אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מחאג'נה נ' ועדה לתכנון ובנייה חיפה מחוז חיפה

מחאג'נה נ' ועדה לתכנון ובנייה חיפה מחוז חיפה

תאריך פרסום : 30/05/2021 | גרסת הדפסה

בד"מ
בית משפט השלום חיפה
67780-03-18
06/05/2021
בפני השופטת:
מריה פיקוס בוגדאנוב

- נגד -
מבקש:
מחמוד מחאג'נה
משיבה:
ועדה לתכנון ובנייה חיפה מחוז חיפה
החלטה
 

לפניי בקשה להארכת עיכוב ביצוע צו ההריסה למשך 6 חודשים נוספים.

 

הבקשה מוגשת לגבי מבנה שלד בן 4 קומות, הממוקם בחלקה 8 גוש 20337 נ.צ 212514/714072 ששטחו הכולל הוא כ- 500 מ"ר, בשכונת אלעראיש, ביישוב אום אל פאחם (להלן: "המבנה").

 

הרקע לבקשה

בתאריך 6.3.18 הוצא צו הריסה מנהלי נגד המבקש על ידי מנהל היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבניה, בהתאם לסעיף 221 לחוק התכנון והבניה (להלן: "צו ההריסה או הצו").

המבקש הגיש בקשה לביטול צו ההריסה ולעיכוב ביצועו אשר נידונה בפניי.

בהחלטתי מיום 3.8.2020 קבעתי כי אין מחלוקת כי בניית המבנה בוצעה ללא היתר, ועל קרקע חקלאית בניגוד לחוק, וכי לא נפל פגם בהוצאת הצו. עוד קבעתי, כי המבקש לא הוכיח את הטענה לאכיפה בררנית ועל כן, דחיתי את הבקשה לביטול צו ההריסה.

יחד עם זאת, נעתרתי לבקשת המבקש לעיכוב ביצוע הצו. בהחלטתי קבעתי כי על אף שצו ההריסה הוצא באופן תקין ולא נפל בו כל פגם, יש להורות על עיכוב ביצוע הצו למשך שישה חודשים בהתאם לסעיף 254ט לחוק התכנון והבניה, תשכ"ה – 1965 (להלן: "חוק התכנון והבניה"), בשל קיומו של אופק תכנוני. בהחלטה פירטתי אודות קיומה של תוכנית תמ"ל/1077 (להלן: "התוכנית"), שהוכרזה כמתחם מועדף לדיור בשנת 2017, כאשר המבנה מושא הצו נמצא בתוך הקו הכחול בתוכנית, ומכוחה ניתן יהיה להכשיר את המבנה. כן ציינתי כי בתאריך 14.1.20 התקיים דיון בוועדה הארצית לתכנון ובניה בנוגע להפקדת תוכנית תמ"ל/1077 והועדה החליטה על הפקדת התוכנית בכפוף לביצוע תיקונים.

לפיכך, נוכח קיומו של אופק תכנוני ממשי, שנמצא בשלבים מתקדמים להכשרת המבנה, הוריתי על עיכוב ביצוע הצו למשך שישה חודשים, קרי עד ליום 2.2.21, בכפוף להפקדת ערובה כספית בסך 30,000 ₪.

על החלטתי מיום 3.8.20 הגיש המבקש ערעור לבית המשפט המחוזי (עפ"א 34180-10-20). המבקש טען בערעור כי היה על בית המשפט להורות על ביטול הצו, ולחלופין, היה על בית המשפט לעכב את ביצוע הצו למשך 24 חודשים ולא רק למשך 6 חודשים, כפי שהוריתי.

בהחלטה מיום 16.11.20 דחה בית המשפט המחוזי (כב' השופטת ת' נאות פרי) את הערעור על כל חלקיו. באשר להארכת עיכוב ביצוע הצו למשך 24 חודשים נקבע כי הדבר אינו אפשרי וכי התקופה המרבית להארכה היא עד 6 חודשים לפי סעיף 254ט(ה) לחוק התכנון והבניה.

לפיכך ההחלטה מיום 3.8.20 נותרה על כנה, וכך גם עיכוב ביצוע הצו למשך 6 חודשים, קרי עד ליום 2.2.2021.

בתאריך 24.1.21 הגיש המבקש את הבקשה דנן, בה עתר להארכה נוספת של עיכוב ביצוע הצו. באותו יום ניתנה ע"י החלטה לפיה הצו מעוכב עד למתן החלטה לגופה של הבקשה.

 

טענות הצדדים

ב"כ המבקש נימק את בקשתו בכך שנעשים מאמצים רבים לקידום התוכנית והפקדתה בתקופה הקרובה וכי לאחר מכן, ניתן יהיה להכשיר את המבנה בדרך של קבלת היתר.

לטענת ב"כ המבקש, בשל מגפת הקורונה תהליך קידום התוכנית נפגע מאחר ונדחו ישיבות והעירייה ומשרדי הממשלה עבדו במתכונת מצומצמת. עוד נטען, כי בעקבות פיזור הכנסת ואי אישור חוק ההסדרים נפגעה עבודת השרים וועדת הותמ"ל, דבר אשר גרם אף הוא לעיכוב ניכר בקידום התוכנית.

ב"כ המבקש פירט את ההליכים שננקטו על ידו לקידום התוכנית גם בתקופת החירום ששררה במדינה:

  • ביום 15.9.20 פנה לעיריית אום אל פחם וממחלקת ההנדסה נמסר לו כי העירייה שוקדת למילוי התנאים בהתאם לדרישת ועדת הותמ"ל בישיבה שהתקיימה ביום 14.1.20.

  • ביום 27.10.20 התקיימה ישיבה נוספת, בה נידונה התוכנית והדרך לקידומה (סיכום פרוטוקול הישיבה צורף לבקשה).

  • בהמשך, פנה ב"כ המבקש לוועדה לתכנון ובניה עירון, שם נמסר לו מכתב מיום 20.1.2021, שנערך על ידי סגן מהנדס הוועדה ומנהל מחלקת התכנון - מר עמאד חאג' פרח, אשר אישר כי המבנה של המבקש נמצא בתוך הקו הכחול של התוכנית, ועל פי מידע שהתקבל ממחלקת הנדסה בעירייה, הצפי לקיום התנאי והפקדת התוכנית הוא עד סוף חודש מרץ 2021.

    לאור האמור, נטען, כי עיריית אום אל פאחם, הוועדה לתכנון ובניה והמבקש ובא כוחו, עושים מאמצים רבים ושוקדים לקידום התוכנית, וכי קיים צפי תכנוני לקבלת היתר תוך תקופה קצרה.

    ב"כ המבקש הוסיף וטען, כי באם תידחה הבקשה ייגרם למבקש נזק בלתי הפיך כאשר מנגד הארכת מתן הצו לא תגרום לנזק לציבור, מאחר והמבקש פועל במסגרת החוק, כאשר בקשה למתן היתר הוגשה על ידו זה מכבר.

    נוכח הטעמים המיוחדים אשר פורטו לעיל, טען ב"כ המבקש כי יש לקבל את הבקשה ולתת ארכה נוספת לעיכוב ביצוע הצו.

     

    ב"כ המשיבה התנגד לבקשה, וטען כי אין בבקשה נימוקים המבססים שינוי מהותי במצב התכנוני המצדיק את קבלת הבקשה.

    לטענת ב"כ המשיבה, המסמך האחרון שהוגש ע"י ב"כ המבקש לקידום התוכנית הוא מחודש ינואר 2021 כך שנכון למועד זה, גם כחודשיים לאחר הגשת הבקשה, טרם מולאו תנאי הסף וטרם הופקדה תכנית הותמ"ל 1077 ולא ניתן לראות כי קיים אופק תכנוני ממשי וקרוב.

    ב"כ המשיבה הוסיף וטען, כי הבקשה אינה נמנית עם המקרים הקיצוניים והחריגים אשר מצדיקים מתן ארכה נוספת של 6 חודשים לעיכוב ביצוע הצו, לפי סעיף 254ט(ז) לחוק התכנון והבניה, וזאת בשים לב לכך שניתנה כבר ארכה של 6 חודשים, ונוכח העובדה שבית המשפט המחוזי דחה את ערעור המבקש על ההחלטה, ולא האריך מעבר לכך את תקופת עיכוב ביצוע הצו.

    עוד נטען, כי יש להתחשב בכך שצו ההריסה הוצא ביום 6.3.18, לפני יותר משנתיים וכי הצו מעוכב מיום 29.3.18 במשך כעשרים וארבעה חודשים.

    אשר על כן, טען ב"כ המשיבה כי מאחר ואין היתר בנייה שנמצא בהישג יד, כאשר התוכנית טרם אושרה וטרם הופקדה, לא מתקיימים טעמים חריגים אשר מצדיקים את הארכת עיכוב ביצוע הצו ועל כן, עתר לדחיית הבקשה.

     

    דיון בבית המשפט:

    בתאריך 4.5.21 התקיים דיון במעמד הצדדים.

    ב"כ המבקש חזר על הבקשה והגיש לבית המשפט מסמך חתום ע"י מהנדס עיריית אום אל פאחם (במ/1) שקיבל ביום הדיון, בו נכתב כדלקמן: "בהמשך למכתבים הקודמים, להלן עדכון לגבי סטאטוס לגבי תוכנית תמ"ל 1077 תשריטים ותקנון מתוקן לאחר החלטה על הפקדת התכנית הוגשו לותמ"ל חלקה זו והמבנה של מר מחאגנה מחמוד נכלל בתשריטים בתחום הבניה. העיכוב בהפקדת התוכנית נבע מפירוק הכנסת והממשלה, העיריה ממתינה לכינון ועדת ותמ"ל על מנת לדון בתוכניות שהופקדו".

    לשאלת בית המשפט, האם יש צפי לכינוס הוועדה השיב ב"כ המבקש כי בהתאם לשיחה שניהל עם מהנדס הוועדה וסגנו, ברגע שהממשלה תקום, באופן אוטומטי תיקבע ועדת ותמ"ל חדשה שתדון במסמכים הנמצאים בפניה.

    ב"כ המשיבה חזר בדיון על טענותיו כי יש לדחות את הבקשה מאחר והתכנית טרם אושרה והופקדה, וייקח פרק זמן של מספר חודשים לפחות עד שהתוכנית תאושר.

    ב"כ המשיבה, הדגיש, כי מאחר והצו מעוכב כבר כשלושה חודשים בהתאם להחלטה מיום 24.1.21 ההארכה האפשרית הנוספת שמותרת על פי חוק היא לתקופה של כ- 3 חודשים נוספים בלבד, קרי עד ליום 3.8.21.

     

    דיון והכרעה

    סעיף 254ט לחוק התכנון והבניה

    ביום 25.10.2017 נכנס לתוקפו תיקון 116 לחוק התכנון והבניה, במסגרתו הוגבלה האפשרות לעכב ביצוע של צווי הריסה מנהליים. התכלית לתיקון בסוגיה זו נבעה מכך שביצוע צווי הריסה לאחר חלוף זמן רב, כאשר המבנה הלא חוקי עומד על תילו, עשוי ליצור קשיים חברתיים וציבוריים באופן שעלול לסכל את מימוש צו ההריסה (רע"פ 3778/19 נוב נ' מדינת ישראל, (‏16.6.2019), ע"פ 4563/19יגאל דור נ' מדינת ישראל הוועדה המקומית לתכנון ובניה, (7.8.19)).

    לפי הוראות הסעיף 254ט לחוק התכנון והבניה, ככלל, ניתן לעכב ביצוע של צו הריסה סופי לשישה חודשים לכל היותר (סעיף 254ט(ה) לחוק) ורק בנסיבות חריגות ויוצאות דופן, ומטעמים מיוחדים שיירשמו, ניתן לעכב את הביצוע של צו ההריסה לתקופה נוספת של שישה חודשים (סעיף 254ט(ז) לחוק).

     

    מן הכלל אל הפרט;

    לאחר ששמעתי את טענות הצדדים, נחה דעתי כי מן הראוי להאריך את צו עיכוב הביצוע לתקופה נוספת, וזאת עד ליום 3.8.21, שהיא התקופה המרבית שניתן לאשר בהתאם לסעיף 254ט(ז) לחוק התכנון והבניה.

    סבורני כי במקרה זה התקיימו נסיבות חריגות ויוצאות דופן אשר מצדיקים מתן עיכוב ביצוע נוסף.

     

    המבקש, עיריית אום אל פאחם והוועדה המקומית לתכנון ובניה של עירון עשו אמצים לקידום והפקדת תכנית תמ"ל/1077, אשר מכוחה ניתן יהיה להכשיר את המבנה בדרך של קבלת ההיתר המיוחל.

    מעיון במסמכים שהוגשו עולה כי המבקש לא ישב בחיבוק ידיים והוא פנה אחר פעם באמצעות בא כוחו לעיריית אום אל פאחם ולוועדה המקומית לתכנון ובניה עירון על מנת לברר אודות קידום התוכנית.

    מהמסמכים שהוגשו עולה כי התיקונים בהם הותנתה הפקדת התוכנית בוצעו, לכאורה, וכי עם כינוסה של וועדת ותמ"ל התוכנית אמורה להיות מופקדת, כאשר המבנה של המבקש נכלל בתשריטים של התוכנית ועל כן ניתן יהיה מכוח התוכנית לקבל את היתר הבניה.

    מעבר למאמצי ב"כ המבקש והרשויות לקידום התוכנית, יש לקחת בחשבון גם את מצב החירום ששרר במדינה בשנה האחרונה, לאור ההתמודדות עם נגיף הקורונה, דבר שהוביל לפגיעה בקידום הפקדת התוכנית, מאחר וישיבות העירייה והוועדה נדחו ומשרדי הממשלה כמו גם הוועדות הפועלות מכוחן פעלו במתכונת מצומצמת.

    לאור כל האמור, אני סבורה כי קיים "אופק תכנוני" ממשי להפקדת התוכנית ולמתן היתר למבקש להכשרת הבנייה כבר בתקופה הקרובה.

    כפי שציינתי לעיל, לא ניתן להתעלם ממצב החירום ששרר במדינה ואני סבורה כי בשל כך הצביע המבקש על אותם טעמים מיוחדים המצדיקים את הארכת עיכוב ביצוע הצו פעם נוספת וכי באיזון בין האינטרס הציבורי והאינטרס הפרטי של המבקש הכף נוטה לטובתו.

    מאחר וניתנה על ידי החלטה לעיכוב ביצוע הצו ביום 24.1.21, עת הוגשה הבקשה, אני מאריכה את עיכוב ביצוע הצו עד ליום 3.8.21, מאחר והתקופה המרבית להארכתו פעם נוספת היא עד 6 חודשים בהתאם לסעיף 254ט(ז) לחוק.

     

     

    המזכירות תמציא את ההחלטה לצדדים .

     

     

    ניתנה היום, כ"ד אייר תשפ"א, 06 מאי 2021, בהעדר הצדדים.

     

    Picture 1


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.


חזרה לתוצאות חיפוש >>
שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ