, בטענה שהיא יכולה להחזיק בהם רק במסגרת הכרתה כאמנה שלהם בהתאם לחוק אומנה לילדים, שקובע כי "לא יהיה אומן אפוטרופוס על רכושו של הילד".

מנגד, המבקשת שיוצגה על ידי עו"ד אלה שינפלד, טענה כי אין להחיל את חוק האומנה על המקרה, אלא יש לנהוג על פי הנחיות הוריהם של הילדים בצוואותיהם. בהקשר זה היא טענה כי יש להעניק את המשקל המכריע לחוק הכשרות והאפוטרופסות, שלפיו על בית המשפט לתת עדיפות למי שהמנוח ציווה בצוואתו, כל עוד אין בכך פגיעה בטובת הקטין.

בהמשך ההליך, נציג היועמ"ש הודיעה כי לאור הסתירה בין שני החוקים, ולאחר דיון שהתקיים לאחרונה במשרד הרווחה, הוחלט שיש מקום לפעול לשינוי החקיקה באופן שיישב את ההתנגשות האמורה.

עוגן חם ואוהב

בנסיבות אלה, השופטת שהם-דליות הבהירה כי אף שבפועל הסעיפים הרלוונטיים טרם תוקנו, הרי שנציג היועמ"ש ביקש להותיר את שיקול הדעת בידי בית המשפט, ובכך למעשה הוסרה ההתנגדות למינוי המבקשת כאפוטרופא.

בהמשך החלטתה הוסיפה השופטת כי "הוריהם המנוחים של הקטינים, שאין טובים מהם להכיר את הצרכים של ילדיהם ולהכיר את אופייה של המבקשת ומערכת היחסים של המבקשת עם הקטינים, שמו מבטחם וביקשו להפקיד בידיה את הקטינים".

בנסיבות אלה, ולאחר שעיינה בתסקירים שהכינו שירותי הרווחה, השופטת לא מצאה סיבה לסטות מהוראות ההורים המנוחים בצוואותיהם, וציינה כי "המבקשת מהווה עוגן משפחתי חם ואוהב עבור הקטינים".

לכן, בסיכומו של דבר השופטת מינתה את המבקשת כאפוטרופא של קבע על כל ענייניהם של הילשים, והורתה לה לשתף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים.

לקריאת ההחלטה תמ"ש 60796-08-16

  • ב"כ המבקשת: עו"ד אלה שינפלד
  • ב"כ המשיב: משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
פלאי הטכנולוגיה: הליך גישור ב-Skype
עו"ד אסנת הכהן (צילום: רינת בורג)

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ