אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פלונית נ' עיריית רעננה ואח'

פלונית נ' עיריית רעננה ואח'

תאריך פרסום : 28/08/2023 | גרסת הדפסה

ת"א
בית משפט השלום כפר סבא
4190-12-19
21/08/2023
בפני השופטת הבכירה:
רחל קרלינסקי

- נגד -
תובעת:
פלונית
נתבעות:
1. עיריית רעננה
2. כלל חברה לביטוח בע"מ

 

 צדדי ג':       1. כפיר שירותי הנדסה ובטיחות בע"

                   2.קבוצת מודיעין אזרחי בע"מ

                 3. חתמי לוידס/קופר נינווה סוכנות לביטוח (2010) בע"מ

                 4. מנורה חברה לביטוח בע"מ

 פסק דין

1.התובעת ילידת 1934,נפגעה לטענתה עת הגיעה לרחבת יד לבנים ברעננה ביום 30.4.17 לטקס ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה.

התביעה הוגשה כנגד הנתבעת 1 ( להלן- העירייה) כמפעילה ומנהלת הטקס וכאחראית לגישה ובטיחות המוזמנים .האחרונה הגישה הודעה לצדדי ג' כלפיהם בטענה לאחריות בגין חובתם להסדרה בטוחה של הגישה לטקס.

הצדדים חלוקים בעניין נסיבות התאונה ועצם התרחשותה ,האחריות וגובה הנזק.

 

נסיבות התאונה

 

2.רחבת יד לבנים בעיר רעננה הוסבה לקיום טקס ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בגידור הכניסות לרחבה על מנת לנתב את הבאים לטקס, כשבכל כניסה הוצבו מחסומי בידוק מברזל .

התובעת העידה כי הגיעה למקום כחצי שעה לפני הטקס. היא הגיעה לכניסה שהיתה "אחרי בנק איגוד לישראל..ליד מפרץ תחנת האוטובוס " שהובילה למעבר צר ,מואר בתאורה חלשה, שבפתחו עמדו 2 סדרנים ושנועד למעבר המוזמנים לטקס. כאשר ביקשה להיכנס במעבר אל הרחבה על מנת לתפוס מקום ישיבה, כשמאחוריה טור אנשים המבקשים להיכנס וכשהמאבטחים מאיצים בקהל להתקדם ,רגלה הימנית נתקלה בבליטה מרגל של המחסום, וכתוצאה מכך נפלה על גבה ללא יכולת לזוז. בהיותה על הרצפה ראתה בבירור את הבליטה של המחסום שרגלה נתפסה בו. אנשי מד"א שהיו במקום הרימו את התובעת, והושיבו אותה על כיסא גלגלים שהביאו בעבורה.

על פי עדות בנה של התובעת ,בעלה שהגיע בנפרד אחריה ושלא ראה את הנפילה, התקשר אליו ע"מ שיגיע למקום. הבן שהגיע בסמוך ,ראה את אמו ישובה מצד שמאל של המחסום, התוודע לתוצאות הנפילה ודאג לפינויה באמבולנס לביה"ח מאיר בכפר סבא. למעלה מחודש לאחר התאונה ( ביום 7.6.17) צילם את המחסומים שנותרו ברחבה אך לא ידע להעיד אם אלו הוצבו ביום התאונה.

 

3.ב"כ הנתבעות טענה בסיכומים כי התאונה לא התרחשה כנטען ע"י התובעת וזאת בהתבסס על העדר דיווח על התאונה ,העדר פירוט מקום הכניסה .כמו כן נטען כי לאור רישום אחר של הנסיבות בדוח מד"א וגרסה נגדית של העד מטעמן בדבר תאורה נרחבת ומספקת במקום אין לקבל את גרסת התביעה. עוד נטען כי נפילתה של התובעת נעוצה בגילה המתקדם ובשלל בעיותיה הרפואיות.

 

אני מצאתי את עדות עדי התביעה בהירה , מפורטת ושוטפת , ללא ניסיון לגמד או להאדיר את עובדות המקרה או עבר רפואי. יתר על כן הנתבעות ,כמו גם צדדי ג' ,לא הציגו ראיה סותרת את גרסת התביעה באשר לנסיבות התאונה. עד ההגנה שנכח לדבריו ברחבה לא ראה את התאונה ואילו נציגי העירייה האחרים או מי מטעמם ששהו בסמוך למקום הנפילה ,לא הובאו לעדות.

לא זו אף זו ,הגם שצוין מפורשות בדוח מד"א דבר מסירת מקום התאונה ביומן מוקד העירייה ,נטען ע"י עד הנתבעות כי לא מצא עדות לכך ,ויומן המוקד לא הוצג. העד כמו גם עדי התביעה אישרו כי לא נמצא במקום עמוד בטון קרוב לכניסה ועל כן היה מקום לקבל את טענת התובעת כי הרישום ע"י נציגי מד"א לא הלם את שקרה.

על כן יש לקבע כי התובעת הוכיחה את נסיבות התאונה על פי מאזן ההסתברויות האזרחי.

 

האחריות

 

4.כלל חרוש בפסיקה קובע כי על הרשות המקומית מוטלת חובת זהירות מושגית למשתמשי הדרך שבתחום שיפוטה. האחריות הקונקרטית נקבעת על פי מבחן הציפיות ונראה כי מקום שהרשות המקומית מסדירה מעבר מיוחד לבאי הטקס הכולל חסימה שהיא יצרה במכוון בדמות המחסום שהוצב לצורך בידוק , חלה עליה חובת זהירות כלפי משתמשי המעבר ולא תוכל להישמע בטענה בדבר מעמסה כספית לאור המשאבים הכספיים הנדרשים לכך.

 

בפסק הדין ע"א 243/83 עירית ירושלים נ' גורדון, פ"ד לט(1) 113 (1985) מסביר בית המשפט העליון :

" יש להצביע, אם כן, על שיקולים מיוחדים של מדיניות משפטית, שיש בהם כדי להצדיק יצירתו של חריג, השולל את קיומה של חובת הזהירות המושגית. ודאי שעצם העובדה, שהמערערת היא רשות ציבורית, אינה סיבה, שיש בה כדי להצדיק שלילתה של חובת זהירות. עקרון השוויון בפני החוק מחייב הטלת אחריות ברשלנות על הרשות הציבורית על-פי אותן אמות מידה כמו על הפרט. אכן, לא פעם הוכרה חובת הזהירות המושגית ביחסים שבין גוף ציבורי (כמו המדינה, עירייה, מועצה מקומית) לבין המשתמש בדרך הציבורית, .בגן הציבורי ,..בבריכת השחייה,.. בשדה תעופה... או בנסיבות אחרות היוצרות סיכון. גוף ציבורי, כמו כל מזיק אחר, חייב לנקוט אמצעי זהירות סבירים כדי למנוע נזק. הוא משמש לעתים קרובות "מפזר נזק" טוב, דבר שעשוי לעתים להצדיק הטלת אחריות עליו. בדרך זו יובטח גם, כי יינקטו אמצעי בטיחות בעתיד כדי למנוע הישנותו של האירוע הרשלני שגרם לאחריות. אמת הדבר, אחריות בנזיקין עשויה להטיל מעמסה כספית על הגוף הציבורי, אך אין זה, כשלעצמו, נימוק ראוי לשלילתה של חובת הזהירות ."

 

5.ב"כ התובעת מנה ארוכות את מחדלי הנתבעות וצדדי ג' להגיש ראיות בנות השפעה על שאלת האחריות של הנתבעות בהציבן מחסום המהווה מכשול וסיכון במעבר בנתיב צר . כך הוסתרו לטענתו חלקי תכנית הבטיחות שנערכה לקראת הטקס ,לא הוצגו הנחיות שניתנו למאבטחים לגבי תפקידם מול המוזמנים ,לא הוצג רישום מזמן אמת ולא נמסרה עדות ישירה כלשהי לגבי סוג המחסום שהוצב במקום. לעומת זאת העדות האוטנטית לשיטתו היחידה באשר לטיב וצורת מתקן המחסום הייתה של התובעת . עוד נטען כי ניסיון הנתבעות להסתתר מאחורי דפוס פעולה זהה בכל האירועים המאורגנים ע"י העירייה נדון לדחייה , מה גם שהוא הופרך בראיות שהוצגו לאחר ישיבת ההוכחות.

 

6.עיקר טענות ההגנה התמקדו במבנה מחסומי הבידוק שהיו לטענתן עם בסיס שטוח ,הרגל עליה הצביעה התובעת נועדה לייצוב המחסום והתאורה במקום הייתה נרחבת ומספקת. לכן על התובעת היה להעריך את מצב הדברים נכונה ונהגה באופן מסוכן שלא לצורך, בניגוד להיגיון הסביר.

הנתבעות הציבו את השאלה המרכזית לשיטתן שנתונה במחלוקת, והיא האם מחסום ברזל כנ"ל בו נעשה שימוש במהלך הטקס היווה מכשול .

 

7.לאמיתו של דבר שאלה זו נגעה לליבת המחלוקת ועל מנת להכריע בה יש תחילה להידרש לסוג המחסום המדובר.

אין חולק שלא הוגשה חו"ד שבמומחיות לעניין זה והתובעת הצביעה על תמונה של מחסומים ברחבה שצולמה ע"י בנה וזאת למעלה מחודש לאחר התאונה. מאידך הנתבעות לא הפריכו את הנשקף מהתמונה, והעד מטעמן – מר פישמן אישר שימוש שעושה העירייה במחסומים כנ"ל באירועים שהיא מארגנת ואף נתן למחסום הנ"ל תיאור מאפיין ומפורט. כך עלה מדבריו שמדובר במחסום ברזל, בעל 2 רגליים הבולטות ממנו מכל כיוון שנועדו לייצבו .לדבריו, אורך כל רגל כ 20 ס"מ ועובייה כ 5-6ס"מ ואילו כשרוחב שביל הכניסה הוא כמטר ועשרה ,רגל המחסום בולטת לתוכו כ20-25 ס"מ מכל כיוון . העד הסביר כי הצבת המחסומים בתוך שביל הבידוק באופן הנ"ל, נועדה ע"מ שלא יפלו הצידה ולפי תכנית הבטיחות.

דומה שב"כ התובעת בחר לתאר את המחסום הנ"ל ,כמו גם מחסומים אחרים שבשימוש הנתבעות כמסוכן , אולם מיקד טענתו בעיקר לאופן הצבתו בנתיב כניסה לטקס ברוחב הנ"ל ושעה שרגלי המחסום בולטות משני צדדיו.

 

8.עד הנתבעות הנ"ל מר פישמן , קב"ט העיריה ומנהל אגף חירום ,ביטחון ובטיחות העיד כי על מנת ליצור שרוולי בידוק, מוצבים דר"כ מחסומים שמעוגנים באמצעות רגליים שטוחות כדי שלא יפלו הצידה .השימוש של הנתבעות במחסום הנ"ל נעשה בכל האירועים המתקיימים בעיר והמחסומים תקניים ומאושרים ביטחונית ובטיחותית.

לכשנשאל לתוצאת הצבת המחסום במעבר הנ"ל והחדירה פנימה של רגלי המחסום השיב ( עמ 41 לפר') :

" יש לי בעיה עם המילה מכשול, אבל הוא בדרך...אפשר לקרא לזה מכשול, בסדר."

גם נציג צד ג' 1( להלן- כפיר שירותי הנדסה ) מר מלכה אישר כי רגל המחסום בולטת אל תוך המעבר כ 20 ס"מ לכל צד .

 

9.יוער כי מר פישמן ניסה להצדיק את הצבת המחסום במעבר לאור הוראות המשטרה ולדידו מכיוון שהמחסום צריך לעמוד על רגליים בניצב למחסום אזי – "אין מה לעשות אלה המחסומים שיש בכל אירועים ,בכל הארץ ובכל העולם."( עמ 42 לפר')

שני הצדדים היפנו לשאלה חזיתית שנשאל מהנדס הבטיחות מר כפיר (ע"י ביהמ"ש ) כיצד אפשר למנע היתקלות של אדם שנכנס לנתיב הכניסה והוא השיב ( עמ' 64 לפר') :

" אין שום דרך, זה לא למנע, אי אפשר למנע, זה המחסום. הוא חייב לעבור דרך. זו הזהירות של אותו בן אדם, כשהוא הולך הוא צריך להסתכל לאן הוא הולך."

 

ב"כ הנתבעות הדגישה את העובדה שהעד מר מלכה הינו מהנדס הבטיחות לא רק של עירית רעננה ,אלא של עירית תל אביב וכי לדבריו המחסומים הללו קיימים בכל עיר בארץ. לכן טענה כי משמעותה של כל קביעה כי שימוש במחסום הינו מפגע , תהווה שינוי גורף בהסדרי כל הרשויות המוניציפליות במדינה. למעשה ב"כ הנתבעות לא הסתפקה בכך והניחה לפתחו של בית המשפט את השאלה הרטורית הכיצד אמורה הרשות המוניציפלית לתחום את רחבת הטקס לדאוג לבידוק בטחוני של הבאים אליו ללא שימוש במחסומים כדוגמת המחסום נשוא התביעה.

יצוינו לשבח מאמציהם של באי כח התובעת וב"כ צד ג 2 ( להלן – מודיעין אזרחי ) שניסו לתת לכך תשובות .

ב"כ התובעת שירטט בכתב הסיכומים אפשרות של ייצוב המחסום באמצעות משקולות ואילו ב"כ מודיעין אזרחי הציע בחקירה ,לשתול את המחסום באדמה או לרתך אותו לעמוד בטון .

מר פישמן שלל את האפשרות להציב מחסום אחר וזאת בשל הוראת נוהל משטרתי , קרי לדבריו פריט רישוי 77 ה' ומר מלכה החרה אחריו.

דא עקא שהוראה כנ"ל לא הוצגה ואף לא הוצג כל אישור של משטרת ישראל להצבת המחסום באופן המתואר לתמיכת עדותם.

 

10.די בכל האמור כדי להבין את הכשל לדאוג למעבר בטוח להולכי הרגל .התובעת הוסיפה והעידה שהתאורה במקום הייתה חלשה – טענה שהוכחשה ע"י עד הנתבעות.

האחרון הסביר כי רחבת יד לבנים מוארת ב "תאורת התמצאות" עם מספר עמודי תאורה כולל פרוז'קטורים גבוהים. אולם נאלץ להודות שהשלט שהוצב בסמוך והצביע על הכניסה לרחבה היה מואר ב"תאורה היקפית." מכאן הספק באם נסתרה טענת התובעת באשר למידת התאורה במקום שבו נתקלה במכשול.

 

11.במבחן העדויות נכונה הייתי לקבל את טענת הנתבעות וצדדי ג' כי התובעת לא הוכיחה את מסוכנותו של המחסום, ככזה. מאידך, הראשונות כשלו בהרמת הנטל להוכיח ,כי עשו ונקטו באמצעים סבירים למניעת הפיכתו למכשול בדרך הצבתו במעבר כניסה ,כדוגמת המעבר נשוא התביעה.

כמו כן הנתבעות לא הציגו את תשריט הבטיחות , ככל שהיה קיים וראוי להניח שהיה קיים, באשר למקום הצבת המחסום בדרך באופן שמאפשר כניסה בטוחה של העוברים במעבר.

יוטעם כי עסקינן בנתיב – שרוול בידוק , שנוצר באופן מיוחד לטקס . ככזה הוא מחויב להיתמך בתכנית בטיחות הנותנת ביטוי לאופי האירוע, מהות המוזמנים וגילם , וכמות משוערת של המוזמנים או המגיעים דר"כ לאירוע כנ"ל, זאת במיוחד כשנועד לכ 8000 איש הנכנסים בשעה , כפי עדותו של העד מר מלכה.

 

קשה להלום כיצד ביקשה העירייה להבטיח שלומם של כל הנכנסים הנ"ל בפרק זמן מוגדר וזאת סמוך לפני הטקס בקצב הליכה מותאם , בהטילה את מלא האחריות לשלומם האישי עליהם. לטעמי יש בגישה זו משום בחירה באי נקיטה באמצעי מפחית סיכון מאשר הותרת השימוש במחסום באופן המתואר לעיל , ליד הגורל.

 

זאת ועוד, קשה להצדיק דפוס פעולה חוצה רשויות , הגם שלא הוכח באופן מלא וספק אם אכן קיים בנסיבות דומות, שבבסיסו ההנחה כי האחריות למעבר ב"שרוול בידוק" פתוח ,כפי המקרה כאן , מוטלת כלה על האזרח העובר בו .

לפיכך משלא הוכח כי ננקטו ע"י הנתבעות אמצעים סבירים למניעת הפגיעה, יש להטיל את האחריות על קרות התאונה על כתפיהן.

 

אשם תורם

 

12.לטענת הנתבעות יש לייחס לתובעת אשם תורם בשיעור מכריע ,שכן במצב שבו לשיטתה המקום היה חשוך וצפוף, היה עליה לנהוג במשנה זהירות ולבחון היטב את המקום עליו דרכה במיוחד לאור עברה הרפואי.

ב"כ התובעת ביקש ללמוד מכך תנא דמסייע לטענתו בדבר התנערות הנתבעות וצדדי ג' מדאגה להורים שכולים שהוזמנו לטקס ,וממילא לטענתו אין על פי הפסיקה להטיל אשם תורם על אזרח עקב קיומו של מכשול בדרך .

 

אין חולק שמקום הטקס וסוגו היה לצערה של התובעת בהיותה אם שכולה, מוכרים לה עוד מקודם.

התובעת בהגינותה גם לא הכחישה את מצבה הרפואי והעובדה שהיו אירועי נפילות בעברה. לדבריה הלכה בקצב משלה ולא מיהרה וראתה את המחסום .

לפיכך ,המסקנה כי היתקלותה ברגל המחסום ללא אשם יכולה להתיישב עם המסקנה בדבר העדר יכולת במצבה ובגילה להתגבר על סיכון בנתיב הליכה שנוצר בעטים של האחראים לכך.

 

אחריות צדדי ג'

 

13.אין חולק שהעירייה התקשרה עם קבלני משנה שהיו אחראים על קביעת סידורי הבטיחות והצבת המחסומים. משכך טענה לחילופין כי ככל שתוטל עליה חבות, עומדת לה הגנת סעיף 15 לפקנ"ז.

 

14.סעיף 15 הנ"ל מתייחס לחבותו של בעל חוזה וקובע:

" לענין פקודה זו, העושה חוזה עם אדם אחר, שאיננו עובדו או שלוחו, על מנת שיעשה למענו מעשה פלוני, לא יהא חב על עוולה שתצמח תוך כדי עשיית אותו מעשה; הוראה זו לא תחול באחת מאלה:

  1. הוא התרשל בבחירת בעל חוזהו;

    (2) הוא התערב בעבודתו של בעל חוזהו באופן שגרם לפגיעה או לנזק;

    (3) הוא הרשה או אישרר את המעשה שגרם לפגיעה או לנזק;

    (4) הוא היה אחראי מכוח חיקוק לעשיית המעשה שביצועו מסר לקבלן עצמאי;

    (5) הדבר שלעשייתו נעשה החוזה היה שלא כדין."

     

    לאחר פרשת ההוכחות ניתן לקבע כי הגנה זו הופרכה בנסיבות הן מכח ההתערבות על פי סעיף 15(2) ,כנטען ,והן על פי סעיף 15(3) וקרוב לוודאי גם על פי סעיף 15(4) , כמובהר להלן.

     

    15.עד הנתבעות מר פישמן העיד כי העירייה התקשרה עם ספקים חיצוניים כמו צדדי ג' להקמת, ארגון ואבטחת הטקס. לדבריו ביום שנקבע לטקס הגיע נציג כפיר שירותי הנדסה ובדק את כל המתקנים לרבות קונסטרוקציית במה, תאורה, שרוולי הבידוק ומחסומים ולא פסל אותם. מדובר לדידו בהתקשרות מול ספק בתחום הבטיחות והוא שתכנן את תכנית הבטיחות של הטקס. תפקידו לבדוק שהכל נעשה בהתאם לתכנית הבטיחות שהוא הגיש וכי התכנית הוגשה למשטרת ישראל .

    מר פישמן הסביר והודה כי בשטח הרחבה נמצאו מלבדו ,עובר לתחילת הטקס , קב"ט העיריה מר סטרקוביץ , שניהל את פיזור המחסומים ,פיקח והנחה כיצד לפעול על פי תכנית הבטיחות ואילו עובדי מודיעין אזרחי הם שהציבו את המחסומים ,עמדו בסמוך להם וביצעו את הבידוק. לדבריו, הוצבו שני בודקים בכל כניסה ,האחד לבדיקת גוף הנכנס והשני את כבודתו. תפקידו של בודק כנ"ל היא לבצע את הבידוק ולשמור על מרווחי הנכנסים לכן הם עומדים האחד, בתחילת המסלול והשני, אחריו באלכסון, כדי למנע מאדם המבקש להתפרץ לכניסה.

    העד הודה כי תכנית הבטיחות שהוגשה ע"י כפיר שירותי הנדסה אושרה ע"י העירייה. עוד העיד כי בנוסף לתכנית הנ"ל מכין מנהל הביטחון של העירייה גם תכנית אבטחה שאין לכפיר שירותי הנדסה נגיעה אליה ,ושתי התכניות מוגשות לאישור המשטרה. מר פישמן אישר גם שכפיר שירותי הנדסה לא הניחה את המחסומים ,אלא נציגה בא לבדוק אם הונחו בהתאם לתכנית שנמסרה על ידו. בפועל אכן הגיע נציג כנ"ל בשעה 18:00 ,אישר את הצבת המתקנים ברחבה על פי התכנית שערך ויצא מהמקום שאז האחריות עוברת למפיק הטקס מטעם העירייה.

     

    16.מר כפיר מלכה בעל תואר ראשון בהנדסת מבנים ותואר שני בהנדסת בטיחות ,אישר כי העניק לעירייה ייעוץ בטיחות לטקס על פי הזמנתה. לדבריו על פי דרישות המשטרה תא שטח חייב להיות מתוחם וסגור על מנת שניתן יהיה לבצע בידוק בטחוני . בתנאים אלו עליו לערוך תכנית בטיחות הכוללת פירוט מיקום הפתחים , הכניסה יציאת חירום וכיו"ב. התכנית מוגשת לעירייה והיא מעבירה לאישור המשטרה ורק לאחר אישור המשטרה ניתן להתקדם להקמת האירוע. על בסיס תכנית הבטיחות שלו ,קב"ט העיריה מכין תכנית אבטחה שבה מסמן את כלל סידורי האבטחה , לרבות הסדרנות והתכנית האחרונה יותר מפורטת.

    העד אישר עוד כי ביום התאונה נערך סיור הכולל קצין משטרה, קב"ט, נציג ההפקה ונציג מטעמו שנתן אישור הבטיחות שמשמעו אישור על יציבות מתקנים ארעיים ,שמחסום כנ"ל אינו נמנה עמם . מרגע שנתן האישור לא הייתה לו על פי ההסכם מול העיריה ,חובת נוכחות ומאותו רגע מנהל הטקס מטעמה אחראי לתפעול. הוא תיאר את המחסום כמסגרת ברזל שחייבת להיות מוצבת ע"י רגליים כדי שלא יפול .

    לטענתו ,בהינתן קיומו של אביזר בסיסי וטריוויאלי כנ"ל והוא משול לדידו לכלי כמו עט או כיסא, הרי אין מחובתו לבדוק את כל הכיסאות שהונחו במקום כמו גם את המחסומים.

    כמו עד הנתבעות ,גם מר מלכה, הפנה כאמור לפריט רישוי עסקים 77 ה' שעוסק באירוע חד פעמי תחת כיפת השמיים ,מבלי להציגו, והסביר כי על פי ההוראות הנ"ל המגדירות את רוחבו של פתח כניסה ברוחב של 1.10 מטר ויחידות היציאה מוגדרות בכפולות של 2.20 (כלומר כפוליות של 1.10 או של 2.20) .כך כולל התכנון מיקומי מתקנים ארעיים, פתחים כיסאות, משובים מעברים -הכל בהקשר לבטיחות.

    לעומת זאת בנוגע לאבטחה מתמודדים המאבטחים והסדרנים העומדים בשערי הכניסה והם אלו שמסדרים את המחסומים .

    העד התעקש להדגיש כי בתכנית הבטיחות שערך ,צוינו סימוני פתחי הכניסה ולא מיקום הצבת מחסומים. ולכן ( עמ' 62 לפר') :

    "יש מובילי מחסומים,.. שמי שמסדר אותם ומי מכתיב שהם יהיו

    מחסומים כאלה באופן הזה, זו משטרת ישראל".

     

    עם זאת הודה כי בתכנית שערך, היה עליו לציין היכן להציב פתחים וזאת באמצעות המחסומים ואילו הגורמים המבצעים את פעולת הצבת המחסומים לשיטתו, עושים זאת על פי נקודות ציון המוכתבות בתכנית האבטחה.

     

    17.נציג מודיעין אזרחי העד מר דודאי , העיד כי הגם שמודיעין אזרחי התקשרה עם העירייה להספקת שירותי אבטחה ,ההוראות היכן להניח את המחסומים הן של קב"ט העיריה או של משטרת ישראל. הגדרת תפקיד המאבטחים לשיטתו היא ( עמ' 66 לפר') :

    "המאבטחים מגיעים בזמן סביר לפני האירוע לצורך התארגנות ביטחונית, פריסה של המחסומים .......בהיקף של כל רחבת יד לבנים, בהתאם להנחיות של העיריה לגבי מתווה של המחסומים, לגבי הכניסות ,..פתחי חירום, הכל במסגרת תכנית האבטחה של העיריה.... פורשים את המחסומים בהתאם להנחיה של גורם מטעם העיריה ."

     

    18.לנוכח המקובץ לעיל, ניתן לקבע שהוכח כי העירייה הייתה גורם דומיננטי בקביעת מיקום המחסומים והצבתם .מכלל עדויות ההגנה עלה כי קב"ט העיריה שערך את תכנית האבטחה הנחה את מודיעין אזרחי היכן למקם את המחסומים על פי התכנית הנ"ל ועל כן בהעדר שיקול דעת שהועבר למודיעין אזרחי, רובצת האחריות לפתחה של העיריה הן מכח "התערבותו" של הקב"ט ( כאמור בסעיף 15 (2) לחוק) והן מכח האשרור של שתי התכניות שעסקו בארגון הטקס.

    למותר לציין כי הגם שלא הייתה מחלוקת שקב"ט העירייה ערך את תכנית האבטחה בנוסף לתכנית הבטיחות ,לא הוצגה התכנית שערך ואף לא הובא לעדות קב"ט שמונה לארגון סידורי האבטחה בטקס שנכח במקום ,והימנעות זו עומדת לחובת הנתבעות.

     

    19.באשר לטענת התביעה בדבר האצת הנכנסים לכניסה שגרמה לנפילת התובעת נראה כי טענה זו עלתה לטעמי ,כטענה רפה למדי ואילו גם הנתבעות וצדדי ג' היו חלוקים לגביה.

    התובעת נחקרה בנקודה זו ומתשובתה עלה כי היא מניחה שהמאבטחים האיצו בקהל לאור הטור שהחל להתאסף . עם זאת הודתה כי התנהגותם של המאבטחים לא גרמה לשינוי הליכתה שנעשתה בקצב שלה וממילא לא יכלה ללכת יותר מהר.

    זאת ועוד, לטענת העד פישמן תפקיד המאבטחים הוא לבצע בידוק בלבד ולא להאיץ באנשים אולם טענה זו עלתה רק כמענה לטענת התובעת ,ואילו העד מר דודאי הכחיש וטען כי המאבטחים אינם מאיצים באנשים להיכנס אלא מבצעים את עבודת הבידוק בכניסה בלבד.

    בהקשר זה אעיר, כי לא שוכנעתי שהמעשה הנ"ל המיוחס למודיעין אזרחי הוכח כדבעי וסביר יותר להניח כי הטענה נעוצה בתחושה סובייקטיבית של התובעת, שהרי גם לדבריה הגיעה כחצי שעה לפני שהטקס החל.

    מכל האמור יש לדחות את ההודעה לצדדי ג' 2-4 .

     

    20.מיקוד אחריותה של כפיר שירותי הנדסה ע"י המודיעה מבוסס על התפקיד ההסכמי שיועד לה לתכנן את תכנית הבטיחות לרבות הצבת המחסומים , מיקומם, סוגם ובדיקת האתר על מתקניו בערב האירוע ומסירת אישור בטיחות.

    ב"כ כפיר שירותי הנדסה מבקש לדחות את ההודעה כנגדה מחמת שהוכחה אחריותה של העיריה לעריכת תכנית אבטחה הכולל את אופן פרישת האבטחה . ובעיקר הפנה לתשובת מר פישמן שצוטטה ( עמ' 49 לפר') : "כפיר לא נוגע באבטחה בכלל".

     

    דומה כי ניסיונו של מר מלכה לצמצם תפקידו בכמה היבטים מצביעה על ניסיון להתנער מאחריות לתאונה ,הן בנוגע להיקף אחריותו החוזית והן בנוגע למשמעות התפקיד שנטל על עצמו מול העירייה .

    לטענת ב"כ כפיר שירותי הנדסה האזכור היחיד בהסכם ההתקשרות מול העיריה הוא העובדה שהאתר יגודר באמצעות מחסומים, אולם ההתייחסות היא רק לאתר ולאמצעי הגידור ולא מעבר לכך .

    הפרשנות המצמצמת בה נקט אינה הולמת את שורת ההיגיון ואף אם הייתה מוכחת כוונת הצדדים לכך , דבר שלא נעשה, הרי לשיטת העד, המחסום ממילא היווה אביזר טריוויאלי שהוא לא חשב לבדוק את הבטיחות שבהצבתו ואף לפי דוח הבדיקה (ת/4) אין אזכור לבדיקת המחסומים .

    קשה להלום כיצד מהנדס הבטיחות מתנער מחובתו להתייחס להצבת אביזר ברחבת הטקס שהצבתו עלולה ליצור סיכון לעוברים בנתיב הכניסה. כמו כן אין להתעלם מניסיון העד להעביר את מלא האחריות של השימוש במחסום לגב האזרח המבקר במקום.

     

    21.ב"כ כפיר שירותי הנדסה טען בסיכומיו כי אין להטיל עליו אשם מכח הסייג הקבוע בסעיף 64 לפקודת הנזיקין בהיות אשמה של העיריה הסיבה המכרעת לנזק.

    מבלי לפגע באמור לעיל באשר לאחריות העירייה , מצאתי לקבל את ההודעה לכפיר שירותי הנדסה בחלקה היות שיש לראות בעירייה לאור כל המפורט לעיל ,מעוול במשותף אך לאו דווקא בעל אשם מכריע.

    אמנם הוכח כאמור כי שליטת העיריה במחסום גופו ובדרך הצבתו הייתה בלבדית ואף הוכח כי לא ביקשה את נוכחות מר מלכה בשעת הטקס אלא רק במועד הבדיקה שערך, ברם מהות ההתקשרות החוזית עם כפיר שירותי הנדסה נועדה לצורך קבלת האישור בדבר בטיחות הרחבה למבקריה ומשזו לא הייתה שלמה ,כמוכח , יש להטיל על צד ג' 1 אחריות לתאונה בשיעור של 35% לפחות.

     

    הפגיעה והנכות הרפואית

     

    22.התובעת נחבלה בתאונה בירך ימין והובהלה לבית החולים מאיר.

    בחדר מיון ביה"ח אובחנו שברים בעצם הירך של רגל ימין, רגישות באזור מפרק ימין ושבר סאבקפיטלי ופגיעה בראש המפרק. התובעת נותחה למחרת התאונה בהרדמה כללית ועברה ניתוח להחלפה של ראש עצם ירך ימין במשתל מלאכותי.

    התובעת אושפזה עד ליום 4.5.17 ולאחר מכן הועברה לטיפול במחלקה הגריאטרית שיקומית גלר של ביה"ח שם אושפזה למשך 26 יום נוספים. בהמשך אושפזה במחלקה סיעודית בבית האבות "מדיקל פאלאס "רעננה.

     

    23.התובעת הגישה מטעמה חו"ד של ד"ר עמרמי שמצא בבדיקת התובעת מגבלת תנועה וכאבים תמידיים בירך וצלקת עמוקה וכאובה וקבע נכותה בשיעור של 20% בגין מגבלות התנועה וחולשת שריר האגן לאחר ניתוח וכן 10% בגין הצלקת עמוקה.

    ד"ר ביאליק מטעם ההגנה מנגד קבע כי קיימת השפעה קלה בלבד של תוצאות התאונה על כושר הפעולה הכללי וכי הנכות האורתופדית מגיעה ל 10% בלבד ואילו באשר לצלקת מכיוון שמדובר בצלקת עדינה ולא רגישה, אין לקבע נכות בגינה.

    על פי הסדר דיוני בין הצדדים הוסכם על נכות רפואית בשיעור של 17% מתוכם 15% נכות אורתופדית ו2% בגין צלקת.

     

    תפקודיות

     

    24.התובעת -תושבת רעננה, אם שכולה לאחר שבתה נרצחה בפיגוע בשנת1997 ,הצהירה כי הקדישה את מרב חייה להנצחת בתה. בהיותה נשואה לבעלה שעבד כעורך דין במקצועו ,שימשה כמזכירתו ומנהלת המשרד והייתה מתלווה אליו לפעילות בלשכת עורכי הדין . כמו כן הייתה פעילה בטלוויזיה הקהילתית לזכרה של בתה והייתה פעילה חברתית ונוכחת בדיוני מועצת העיר.

    כעבור חדשיים מאז התאונה ובתום תקופת האשפוז והשיקום, שבה לביתה כשהיא נזקקת לעזרה סיעודית מלאה של עובדת זרה.

     

    לטענת ב"כ התובעת עובר לתאונה הייתה פעילה לחלוטין ואילו לאחר התאונה לאור פגיעתה הקשה, הפכה לאדם תלותי המרותק לביתו ונזקקה ותיזקק למטפלת צמודה.

    בנה של התובעת העיד כי אמו היתה פעילה מאד עובר לתאונה , בהנצחת הבת. בתוך כך

    הקימה גלעד בזירת הפיגוע , יזמה טקסים בבית הספר בו למדה ,וכן הקימה פורום לשלום ע"ש בתה במסגרתו נותר קשר עם אימהות ערביות שכולות ונסעה לכפרים ערביים יחד עם ראש העיר .הייתה שותפה להקמת אולפן הטלוויזיה העירוני לשם הועבר טקס ההנצחה שהיה מתקיים ביוזמתה בזמנו בלשכת עוה"ד. הייתה פעילה בוועדות של מועצת העיר והייתה כעו"ד מגיעה בהליכה רגלית למשרד עורכי הדין של בעלה .אולם מאז התאונה התובעת מצויה בביתה ואינה יוצאת לפעילויות שהייתה רגילה לפני כן .

     

    הנזק

    כאב וסבל

     

    25.ב"כ התובעת ביקש לפסוק פיצוי גבוה ההולם את הפסקת פעילותה הכללית של התובעת שכן מאז התאונה נקטעו כל פעילויותיה הציבוריות ונמנעת ממנה כל פעילות התנדבותית וציבורית והיא חוששת לצאת מהבית.

    ב"כ הנתבעות טען שהתובעת שוחררה מבית החולים עם המלצה לביקור במרפאה אורתופדית בלבד ללא המלצה לאשפוז שיקומי. לכן אשפוזה במחלקה הסיעודית במדיקל פאלאס נעשה ללא התוויה רפואית ולא היה מקום שתפנה לבי"ח פרטי מכח חובת הקטנת הנזק.

    בהתחשב בפגיעתה של התובעת בהיותה בת 83, מהות הנכות הרפואית , הניתוח והטיפולים אליהם נזקקה אני פוסקת פיצוי בסך של 80,000 ₪ .

     

    עזרת הזולת

     

    26.לטענת התובעת לאחר שוחררה נזקקה לעזרה סעודית מלאה בכל הפעולות הבסיסיות היומיומיות. משכך אושרה לה עובדת זרה לה שמטפלת רק בה ולא בבעלה,שלו יש מטפל אחר ,והיא תזקק לה כל חייה.

    הנתבעות וצדדי ג' ביקשו לחדד את הצורך של התובעת שהיה קיים ממילא ,לאור גילה ומצבה הרפואי עובר לתאונה עת שסבלה משורת תחלואים ,להיזקק להעסקת עובד זר . כמו כן לטענתם ,לא הוכח כי סיבת הפניה להעסקת העובדת הזרה נעוצה בתאונה נשוא התביעה ונכות אורתופדית בשיעור של 15% אינה מצריכה העסקת עובד זר.

    לא זו אף זו ,הטענה שהתובעת זקוקה לעזרה נוספת מבנה ,מעבר לעזרה הקיימת בבית אינה קשורה לתאונה. כמו כן ומעבר לאמור , לאור תוחלת חייה של התובעת המתמצים ב 5 שנים מבלי להתחשב במחלת הסרטן שבה לקתה בעבר, תגמולי הסיעוד שהתובעת מקבלת העומדים ע"ס של 525,506 ₪ מאיינים ובולעים כל פיצוי בראש נזק זה.

     

    27.התובעת העידה כי לאחר שחרורה מהמחלקה הסיעודית נזקקה לעזרה סיעודית מלאה בכל הפעולות הבסיסיות היומיומיות לרבות רחצה, הלבשה, שכיבה ועוד. כמו כן נזקקה להמשך טיפול והשגחה צמודה ולכן הגישה בקשה לרשות האוכלוסין וההגירה להעסקת עובד זר שאושרה. התובעת מעסיקה עובדת זרה בביתה כעזרה צמודה והיא תיזקק לה כל חייה.

    בנה העיד כי סייע לה בתחילה בהסדרת הניירת הנדרשת כמו גם היה מסייע לה ולאביו הנזקק גם הוא לעזרה סיעודית בהיותו בן 92 ,בעניני בית המגורים ודאגה לבעיות בצנרת.

    הוא היה דואג לדברים אדמיניסטרטיביים , וקנה תרופות ודברים מיוחדים שהעובדת הזרה לא עושה.

     

    28.בתעודת שחרור של ביה"ח מאיר מיום 28.5.17 צוין כי במהלך האשפוז הושגה התקדמות תפקודית אולם התובעת עדיין זקוקה לעזרה צמודה לביצוע פעולות ADL בסיסיות . נזקקת לעזרה מועטה ברחצה, בהלבשת חלק גוף תחתון ,בהיגיינת סוגרים ,בשליטה על השתן ובהליכה ובמעברים. משם שוחררה למסגרת החלמה.

    על פי אישור בית הדיור המוגן אחוזת בית – מדיקל פלאס מיום 1.6.17 אושר כי התובעת נמצאת במחלקה סיעודית ונזקקת לעזרה צמודה בפעולות בסיסיות של הלבשה, רחצה, הליכה ומעברים. בעת שחרורה מהמקום אישרה רופאת המוסד כי התובעת קיבלה טיפולים פיזיותרפיים עם שיפור ביציבות והליכה עם הליכון.

    אישור רפואי של ד"ר גדז מיום 1.8.17 מאשר כי התובעת זקוקה לעזרה יומיומית עקב אי יכולת להתלבש ,להתרחץ, וללכת לבד.

    הנה כי כן, המסקנה כי העסקת עובד הזר קשורה בקשר סיבתי מלא או חלקי לתאונה במצבה של התובעת לא נסתרה. אמנם לא הוצגה ע"י התובעת הבקשה להיתר העסקת עובד זר אלא ההיתר עצמו מיום 14.8.17 . בהעדר הצגת המסמך לא ניתן לחלץ את שיעור הקשר הסיבתי לתאונה וההלימה להוצאות בגין העסקת עובד זר לתקופותיהן. גם מסמך בדבר הערכת תלות לא הוגש ואישור המלל מיום 3.6.21 מעיד כי התגמול שמקבלים בני הזוג בגין תוספת עזרת הזולת הוא הסכום המקסימלי שמשולם לזוג הורים שכולים על פי חוק משפחות שכולות איבה . בנה של התובעת העיד כי התובעת מקבלת תגמול לפי פוליסה סיעודית של קופ"ח באמצעות חב' הביטוח הראל שאף ביצעה לתובעת הערכה סיעודית, שלא הוצגה.

     

    29.ב"כ התובעת מנה בסיכומיו את ההוצאות שיש לפסוק לתובעת כמו שכר המטפלת הזרה בסך של כ 8000 ₪ לחודש * 64 עד כה , בתוספת עלות כלכלתה בסך של 128,000 ₪ השלמת עזרת הבן בסך של 64,000 ₪ ועזרה לעתיד בסך של 10,000 ₪ לחודש ועל פי מקדם היוון עד לסך של 1,035,647 ₪.

    הוכח כי בהיות התובעת הורה שכול לנפגעת פעולות איבה היא מקבלת בסך של כ 4700 ₪.

    בנה של התובעת העיד כי שני בני הזוג מקבלים קצבת לנפגעי פעולות איבה כי הם נחשבים לתא אחד ומהרגע שהתובעת העסיקה עובדת זרה שולמו לה דמי השתתפות של 3000 ₪ במסגרת העזרה לזולת.

    בהתחשב בשיעור הנכות, המגבלות שנותרו לאחר תקופת ההחלמה , הסכומים המשתלמים בגין עזרת הזולת וגילה של התובעת שהיא בת 88 כיום , יש לפסוק לתובעת פיצוי גלובאלי לעבר ולעתיד כהשלמה לסכומים המשתלמים בגין גמלת הסיעוד המוכרת (בסך של 527,506 ₪) עד סוף תוחלת בסך של 155,000 ₪.

     

    הוצאות

     

    30.התובעת העידה כי לאחר שובה לביתה עקב הצורך בשימוש בכיסא גלגלים ובהמשך גם להליכון היה צורך לבצע התאמות בדירה , לצמצם את גודל המיטה והתאמות במקלחת ובדלתות ובנה טיפל בכך.

    עקב הפגיעה נאלצה להשבית את מכוניתה והיא נזקקת למוניות או לעזרת בנה .

     

    בחינת ההוצאות שהוכחו ע"י התובעת יש לקבל את תשלום לאחוזת בית בסך של 19,100 ₪ בעבור שירות במחלקה הסיעודית , תשלום למדא 948 ₪ ,הוצאות רפואיות מעבר לסל בסך של 5000 ₪ והוצאות ניידות לצרכים רפואיים בסכום גלובאלי של 25,000 ₪. סה"כ 50,048 ₪. הוצאות אחרות לא הוכחו.

     

    לסיכום

     

    31.לאור כל האמור אני מורה כדלקמן:

     

    • התביעה העיקרית מתקבלת במלואה ואני מחייבת את הנתבעות לשלם לתובעת סך של 285,048 ₪. לסכום זה יתווספו הוצאות בגין אגרה ושכ"ט עו"ד בסך של 66,700 ₪.

       

    • ההודעה לצד ג' 1 מתקבלת בחלקה והיא תשלם לנתבעות סך של 99,766 ₪ בצירוף הוצאות בגין אגרה יחסית ושכ"ט עו"ד בסך של 23,345 ₪.

       

    • ההודעה לצדדי ג' 2-4 תדחה והנתבעות יישאו בהוצאות ושכ"ט עו"ד בסך של 10,000 ₪.

       

      ניתן היום, ד' אלול תשפ"ג, 21 אוגוסט 2023, בהעדר הצדדים.

       

      Picture 1

       

       

       

       

       


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ