אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> פלילי >> חוק המידע הפלילי החדש: מה אפשר לדעת עליכם?

חוק המידע הפלילי החדש: מה אפשר לדעת עליכם?

מאת: עו״ד יהל בן-עובד | תאריך פרסום : 13/03/2023 15:11:00 | גרסת הדפסה

עו"ד יהל בן-עובד | אילוסטרציה: Matthew Ansley, Unsplash

חוק המידע הפלילי שנכנס לתוקף לפני כשמונה חודשים מבקש לסייע בשיקום אנשים בעלי רישום פלילי. הוא נלחם בתופעת "תעודות היושר" וקובע מדרג בין עבירות בכל הנוגע להתיישנות ומחיקת הרישום

ביולי 2022 נכנס לתוקף חוק המידע הפלילי שהחליף את חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים מ-1981. אחת המטרות המובהקות של החוק היא עידוד שיקומם של בעלי רישום פלילי על מנת לשלבם מחדש בחברה ובשוק העבודה, כך שיוכלו לפתוח דף חדש בחייהם. לשם כך, קבע החוק מספר חידושים שיש בהם כדי לקדם לעבר המטרה שהוגדרה.

תקופות ההתיישנות והמחיקה

החידוש המשמעותי ביותר הוא קיצור התקופות שבמהלכן יימסר מידע פלילי. תקופות אלה מכונות "תקופות ההתיישנות והמחיקה". 

תקופת ההתיישנות היא תקופה שלאחריה מצטמצם מספר הגופים שרשאים לקבל את המידע מהמרשם הפלילי. היא נספרת החל מיום פסק הדין או החלטת בית המשפט בעניין ההרשעה.
תקופת המחיקה היא תקופה נוספת לאחר תקופת ההתיישנות, שבסיומה חל צמצום נוסף במספר הגורמים הזכאים לקבל את המידע.

בעוד שעל פי החוק הישן עבירות התיישנו בחלוף 7 שנים ונמחקו בחלוף 10 שנים נוספות ללא כל אבחנה, החוק החדש מייצר מדרג לפיו מי שהורשע בעבירה ראשונה ויחידה ללא עונש מאסר וזו אינה עבירת אלימות סמים או מין, תחול לגביו התיישנות בחלוף 4 שנים והרישום הפלילי יימחק בחלוף 4 שנים נוספות.

כשמדובר בעבירת סמים אלימות או מין, יהיה מניין השנים 5 ו-5. במקרה בו נגזר על אדם עונש מאסר של עד 5 שנים, תתיישן העבירה בחלוף 7 שנים בתוספת תקופת המאסר ותימחק בחלוף 7 שנים נוספות. מי שהוא בעל רישום נוסף, יהיה המניין בעניינו 7 שנים להתיישנות ו-7 שנים למחיקה. לגבי מי שנגזר עליו עונש של למעלה מחמש שנות מאסר, ההתיישנות תחול לאחר 10 שנים בתוספת תקופת המאסר והמחיקה תחול בחלוף 10 שנים נוספות.

איסור על פסילה אוטומטית

חידוש נוסף של החוק נוגע לכללים לשקילת המידע הפלילי. החוק קובע אמות מידה לפיהן יישקל המידע הפלילי על ידי גופים הזכאים לקבל מידע זה לשם מתן זכות (העסקה, רישיון, מכרזים או זכות אחרת). זאת, על מנת להבטיח שגופים אלו לא יפסלו פסילה אוטומטית מועמדים שיש בעניינם מידע פלילי. 

על פי החוק החדש, כל גוף שנותן זכות וזכאי לקבל מידע פלילי, יהיה חייב בניסוח נהלים שיכללו התייחסות לאופן שקילת המידע הפלילי ושמירתו. כל גוף הזכאי לקבל מידע פלילי ומוגדר כגוף נותן זכות מחויב למנות "ממונה מידע פלילי". הממונה יהיה אחראי לגיבוש הנחיות ונהלים פנימיים לעניין שקילת המידע הפלילי ושמירתו בהתאם להוראות החוק.

מניעת זליגה של מידע פלילי

החוק גם מתייחס לזליגה של המידע הפלילי אל מי שלא זכאי לקבלו. החוק החדש מתמודד עם כל אותן תופעות שצמחו על מנת לעקוף את המגבלה על מסירת המידע הפלילי וקובע איסור חד משמעי על דרישה מאדם לחתום על תצהיר או כל מסמך שמתייחס לעבר הפלילי שלו, מאת מי שלא זכאי לקבל את המידע הזה.

לפני כניסת החוק החדש לתוקף נעשה שימוש בתצהירים ובהצהרות בכתב ביחס לעבר פלילי על ידי גורמים שאינם זכאים לקבל מידע פלילי, דוגמת מעסיקים, וועדות קבלה ליישובים וגורמים נוספים. החוק קובע כי הדבר אסור ומהווה עבירה פלילית.

עוד חידוש שמביא החוק בהקשר זה הוא ביטול האפשרות למסירת מידע פלילי על אדם בתדפיס. לפני כניסת החוק החדש לתוקף, גורמים פרטיים שאינם זכאים לקבל מידע פלילי, דרשו ממועמדים לעבודה תדפיס מרשם פלילי (המכונה גם "תעודת יושר").

על מנת להימנע ממצבים אלה נקבע בחוק החדש כי זכות העיון לאדם בכל הרישומים אודותיו, גם במרשם הפלילי וגם במרשם המשטרתי, יכולה להיעשות בדרך של הצגה בצג המחשב בכל תחנת משטרה, מבלי שיימסר לאדם תדפיס מהמידע ומבלי שתינתן לו האפשרות לצלם או ליצור עותק. קביעה זו מונעת את האפשרות לאלץ את האדם למסור מידע פלילי אודותיו בניגוד לרצונו וכן מונעת זליגת מידע.

בעיה שקיימת בהקשר זה של זליגת מידע היא מידע שפורסם בתקשורת. הנושא אינו מוסדר באופן ברור בחקיקה, אך נראה כי עולה צורך אמיתי לטפל בתופעה זו.

במקרים בהם נלקח בחשבון עברכם הפלילי כאשר שלא היה מקום לכך, או שניתן לו משקל רב מדי, החוק מעניק אפשרות לפנות אל "הממונה על הביקורת".  תפקידו של הממונה על הביקורת הוא לבקר את אופן הפעלת שיקול הדעת ושקילת המידע הפלילי על ידי הגוף נותן הזכות, ומהווה כתובת לאזרח שנפגע. 

והערה אחרונה וחשובה: יש שטוענים כי מחיקת הרישום הפלילי תוביל לכך שעברייני מין מורשעים יוכלו להסתיר את העבר שלהם ולשוב ולבצע עבירות דומות. בהקשר לכך ראוי להעיר כי בכל הנוגע למורשעים בעבירות מין, קיימים דינים מיוחדים המתייגים אותם כעברייני מין למשך 20 שנה. בנוסף, במקומות ציבוריים והמקומות בהם שוהים קטינים נדרש להנפיק "אישור העסקה", אישור שאינו ניתן למי שהורשע בעבירות מין.

* כותבת המאמר עו"ד יהל בן-עובד עוסקת בדין הפלילי

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום פלילי באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום פלילי
אשם או זכאי: יש גם אפשרויות אחרות
צילום: נועה ברות לוצקי

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ