אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> קווים להסכם שבית הדין ייתן לו תוקף פסק דין

קווים להסכם שבית הדין ייתן לו תוקף פסק דין

תאריך פרסום : 10/05/2022 | גרסת הדפסה

תיק רבני
בית דין רבני אזורי נתניה
1222467-2
07/03/2021
בפני הדיינים:
הרב אוריאל אליהו

- נגד -
התובע:
פלוני
הנתבעת:
פלונית
החלטה

 

נימוקים לפסק דין

בהחלטה מיום ניתן ביום כ' באדר התשפ"א (04/03/2021) אישר ביה"ד את ההסכמות שהגיעו אליהם הצדדים בפני ביה"ד כדלהלן:

בדיון שהתקיים בפני ביה"ד, הוסכם בין הצדדים כדלהלן:

הצדדים יתגרשו במועד הראשון שייקבע על ידי ביה"ד.

הסדרי השהות יהיו כמפורט בפרוטוקול.

ביה"ד ממנה את רו"ח נתן שטרנפלד להגיש חוות דעת אקטוארית, ויבדוק את זכויות הצדדים החל מ- 3 שנים לפני המועד הקובע, ה- 31/08/2018.

האשה לא מוותרת על כתובתה.

לאשה תישמר זכות מגורים בדירה עד סוף חודש 07/2032.

דירת הצדדים תוצע למכירה בחודש 01/2032, והפינוי בפועל יהיה לא לפני סוף חודש 07/2032.

האב ישלם עבור מדור הילדים מחצית הוצאות המשכנתא.

עבור מזונות הילדים ישלם האב סכום של 3,250 ₪ לחודש, עד גיל 18 או סיום הלימודים התיכוניים, המאוחר מבניהם. לאחר מכן יופחת הסכום לשליש, עד סיום שירות צבאי חובה או שירות לאומי.

מחצית הוצאות בריאות חריגות והוצאות חינוך ישולמו על ידי שני הצדדים בחלקים שווים.

מהוצאות החינוך יקוזזו תשלומי המוסד לביטוח לאומי בתחילת השנה, ככל שיינתנו.

נושא המזונות והמדור מותנים בהמשך מגורי האשה בדירה. במידה והאשה תרצה לפרק את השיתוף בתוך המועד האמור, תגיש בקשה לפירוק שיתוף.

במידה ויתגורר בדירה בן-זוג של האשה, בן הזוג ישלם 25 אחוז מדמי השימוש הראויים של כל הדירה.

בנושא הכתובה והחזר ההלוואה לאֵם האשה, ידון ביה"ד במסגרת איזון המשאבים.

הצדדים יגישו סיכומים בתוך 7 ימים בנושא הסמכות הנמשכת בעניין החזקת הילדים והסדרי השהות.

הצדדים מקבלים על עצמם לדון לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג-1973.

בדעת המיעוט נכתב:

אינני מאשר את ההסכם.

ההסכם נעשה תחת לחץ פסק הדין הזמני מביהמ"ש לע"מ ללא שעורך הדין יידע את האב שלאחר שביה"ד הרחיב את זמני השהות ישנה סבירות גבוהה להפחתת המזונות לאור גילם של הילדים.

האב התחייב התחייבויות לא סבירות, ואני מתרשם שעורך הדין פשע בהגנתו על הלקוח שלו.

לפיכך, ההסכמות לא נעשו תוך הבנה מלאה של משמעותן ולא מתוך רצון חופשי ומלא, ואין לאשר הסכם זה.

זאת ועוד לנוכח הרחבת זמני השהות, הרי שהתחייבויות האב יפגעו בקטינים בזמן שהותם אצלו, וזו סיבה נוספת שלא לאשר את ההסכם.

אוריאל אליהו  דיין.

 

למעשה אושר ההסכם וקיבל תוקף של פס"ד בדעת רוב.

להלן נימוקים לדעת המיעוט

האב מתחייב לתשלום של 3,250 ₪ למזונות 3 קטינים.

בנוסף ישלם מחציות הוצאות חינוך והוצאות בריאות חריגות, כך, שהתשלום החודשי יעמוד סביב כ 4,000 ₪.

האב התחייב לתת מדור לקטינים ולהמשיך ולשלם את חלקו במשכנתא עד להגיע הבן הקטן לגיל 18, עלות נוספת של כ – 2,000 ₪.

יש לציין כי זמני השהות טרם הדיון היו מצומצמים מאד, כאשר הבן הגדול אינו רואה כלל את האב, ואילו לאחר הדיון הורחבו זמני השהות לכדי 40% כולל סופ"ש לסירוגין עבור כל הקטינים.

ביהמ"ש לענייני משפחה חייב את האב על סמך זמני השהות המאד מצומצמים במזונות זמניים בסך 4,000 ₪, סביר להניח שלאחר זמני הרחבת זמני השהות יכל האב לצמצם את דמי המזונות באופן משמעותי.

במהלך הדיון הופעל לחץ על האב להסכים לדמי מזונות על הסך שהוסכם ומנגד להרחיב את הזכות ל -50% מדור עד להגיע הקטן לגיל 18, בניגוד למקובל.

האב לא קיבל בהסכם זה שום הטבה כלכלית כנגד ההתחייבויות שלו, ואף האישה לא ויתרה על כתובתה והאיש הסכים לדון בה לאחר סידור הגט. כמו כן, הסכים האב לאיזון משאבים כך שיצטרך כפי הנראה להעביר לאשה מחצית מהצבירות שלו.

בא כח האשה, האישה עצמה, בא כח הבעל וביה"ד הפעילו על האב לחץ כבד להסכים.

האב עובד במשרה מלאה ומשתכר כ- 10,000 ₪, ואילו האם עובדת ב -85% משרה ומשתכרת 6,500 ש"ח.

בנוסף, האב שכר דירה בריחוק מקום כך שעלויות הסעת הקטינים מוטלות עליו והינן גבוהות ומוערכות כ – 1,000 ₪ נוספים לחודש.

למעשה, לאחר שהאב משלם עבור עצמו שכר דירה 2,500 ₪, דמי מזונות כולל מחציות כ 4,000 ₪, דמי מדור במשכנתא ושיפוצים כ 2,000 ₪, עלויות נסיעה כ – 1,000 ₪, נותר לו למחייתו ולמחיית ילדיו הקטינים, כ – 500 ₪.

התחייבויות כאלו יובילו בוודאות לחרפת רעב, ולמצב שהאב לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו, והאישה תפעיל את ההוצל"פ, דבר שימוטט אותו באופן ודאי.

בא כוחו של האב, לא די שלא הסביר לו את המשמעויות הרחבות של ההתחייבויות, אלא אף לחץ עליו להסכים.

לאב לא ניתנה שהות לחשוב על הדברים בביתו בנחת, אלא הופעל עליו לחץ לחתום מיידית בפני ביה"ד.

האב אף לא קיבל את ההסכמות באופן כתוב בכדי שיוכל לקרוא בנחת ולשים לב למשמעויות של התחייבויותיו, אלא ההסכמות הוכתבו לפרוטוקול ללא חתימת האב, אלא רק קנין שנעשה עמו על כל האמור.

הנני סבור כי ההסכם איננו הגון ונחתם תחת לחץ, הסכם כזה הינו חד צדדי, ואיננו מאפשר לאב ולקטינים בזמן שהותם אצלו שום יכולת מחיה, הסכם זה הינו גזר דין מוות כלכלי על האב, ובוודאי שיתקשה מאוד לבנות זוגיות חדשהולהינשאלאשה חדשה, דבר שיאלץ אותה לפרנס אותו ואת ילדיו, במקום שהוא יפרנס אותה. הנני מעריך כי סכום זה הינו גבוה ממה שהיה מחויב האב אילו לא היה חותם על ההסכם והיה ממשיך להתדיין בביהמ"ש לע"מ, זאת לנוכח בע"מ 919/15.

יתירה מזאת, הנני סבור שסכומים אלו גבוהים בהרבה מצרכיהם הבסיסיים של הקטינים כמו שהולך ומתברר במחקרים הכלכליים החדשיםוהעדכניים וכפי שפרסמנו לאחרונה במספר פסקי דין.

קווים לאישור הסכם

עריכת הסכם ואישורו כפס"ד יש בהם יתרונות משמעותיים, אך גם חסרונות לא מבוטלים.

היתרונות הינם בעיקר למערכת שחוסכת שעות שיפוט יקרות, אך לבעלי הדין, בעיקר לאבות, אישור הסכם טומן בחובו סכנות גדולות כפי שנפרט לקמן.

תופעה מוכרת הינה, כי לעיתים לאחר שבאי הכח קבלו את שכרם, שלרוב הינו שכר גלובאלי על התיק, יהיה להם אינטרס לחסוך שעות דיונים שהרי הינם מפסידים על כל דיון, ולכן יהיה לבאי הכח אינטרס לסיים את התיק כמה שיותר מהר, וכמובן שהדרך לכך הינה באמצעות לחץ על הלקוח להגיע להסכמות.

ודאי הוא שרבים מעורכי הדין הינם ישרים דיים בכדי להגן על הלקוח שלהם מפני הסכמות שפוגעות בו וילחמו בכדי לשפר את מצבו המשפטי, אך, פעמים רבות מדי אנו נתקלים בבאי כח המפעילים לחץ על הלקוח לקבל הסכמות ללא יישוב הדעת וללא הגנה אמיתית על האינטרסים שלו.

אין ספק, כי כאשר בא כוחו שנשכר על ידו ימליץ לו לחתום על הסכמות, הרי שיכולתו של הלקוח שהוא בעל הדין לשקול את הדברים בצורה ראויה וביישוב הדעת, נמוכה מאד, בפרט שהינו נדרש לחתום באופן מידי באותו דיון.

אציין, שכל הסכם שמגיע בפנינו לאישור נערך לרוב תחת לחץ ואיום, שאם האב לא יסכים לדמי המזונות הנדרשים, ביהמ"ש יחייב אותו בדמי מזונות גבוהים בנוסף להוצאות המשפט הגדולות. לכן, כיום כשקלף המיקוח בדמות פסיקת ביהמ"ש הולך ונשמט בעקבות בע"מ 919/15 אנחנו רואים יותר ויותר הסכמים ללא חיוב מזונות כלל או חיוב נמוך מאד.

לאור הנ"ל, הנני רוצה לציין מספר היבטים סביב המשמעות של אישור הסכם, בעיקר בנושא המזונות, שהינו כמעט תמיד חד צדדי, דהיינו שהאב משלם לאם דמי מזונות.

מהו הסכם הגון?

הסכם גירושין הינו הסכם שמטרתו היא לסדר את הנושאים הכלכליים והעניינים הנובעים מהתפרקות המשפחה.

לרוב ישנם שלושה צדדים להסכם, האיש, האישה והילדים.

מטרת ההסכם צריכה שתהיה להיפרד באופן שכל אחד מהצדדים יפגע כמה שפחות, ואף לאפשר לכל הצדדים להמשיך את חייהם ולמצוא זוגיות ומשפחתיות חדשה.

הסכם צריך שייעשה מרצון חופשי תוך שקלול טובת כל הצדדים.

1. האפשרות להשתקם מהגירושין ולבנות משפחה חדשה

ע"פתורתינוהקדושה האיש מחויבלישאאשה,ומצווה עליו אף להביא עוד חיים לעולם וללדת ילדים.

וכ"פ בשולחן ערוך אבן העזר (סימן א'סעי' ח'):

"אף על פי שקיים פריה ורביה, אסור לו לעמוד בלאאשה, וצריךשישאאשה בת בנים אם יש ספק בידו, אפילו יש לו כמה בנים; ואם אין ספק בידולישאאשהבת בנים אא"כ ימכור ס"ת, אם אין לו בנים ימכור כדישישאאשהבת בנים. אבל אם יש לו בנים, לא ימכור אלאישאאשהשאינה בת בנים ולא יעמוד בלאאשה. וי"א שאפילו אם יש לו בנים ימכור ס"ת כדישישאאשהבת בנים".

 

ואם למכור ס"ת הותר בשביל לשאתאשהוכ"ש בשביל ללדת עוד ילדים, כ"ש וכ"ששאסורלאדם להתחייב חיובים שימנעו ממנו או יקשו עליו עד מאדלישאאשהחדשה וללדת עוד ילדים.

נוסיף ונאמר כי האדם מחויב להשאיר לעצמו יכולת מחיה, כדברי חז"ל במסכת חולין דף פ"ד "ללחמך ללחם ביתך – לחמך קודם ללחם ביתך", וחכמיאושאהם שהתקינו שיזון האב את ילדיו הקטנים (כתובות דף מ"ט ע"ב) והם שציוו עלינו שלא נביא עצמנו לכך שנצטרך לבריות, כמאמרם "המזבזאל יבזבז יותר מחומש שמא יצטרך לבריות" (שם דף נ' ע"א), הסכום שהתחייב האב לילדיו אינו מאפשר לו לחיות כלל, ומנגד מספק לילדים הרבה מעבר ללחם ולפתן שהינו מחויב לילדיו לאחר שלו עצמו יש לחם ולפתן, ובוודאי שאין דוחים חיי נפש מפני פינוקים ומותרות של ילדיו. 

2. רצון חופשי ללא כפייה

זאת ועוד, עצם האיום שבית המשפט יחייב אותו בתשלומים גבוהים, וכ"ש אם כבר חייבו אותו, הרי זו חתימה באונס ובבחינת תליוהוויהיב שאין מתנתו מתנה (ב"ב מח ב).

וכדכתבשו"תהרשב"אחלק ב' סי'רע"ח:

שאלת, ראובן הפקיד בלא שטר ובלא עדים אצל שמעון מעות להלוותםברבית. ולזמן אמר אליו תן לי מה שיש לי בידך. ואמר שמעון אין לך בידי כלום. אבל עשה לי מחילת שמים מחילת בריות ואתן לך מנה. הרבה עליו ראובן רעים ולא הועילו ראה ראובן שאין לו על שמעון שום ראיה ושהוא כופר לו בכל. וכדי שלא יאבד את הכלעשה לו מחילת שמים מחילת בריות. אם נפטר שמעון בכך מדיני שמים אם לאו שמחמת אנסו כתב לו ראובן כך.

תשובה דברים אלו ברורים. אני רואהבכאןשאין שמעון יוצא ידי שמים בכך.שלא כתב לו ראובן אלא מתוך האונס.ואילו גוזל את חברו מנה ואנסו עד שמחל לו מיהויאמחילה, ועוד דבר תורהיש טענת אונס בכל דברמולנערהלא תעשה דבר. וכיון שכן האנמישמחל לו מחילת בריות נמצאעכשודמחילהבאונסהיתה.ומי שאנסוהוליתןונתן מתנתו בטלה. והנדון שלפנינו הרי הואכאנסוהוליתן.שאע"פ שקבל קצת מעות לא אמרו בכי הא אגב אונסיה וזוזי גמר ומקנה. שלא אמרו אלא בזוזי של דמי המכירה. אבל כאן קצתגזילההואדהשיב לו ולא דמי הגזלה הגע עצמך, הרי שגזל שדה מחברו ואנסו למכור לו מחציתו ובמחיר שיחזיר לו מחציתו האחר. הנאמר בכי הא אגב אונסיה וחצי שדהו שהוא מחזיר לו גמר ומקנה החצי האחר. והאנמידכותההיא שהרי גזלו מאתים ונתן לו מנה כדישימחוללו המנה האחר, לא עשה ולא כלום.

ועוד דאף לכשתמצא לומר גבי תלויהוזבין שאמרו אגב אונסיה וזוזי גמר ומקנידאפילובנותן זוזי כל דהוקאמרכדעת מקצת הגדוליםנ"נ.בודאיבכל כי האמודודלא גמר ומקנה. דלא אמרו אלא בקרקע שאין לו אונאה ונקנה אפילו בפרוטה דומיהדאשה. האבמטלטליןשיש מהם אונאה לא, ועוד תדע כי הנדון שלפנינו פשרה הוא זו. ופשרה בטעות אינה פשרה. סבור היה זה שלא ימצא ראיה והרי מצא. ולגבי מחילת שמים הנה עדים נאמנים יש לו הנה בשמים עדווסהדושלא מחל מדעת אלא באונס. ואפילו לא נאנס כלל וסבור שאין לו בידו יותר ונמצא שיש לו מחילתו בטלה.דכלדלא ידע לא מצי מחיל.וכדאיתאבמציעאובבתראובשארדוכתי. ואף על פי שהוא כותב לו הריני מוחל לך כדלאשגויודלא אנוס, כדרך שנהגו כותבי טופסי שטרות לכתוב אין בדבריו כלום עד שיאמר מרצונו שלא בשום אונס יודע אני שיש לי בידך יותר.וכדתניאמוכר שאמר ללוקח חפץ זה שאני מוכר לךבמאתיםיודע אני בו שאינושוהאלא מנה על מנת שאין לך עלי אונאה, אין לו עליו אונאה. וכן לוקח שאמר למוכר חפץ זה שאני לוקח ממך במנה יודע אני בו שהוא שוהמאתים על מנת שאין לך עלי אונאה. עכ"ל.

אין ספק שאדם פשוט העומד בפני שלושה דיינים,אשהאסרטיבית ובאכחה, ואפילו בא כוחו  שלו עומד כנגדו, הרי הוא אנוס גמור, ומתוך האיום השקרי כי בביהמ"ש רק יפסיד נאלץ להגיע לפשרה מדומה, הרי פשרה זו אינה פשרה אלא עושק ומחילתו והתחייבותו בטלות ומבוטלות.

הנני סבור כי התפרקות זו של האב מכל נכסיו והשארתו עני מרוד ללא יכולת מחייה איננה הגונה, והדבר תמוה בעיני, מדוע המליץ בא כח האיש לאיש להסכים לחתימה על הסכם זה, זאת לאחר שכבר הורחבו זמני השהות והיה בידם להפחית משמעותית, ובצדק, את דמי המזונות.

יתירה מזאת,תורתנוהקדושה מדריכה אותנו שאין לאבליתןלילדיו את נכסיו מחיים, אפילו הינו בטוח שיסתדר במה שנשאר לו.

וכך כתב רבנו של"ה הקדוש בשער האותיות אות דל"ת - דרך ארץ:

ראיתי מקצת אבות, כשיש להם עושר, בבואם לימים נותנים לבניהם לכל אחד סך גדול, אחר שהם נשואים, ומחזיקים לעצמם כפי שיעורם שמשערים שיהיה להם די כל ימי חייהם.זהו שטות גדול, והוא שטות אשר יכול לבא לידי עבירה גדולה, כי מי יודע מה יולד יום, אולי יתהפך הגלגל על האב,ואוי לאב שיבא על שלחן בניו, כי הוא דבר שנגד הטבע, והבנים מחזיקים את אביהם, והוא עליהם כעול הכבד, אף שהוא העשירם, כבר נשכח מהם כל השובע,ומכחזה באים הבנים לידיעוןגדול. על כן כל חכם וכל הרואה את הנולד, לא יעשה כזה, רקלעניןליתןנדוניא, לעשות שידוך חשוב וכשר יעשה, מפני שזה היא תכלית גדול, אבל לחלק ולתת מתנות גדולות אחר כך, לא יעשה כלל כל ימי חייו,כי אין רע בעולם כרעה הזו, שאב או אם יסמכו על שלחן בניהם, רע ומר כמות.

שמעתי אומרים דרך הלצה, כשבא יעקב למצרים, הוא וביתו לסמוך על שלחן בנו הצדיק, שהיה מכלכל את כולם, אמר 'אמותה הפעם אחרי ראותי את פניך' (בראשית מו, ל), כלומר, הוא בעיני קשה כמות, שהוכרחתי לבא לראותך. אמרו במשל הדיוט, אב אחד מפרנס עשרה בניו באהבה וברצון, ועשרה בנים לא מפרנסים באהבה וברצון אב אחד שלהם.על כן שום אב חכם לא יגרום בעצמו לבא לידי מדה זו ברעותנפשיה,אם לא אם מה'היתהזאת, אז די לצרה בשעתה, הרחמן יציל. עכ"ל

ומקורו בפרק איזהו נשך (בבא מציעא דף ע"ה ע"ב):

תנו רבנן: שלשהצועקיןואינןנענין, ואלו הן: מי שיש לו מעותומלוהאותן שלא בעדים, והקונה אדון לעצמו, ומי שאשתו מושלת עליו. קונה אדון לעצמו מאי היא? איכאדאמרי: הכותב נכסיו לבניו בחייו.

דהיינו שהנותן נכסיו לבניו בחייוהרי זהבכלל שוטה שאין בו דעת שאפילו השי"ת לא שומע צעקתו.

ואמנם בנידוןדידן יוכל האב למכור את הדירה בעוד 11 שנים, אך, בינתיים נתן את דירתו לילדיו בלי שיוכל למוכרה ולרכוש לעצמו קורת גג.

3. משמעויות התחייבות בהסכם לעומת פסק דין.

עוד אוסיף להעיר, כי לעיתים סבורים אנשים כי טוב להם להתחייב בהסכם מאשר להתחייב בהחלטה שיפוטית. אך לרוב טעות היא בידם, משום שכשאדם מתחייב בהסכם הרי רבים מאד מהשופטים והדיינים סוברים שחיובו חמור מחיובומכחפסק דין.

להלן נמנה בקצרה ובראשי פרקים חלק מהחומרות שיוצר הסכם לעומת חיוב מכח פסיקה:

א. התחייבויות מכח הסכם כמעט בלתי אפשרי לשנותן לעומת חיוב מכח פסק דין.

אין משמעות לשינוי נסיבות, אם איננו מהותי מאד ואף אקוטי, כגון נכות קשה(רבים סבורים שלא יועילו לו פיטורין או איבוד יכולת ההשתכרות, וכ"ש שגם אם יתחתן שוב ואפילו יוליד ילדים לא יוכל להפר את ההסכם ומזונות ילדיו הגדולים יקדמו לילדיו האחרים אפילו קטני קטנים).

ב. י"אשכופיןאת המתחייב לצאת לעבוד, משא"כ בחיוב מזונות מכח התקנה כמבואר בפוסקים.

ג. מזונות מדין התחייבות קודמים למזונות אשתו וילדיו, שהרי אין מסדריןלבע"ח למזונותיהם (חו"מסי' צז).

ד. הסכם יוצר חיוב ממוני גמור מן הדין,גם לאחר גיל 6 ולא רק מדין תקנה או צדקה.

ה. כיוון שזהו חוב,מסדריןלו רק בכדי מזונותיו ל-30 יום והשארנותן לחובו.

ו. ניתן לתפוס ולעקל גם על חוב העתיד כדין לווה המבזבז נכסיו (פדר ב' ע"מ 91 הנ"ל).

ז. ניתן לחייב למכור רכוש ודירה כדין כל חייב, כאמורבשו"עורמ"אחו"מסי' ק"גסעי' ה' [אמנם יש לחלוק על כך, עיין שו"ע יו"ד רלב ט"ז וש"ך שם].

ח. גם אם הקטינים עובדים ויש להם ממון משל עצמם יש כאן חוב ממון ואפילו מעל 18. 

ט. אם לא שילם, זהו חוב שנצבר אפילו עמד אחר ופרנסם. 

י. יתכן לומר שאפילו אם הילד מוחל לאביו והוא בר מחילה זהו חוב לאם ולא לילד, בפרט למי שסובר שזה פשרה כנגד דמי טיפול. 

יא. כל עוד לא הוגדרה התניה בין זמני השהות לדמי המזונות לכאורה גם שינוי בזמני השהות לא יפקיע את החוב. 

יב. ניתן לרדת לנכסיו,משא"כבמזונות מדין צדקה.

יג. גם הרביות שלביטוח לאומי/הולצ"פהינן לגיטימיות(לדעת מיעוט מהדיינים).

יד. ניתן לשינוי כלפי מעלה בלבד, אם לא מספיק להם תמיד ניתן להוסיף, אך לא להפחית.

טו. בן המתנכר לאביו, בחיוב מפסק דין יש פוסקים שפטור, בהסכם – חייב (עייןפד"רכרךיטעמ' 86).

אמנם אני סבור כי תוקף הסכם איננו חמור מפסק דין עיין באורך בפס"ד לשינוי הסכם והפחתת מזונות מביה"ד הרבני נתניה (תיק מספר 946641/10 , החלטה מיום 13/2/20), אך יש מעמיתי הדיינים הסבורים שתוקפה של התחייבות מכח הסכם, שאושר וקיבל תוקף פסק דין הינה מוחלטת, ועל בני הזוג החותמים על הסכם להבין את משמעותה המשפטית והמעשית של חתימתם, בפרט לנוכח פסיקת ביה"ד הגדול בתיק 1241751/2 [אמנם אינני מסכים עם פסיקה זו אך, היא משקפת מדיניות של דיינים רבים].

העולה מהנ"ל, כי האב שחתם על ההסכם לא הבין דיו את הסביבה המשפטית ולא ידע כי הינו מתחייב הרבה מעבר למה שהיה מחויב בביהמ"ש, וכי רמת החיוב הינה חמורה, וכי יתקשה מאד לזכות לרחמיו של ביהמ"ש אם לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו.

סוף דבר, הנני סבור כי אין לאשר הסכם זה מהסיבות דלהלן:

  1. ההסכם איננו הגון ואינו משאיר לאב ולקטינים שעמו יכולת מחיה.

    1. ההסכם נעשה תחת לחץ ומניפולציה והינו בבחינת"תליוהוויהיב".

      1. ההסכם איננו דואג לטובת הקטינים אלא יוצר להם בית עשיר ובית עני.

      2. האב לא היה מודע דיו להשלכות הכלכליות והמשפטיות של חתימתו על ההסכם, ולחומרת ההתחייבות שלו לעומת פס"ד של ביהמ"ש.

        1. התחייבויות האב הינן מנוגדות להדרכות שחז"ל הקדושים הדריכו אותנו, הןבעניןנתינת מתנה מחיים, הן במה שהאיש מחויב לישאאשהחדשה כמבואר לעיל, והן במה שהינו מחויב לדאוג לכך שלא יהיה לנטל על הציבור.

          ביה"ד בבואו לאשר הסכםמחויב לבחון היטב האם הסכם זה הינו משרת נכונה ובהגינות את כל הצדדים, הן את בני הזוג והן את ילדיהם, הן בהיות הילדים אצל האם והן בהיותם אצל האב.

          ביה"ד צריך לבחון האם ההסכם הינו צודק והגון או שמא הינו הסכם שבסיסו הינו סחיטה ואיומים, וזאת הן ע"פ ההלכה והן ע"פ החוק, שמחריג הסכמי גירושין משאר ההסכמים ומצריך את אישורה של ערכאה שיפוטית. ולכן, גם אם אחד מבני הזוג מוכן לחתום על הסכם הפוגע בו ובזכויותיו, יש לביה"ד לשקול אם הנזק שלו גדול מהשווי שאדם סביר מוכן לשלם בכדי לחסוך התדיינויות משפטיות, בבחינת 'עבידאינישדזבין דיניה', ואם כן הרי שביה"ד לא יאשר את ההסכם, ולא יסתתר מאחורי הטענה שהאדם הינו בוגר ומבין את השלכות חתימתו, משום שאנשים המתייצבים בפני ביה"ד, אינם משפטנים, אינם כלכלנים, והינם נתונים בלחץ גדול, אנשים אינם מבינים דיים את השלכות ההסכם לטווח ארוך מאד, ואינם לוקחים בחשבון את ההערות שהערנו לעיל.

          הסכמים רבים אישרתי, וכשחקרתי וירדתי לדעתם של בני הזוג ראיתי פעמים רבות מדי שהאב לא הבין את המשמעות ארוכת הטווח של התחייבויותיו, ואף לעתים חשב בטעות שהסכומים שהוא מתחייב בהם הינם מוחלטים וכך הוא 'החוק', לרוב ההתחייבות הינה תחת לחץ או איום בתביעה, ולעתים מתוך פזיזות ורצון להצטייר כג'נטלמן.

          הדברים הנ"ל נכונים גם במצבים בהם האישה היא זו שנותנת ומתחייבת במה שאינה מחויבת מן הדין, אך בהליכי גירושין לרוב האיש הוא המתחייב ואילו האישה לכל היותר מוותרת אך לא נזקקת לשלם לאיש מה שאיננה חייבת, ולכן לצערי לרוב ההסכמים יוצרים מעמסה כמעט בלתי אפשרית על האבות ולא על האימהות.

          לאור הנ"ל, אין לאשר את ההסכם.

          כאמור, דעת הרוב חלוקה עלי וההסכם אושר וקיבל תוקף פס"ד.

          אקווה שהאב יצליח לעמוד בהתחייבויותיו, ולא יבוא במוקדם או במאוחר להתחנן לשינוי ההסכם, משום שהסיכוי לכך שיוכל להפטר מהמתנות שהעניק לגרושתו וילדיו הינו נמוך מאד.

           

          ההחלטה מותרת לפרסום לאחר השמטת פרטי הזיהוי של הצדדים ושל באי כחם.

          ניתן ביום כ"ג באדר התשפ"א (07/03/2021).

           

           

           

           

          הרב אוריאל אליהו

           

           

           

           

          עותק זה עשוי להכיל שינויי ותיקוני עריכה


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ