אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני צרכנות ותיירות >> בעקבות ייצוגית: רשות השידור תפסיק לגבות שכר טרחה בסכומים שערורייתים

בעקבות ייצוגית: רשות השידור תפסיק לגבות שכר טרחה בסכומים שערורייתים

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 11/03/2013 17:06:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין טסלר נ' רשות השידור

בעקבות בקשה לייצוגית, הודיעה רשות השידור כי תפסיק לגבות סכומים מופרזים בגין שכר טרחה על מכתבי דרישה לתשלום אגרה. מהבקשה עולה, כי למרות שעל פי חוק, רשאית הרשות לגבות עבור פעולה זו סכום מרבי של 17.40 שקלים, היא דרשה סכום שערורייתי של 116 שקלים.

בבקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד רשות השידור, שהוגשה באמצעות עוה"ד דורון רדעי וניצן גדות לבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב, טענה המבקשת כי בהודעת החיוב שנשלחה לה מטעם רשות השידור, היא נדרשה לשלם 395 שקלים, הכוללים את האגרה עצמה ושכר טרחה של 116 שקלים עבור מכתב הדרישה.

זאת למרות, שלטענתה, על פי תקנות המסים, היא רשאית לגבות שכר טרחה של 17.40 שקלים כולל מע"מ, לכל היותר. משכך, טענה, כי דרישת תשלום שכר טרחה של 116 שקלים, מהווה גבייה ביתר, שלא כדין, וכי לא מתקבל על הדעת, שרשות ציבורית תעבור על החוק באופן קיצוני ותדרוש סכומים שערורייתיים.

בתגובה, הגישה רשות השידור הודעת חדילה, שמשמעותה הינה כי תפסיק לגבות כספי שכר טרחה בשיעורים מופרזים, וזאת רטרואקטיבית, החל מינואר 2013.

בעקבות זאת, הגיעו הצדדים להסכמה, כי הבקשה תידחה והתביעה האישית תימחק, בכפוף לכך שרשות השידור תשיב את הכספים שגבתה ביתר לכל מי שקיבל מכתב התראה לאחר מועד החדילה, ותשלם 80 אלף שקל למבקשת, ושכר טרחת עורכי דין של 320 אלף שקל.

השופטת צילה צפת אישרה את ההסכמות, ונתנה להן תוקף של פסק דין.

הרשויות מתעשרות על חשבון הצרכן הקטן

"במקרה הנדון, לולא הייתה המבקשת מגישה את הבקשה לאישור הייצוגית בשם הקבוצה שנפגעה, הייתה רשות השידור ממשיכה לגבות סכומים שלא כדין", מסבירה עו"ד שירה בן אשר ארד, העוסקת בתחום הצרכנות.

היא מסבירה כי " תובענות ייצוגיות הן כלי חשוב בהליך המסחרי ובהגנה על הצרכן ועל איכות הסביבה. המדובר במקרים בהם גופים פרטיים או ציבוריים גדולים ומבוססים, גובים תשלומים ביתר, שלא כדין, לרוב בסכומים קטנים, ולעיתים מתוך ידיעה כי מרבית הצרכנים לא בודקים את החשבונות או לא מבינים אותם, וכי כוחו של הצרכן 'הקטן' מוגבל ".

עוד היא מציינת, כי "גם אם יבחין הצרכן בגביית יתר של סכום סמלי, לרוב לא יטרח להגיש תביעה, שעלויותיה גבוהות, כיוון שזה לא משתלם לו. כך יוצא, כי אותם גופים 'מתעשרים' באמצעות גביית הסכום הסמלי ממספר רב של אנשים או ממשיכים לבצע את העוולות הסביבתיות ללא מורא".

לדברי עוה"ד בן אשר-ארד, "התביעה הייצוגית מאפשרת לאדם בודד לתבוע נזק בשם קבוצה, ובכך להגדיל את הפיצוי עבור טרחתו. היא חוסכת עלויות והתדיינויות בבית משפט, ומאפשרת להטיל על הגופים השבה כספית לנפגעים ואת תיקון העוולה, כפי שאירע במקרה זה".

לפסק הדין בעניין טסלר נ' רשות השידור

לבקשה לאישור תובענה ייצוגית בעניין טסלר נ' רשות השידור

למדור: דיני צרכנות

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני צרכנות ותיירות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני צרכנות ותיירות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ