אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חוקתי ומנהלי >> משרד התחבורה נדרש לבטל זכייה במכרז להפעלת מכון רישוי: ״קנוניה אסורה״

משרד התחבורה נדרש לבטל זכייה במכרז להפעלת מכון רישוי: ״קנוניה אסורה״

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 01/06/2022 14:37:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Charles Forerunner, Unsplash

במכתב חריף ששלח ״פורום בעלי מכוני הרישוי בישראל״ נטען כי החברה שזכתה במכרז להפעלת מכון רישוי בחולון חתמה על חוזה נסתר לשיתוף פעולה עם ״קבוצת ברכה״ שמפעילה רשת מכוני רישוי. זאת, בניגוד לתנאי המכרז ומתוך ניסיון לעקוף את ההגבלות שנקבעו בו. מטעם הזוכה במכרז נמסר כי התלונה שקרית

בתחילת החודש שלח ״פורום בעלי מכוני הרישוי בישראל״, הכולל מספר בעלי מכוני רישוי מהגדולים בארץ, מכתב למשרד התחבורה, לשרת התחבורה ולמשרד היועצת המשפטית לממשלה. במכתב נטען כי חברת ״א. תחזוקת אוטובוסים״, שלפני יותר משנתיים זכתה במכרז להפעלת מכון רישוי בחולון, הפרה את תנאי המכרז כשהתקשרה עם חברה שנמצאת בבעלות שבי ברכה (נשיא קבוצת ״טכנו טסט״ המפעילה רשת מכוני רישוי ברחבי הארץ) בשותפות עסקית נסתרת על מנת להערים על על תנאי הסף של המכרז.

במכתב ששלחו עו״ד איתי אנשל ועו״ד איתי פנחס רוט ממשרד עוה"ד איתי אנשל ושות' בשם הפורום צוין כי ב-2018 פרסם משרד התחבורה מכרז להקמת שבע תחנות בדיקה לרישוי רכב.

למכרז הוגשה הצעה בודדת להקמת תחנת בדיקה לרישוי רכב בחולון על ידי חברת ״א. תחזוקת אוטובוסים״. החברה זכתה במכרז.

על פי המכתב, לתדהמת פורום המכונים, הגיע לידיהם לאחרונה חוזה שנחתם באוקטובר 2018 בין החברה הזוכה ובין צדדים נוספים, בסמוך למועד הגשת הצעתה.

מדובר בחוזה בו החברה ביחד עם צדדים שלישיים קושרים קשר עסקי לצורך הקמת שותפות נסתרת שתגיש את ההצעה למכרז ואחר כך תנהל בפועל את מכון הבדיקה לרישוי הרכב.

לטענת הפורום, מדובר על ניסיון תרמית והערמה ברורים וחמורים המחייבים פסילת הצעתה של החברה וביטול זכייתה.

קצה הקרחון

לדבריהם, החוזה חושף קצה קרחון של הערמה על משרד התחבורה, על מנת להציג מצג שווא של עמידה בתנאי הסף להגשת הצעות למכרז בנושאים המהווים את ליבת תנאי הסף של המכרז. 

הפונים פירטו כי הצדדים לחוזה האסור הם החברה הזוכה וכן חברת ״מסיעי אריה שאשא בע״מ״ ו״טכנו נכסים בע״מ״ (קבוצה בבעלות שבי ברכה). סוכם בחוזה שנחתם בחתימת הצדדים כי הצדדים מבקשים להגיש באמצעות החברה הצעה למכרז ואחר כך אם יזכו במכרז יפעילו את מכון הרישוי באמצעות החברה.

לטענת הפונים, קבוצת ברכה מפעילה רשת מכוני רישוי ברחבי הארץ (״טכנו טסט״) ואסור היה לה לגשת למכרז שתנאיו קובעים כי מי שבמועד הגשת ההצעה או בשנתיים שלפני הגשתה היה רשום כבעל כתב הרשאה להפעלת שתי תחנות בדיקה לרישוי רכב אינו רשאי להגיש הצעה. 

הם הוסיפו כי מגבלה זו שצוינה באותו הסכם הייתה הטריגר להקמת השותפות הסודית באופן שמאחורי מגישת ההצעה הזוכה עומדת למעשה קבוצת ברכה כשותפה פעילה.   

עוד צוין במכתב כי בחוזה אף נכתבו הדברים החמורים שלפיהם קבוצת ברכה וקבוצת שאשא אינן מחויבות לבצע העברת מניות ״עקב הקושי מול משרד התחבורה״, ולכן במידה ולא יבצעו את העברת המניות לפני הגשת המכרז, ייהנו מהזכויות ויישאו בחובות כבעלי מניות לכל דבר ויקבלו את חלקם ברווחים.

הפונים הדגישו כי גילוי עובדה זו אינו מאפשר לעבור לסדר היום וברור כי אסור לתת לגורמים שכאלה להפעיל מכון רישוי שאמון על שמירת חיי אדם.

כמו כן צוין במכתב כי הצדדים לחוזה האסור אכן מוציאים אותו לפועל. כך למשל, לאחרונה הועלה באתר של ״קבוצת ברכה״ תחת השם המסחרי ״טכנו טסט״ פרסום ברור ביחס למכון הרישוי החדש שעתיד להיפתח בחולון. זאת אף שמבחינת כתב ההרשאה במכרז הודגש כי תחנת הבדיקה תנוהל ותופעל באופן ישיר על ידי הזוכה במכרז, לא על ידי אחר מטעמו או קבלן משנה.  

לדברי הפונים, סיכומי הצדדים בחוזה החמור, גם אם ייטען שלא הוצאו אל הפועל (פורמלית או בכלל) מדגימים כי חברת "א.תחזוקת אוטובוסים" הייתה ועודנה חלק מאקט מרמתי ברור וחמור, מסרה הצהרות שיקריות ודי בביטויי מרמה ברורים וחד משמעיים אלה, להביא לפסילה של הצעת החברה ושל זכייתה במכרז ושל נקיטת כל ההליכים המחויבים הנובעים עם גילויין של העובדות החמורות.

תגובתה של א. תחזוקת אוטובוסים: "בעוד ימים ספורים עומד להיפתח בחולון מכון הרישוי לרכבים מהגדולים במדינה, שישבור את המונופול שקיים היום בעולם רישוי הרכבים, בו ממתינים תושבי גוש דן לעריכת טסט לרכבת בתורים ארוכים, בצפיפות קשה ובמשך זמן ארוך ומייגע. לראשונה יתאפשר לתושבי גוש דן טסט מהיר בתוך כ-7 דקות מבלי לרדת מהרכב ובשעות נוחות.

שבירת המונופול ופתיחת השוק לתחרות עזה ושירות ברמה שאינה מוכרת בישראל הביאה את בעלי מכוני הרישוי הישנים להגיש תלונה שקרית ובלתי מבוססת. התלונה הוגשה על ידי גורמים אנונימיים שמסרבים לחשוף את זהותם ומתכסים תחת השם המומצא "פורום בעלי מכוני הרישוי בישראל", גוף אשר לא היה קיים מעולם, ואשר מופיע לראשונה במסגרת התלונה.

כלל הטענות בתלונה פשוט אינן נכונות או מסתמכות על השערות וקל מאוד להוכיח זאת. כך, הניסיון להציג טיוטת הסכם שלא הבשילה לכדי הסכם ולא נחתמה על ידי כל הצדדים כמצב קיים, נדונה לכישלון. כפי שברור מהטיוטה, היא נערכה עוד בטרם הוגשה ההצעה למכרז, וזאת לפני למעלה מ-3 שנים.

לא במקרה טיוטה זו והתלונה השקרית המתבססת עליה מופצים בימים אלה, שלוש שנים לאחר הזכייה במכרז, וימים ספורים בלבד לפני פתיחת המכון החדשני. מטרת התלונה שהגישו מכוני הרישוי הישנים הינה אך ורק לנסות ולמנוע אלטרנטיבה לתושבי גוש דן ולעכב את פתיחת השוק המונופוליסטי לתחרות.

אין צורך לומר כי אילו היו המתלוננים האנונימיים מגלים את זהותם, היו נערכים כנגדם הליכים במסגרת תביעת לשון הרע."

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "עם קבלת הפניה המצורפת, החלו גורמי המקצוע במשרד התחבורה לבחון את הנטען בפניה, לצורך קבלת החלטה באשר להמשך הטיפול בפניה. לנוכח השלב המוקדם בו מצוי הליך הבירור כאמור, לא ניתן בשלב זה לקבוע מה יהיו תוצאותיו, וכך גם לגבי אפשרות הפניה למשטרה בנושא". 

ממשרד היועצת המשפטית לממשלה נמסר כי המכתב הועבר לטיפול המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי-מנהלי).

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חוקתי ומנהלי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חוקתי ומנהלי
נכי צה"ל: כיצד תערערו על אחוזי נכות לא מתאימים?
עו"ד יואב צח-וכס, צילום: מיכל אביטל
תוקפם של פסקי בוררות בבד"ץ
עו"ד שחר ולנר, עו"ד רונן סטי
הפחתת ארנונה לעסק? לא אם יש לך אופן ספייס
עו"ד נועה טלבי | צילום: ראובן קופיצינסקי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ