- דיני חוזים
- מומחים לדין הזר
- ייפוי כוח מתמשך
- משפט מסחרי
- הדין האמריקאי
- דיני תעופה
- מטבעות דיגיטליים
- אשרות עבודה
- דיני עבודה
- תביעות ביטוח ונזקי רכוש
- פלילי
- מקרקעין ונדל"ן
- דיני צרכנות ותיירות
- קניין רוחני
- דיני משפחה
- דיני חברות
- הוצאה לפועל
- רשלנות רפואית
- נזקי גוף ותאונות
- תקשורת ואינטרנט
- מיסים
- תעבורה
- חוקתי ומנהלי
- גישור ובוררויות
- צבא ומשרד הבטחון
- ביטוח לאומי
- תמ"א 38
- פשיטת רגל
- תביעות ייצוגיות
- לשון הרע
- דיני ספורט
- אזרחויות ואשרות
- אזרחות זרה ודרכון זר
- ירושות וצוואות
- נוטריון
העד השקרן
העד השקרן, הוא עד הניתן לחיזוי, עוד בטרם חקירתו, על ידי הסניגור והפרקליט הערניים.
עוד מקריאת עדותו במשטרה או בתצהירי עדותו הראשית, יגלה עורך הדין תמיהות, קשיים ופירכות. עורך הדין יאיר ויחשוף את הסתירות הללו ויחדד את הקשיים לכדי אבסורד בבית המשפט. ההעמקה והנבירה בהן, חשובה ביותר. חשוב לחשוף את המניע הנסתר של העד לשקר ולהוקיע מניע זה קבל עם ועדה.
לעתים יהא זה סכסוך קודם בינו לבין התובע או הנאשם. לעתים יהא זה חוב כספי שלא שולם לו. לעתים טובת הנאה שקיבל ממאן דהוא, מהצד שכנגד או מהמשטרה בעבור עדותו.
מובטח לך, כי אם טובת ההנאה , או המניע הנסתר, נחשפת על ידך בחקירה הנגדית ולא ביוזמת הצד שכנגד, הרי משהוסר המסך מעל העד, ייטה בית המשפט לגלות חשדנות כלפיו ומלאכתך תהא קלה יותר, עם פתיחות רבה יותר מצד בית המשפט, לפקפק בנכונות עדותו.
המשפט הוא פסיפס, כשכל חוליה בשרשרת האירועים להשתלב עפ"י ההגיון והשכל הישר בין שתי החוליות הנוספות, זו שלפניה וזו שלאחריה. הטל ספק בחוליה כלשהי שאינה משתבצת בפסיפס הכולל. הגיוני כי ראיה שאינה משובצת ואינה מתיישבת עם הראיות האחרות אינה מדויקת.
עד שעדותו אינה נכונה ישקר בכשרון בחקירה הראשית, בלי להניד עפעף ובביטחון רב. קל ביותר להתמודד עמו מהרגע שהשקר שלו נחשף ואופיו האמיתי מתגלה לבית המשפט. בינתיים, את הנזק שהוא גורם עשרה עדים דוברי אמת יתקשו לתקן. ניתן ורצוי לתפוס את השקרן בסתירות בדבריו שלו עצמו, בין בגירסאות קודמות שנתן מחוץ לבית המשפט או בבית המשפט. האפקט הדרמטי של השקר יתעצם והעד יצטייר כמניפולטיבי שאינו אמין. אירוע אחד אינו מתקיים לבדו, הוא קשור בטבורו לאירועים אחרים. השקר נחשף כשהעובדות שהשקרן מציג אינן תואמות את האירועים האחרים. אם הסיפור אינו מתאים לכל האירועים הנלווים מסביב, סימן הוא שמדובר באירוע שקרי. אבן שהוצאה מהפסיפס צריכה להתאים לכלל התמונה אם תוחזר, אחרת אין היא שייכת לפסיפס. העד, ככל שיהיה חכם וערמומי אינו יכול לדעת מהן כל השאלות שיופנו אליו, ומהן כלל העובדות העומדות בפני עורך הדין בבואו לחקור אותו. אם מעמתים את האירועים הדמיוניים שהוא מציג עם האירועים האמיתיים, תמצא שהאמת והכזב אינם יכולים להתרחש במלואם בו זמנית. צריך להיות סילוק של עובדות שהתרחשו באמת, כדי שהתמונה שהשקרן טווה תוכל לעמוד על רגליה, דבר שהנו בלתי אפשרי. הקושי העיקרי למשקר הוא הצורך לזכור את כל הנסיבות החיצוניות מסביב: האם התובע היה משכונת "עמידר" או "רמת אביב", מהם העסקים שבשכונות, היכן התרחש האירוע ואם השמש הייתה מול פניהם או מאחורי גבם. אם פלוני, שהוא תושב תל אביב, מתאר את הסביבה ואת השכנים , הכל נראה מתאים. אך אם אלמוני, שאינו תושב תל אביב, יחסיר פרטים או יטעה בהם, יהא בכך כדי להוכיח שהוא אינו יכול להיות תושב המקום. לגבי עד שקרן כזה יש לאתר את נקודות השקר המובהקות שלו ולפתוח בהן כדי למוטט את עדותו מלכתחילה ולערער את ביטחונו מהשלב הראשון. שקרן אינו יכול לחשוב על כל הפרטים ואינו יכול "לבשל" תשובות לשאלות שאינו יודע או מוכן להן מראש.
יש להיזהר בחקירה הנגדית, אם רוצים תשובה סותרת ובמקום זה מקבלים תשובה מחזקת את מה שכבר נאמר. אם ידוע מראש שהעד שקרן ואינו אמין )ישב פעם בכלא, יש לו עבר פלילי( צריך להתכונן מראש להכחשות שלו ולשקרים ולהכין חומר מוצק שאין עליו עוררין כמענה לשקריו )לדוגמה-רשימת ההרשעות או אימרותיו במשטרה או הקלטות שאמר, וכיו"ב(. עדיף לתת לו להכחיש את הרשעותיו ורק אז לחשוף אותן שאז האפקט לגבי מהימנותו כפול: גם שיקר בבית המשפט וגם עברו מפוקפק.
אחד הדברים שמשפיעים על בית משפט הוא גורם ההפתעה. עורך דין שיכול להפתיע עד בשאלה שאינה צפויה הוא יריב מסוכן. אם אתה מראה לו מיד שאתה יודע עליו הכל, הוא יגיע למסקנה שאין טעם להסתבך עמך והוא עלול להגיד לך: "נכון שהורשעתי בעבר, אך מה הקשר עם הדיון של היום? האם תמיד יזכירו לי את עברי?" תשובה כזאת יכולה לעורר את אהדת בית המשפט. הוא עלול להיות שחקן גדול ולחבל במאמציך. אם בהתחלה הוא מכחיש שהורשע ואחר כך הוא מודה בכך, בית המשפט יחמיר אתו , שכן היה עליו להודות בכך מראש. לכן רצוי ונכון לעגן את העד השקרן על שקריו בנועם ובנינוחות ורק אז לתקוף אותו ולהוכיחו על שקריו. אם תשאל עד כזה כמה פעמים הוא הורשע, הוא לא יכחיש שהוא הורשע, אבל תשובתו תהיה: "אני לא יודע." אם תשאל אותו "האם הסתבכת אי-פעם?" הוא יהסס וישיב "לא" ואחר כך יוסיף "פעם אחת" כשהוא חושב שאתה יודע על עבירת הסמים האחרונה שלו. אם אינך יודע דבר על אופיו של העד, בדוק ובחן את הנסיבות הסביבתיות והובל את העד המעודד מהצלחתו המדומה, הוא ימשיך ויגיד דברים שאינם תואמים את העובדות או את ידיעות בית משפט )ואז תבוא המתקפה מצידך(. הגזמה היא חלק מתכונות העד השקרן. הוא יכול להפוך את הלילה ליום וקשה לסתור את דבריו, אך תן לו להפליג כיד דמיונו ולהשלים את התמונה המעוותת שלו, עד שאיש לא יאמין לו. לשקרן אין מאמינים גם כשהוא דובר אמת.
אם אתה רוצה לדעת את אופיו האמיתי של העד אתה צריך להסתכל על פניו ועל שפת הגוף שלו. אדם יכול לשלוט על הכל חוץ ממבע פניו ושפת גופו. הוא אינו יכול להסתיר את רגשותיו מהמתבונן. עוצמת הרגשות בולטת לעין דרך שפת הגוף. אם תשאל את העד לפתע על נושא הפועל על רגשותיו תמצא תנועה לא נשלטת בפניו או בגופו, אשר תבגוד בו. אם חשפת את הנקודה, אל תרפה מהעד. אל תתן לו הזדמנות שנייה ושאל אותו שאלה נוספת באותו כיוון, כדי שתאשר את המסקנה שאליה הגעת, והברורה לכל. תן לעד השקרן לספר את כל הסיפור שלו. לאחר מכן עבור לנושא אחר ופתאום חזור לנושא הראשון ואז ללא הכנה, ייפול העד בפח ויסתור את דבריו. דובר האמת יחזור על סיפורו גם אם נשאל בצורות שונות, עם ובלי קשר לסדר הכרונולגי של האירוע, אך השקרן יתפתל בכל התקפה חדשה שאינה מתיישבת עם הסדר של הסיפור שלו )השקרן זקוק לזיכרון טוב שאינו תמיד בנמצא(, לפיכך מומלץ לבקש מהעד לחזור על סיפורו שלא על ידי הסדר הכרונולגי אותו הוא זוכר, אלא לבדוק את גרסתו במקוטע, חלקים חלקים, ולבחון אותם לעומק בנפרד ומזוויות שונות, מהסוף להתחלה או מהאמצע לסוף, וכן הלאה, ואז מה ששינן השקרן מבעוד מועד, לא יועיל לו.
חשוב להדגיש כי ההתקפה ללא הפוגה על העד השקרן מיד כשנחשף השקר שלו והדגשת האבסורד שבדבריו, חיונית ביותר להעמקה ולביסוס של הרושם בדבר שקריו.
ההפוגה תאפשר לעד השקרן לארגן את מחשבותיו ולהמציא תשובה העשויה להתקבל על הדעת, אף אם היא מוזרה.
לעומת זאת, רצף שאלות תוך שמירה על קשר עין עם העד במהלך החקירה הנגדית, לא יאפשר לעד להפליג למחוזות שאינם רצויים לחקירה, ולא יאפשר לו להתחמק ממתן האמת, שפעמים רבות תחשוף את שקריו הקודמים.
שפת הגוף של העד, המימיקה והאינטונציה, משחקות תפקיד חשוב ומרכזי בחקירה הנגדית של כל עד, ובעיקר של העד השקרן.
לעתים תשובת העד תהא אחת ושפת הגוף שלו תסמן כיוון שונה לחלוטין. בדרך כלל רצוי להקשיב לשפת הגוף יותר מאשר לאמירה המילולית. בעוד שבאמירה המילולית יכול אדם לשקר בלא הינד עפעף, הרי בשפת הגוף ובקולו ניתן לגלות את שקריו ולא ניתן להסתיר את האמת, ובלבד שעורך הדין יהא ערני לעניין.
כך, למשל, ניתן לשאול אישה אם פוחדת היא מבעלה. האישה תשיב: "לא, מה פתאום?" אך עיניה הושפלו מטה והיא התרחקה פסיעה אחת לאחור כאילו היא מבקשת להתרחק מהתשובה. לעתים, קולה ירעד בתשובתה. אין הדבר מהווה בהכרח אינדיקציה לשקר. לעתים הוא יהווה אינדיקציה לפחד או להתרגשות טבעית באולם המשפט. על כן, יש חשיבות לנסיבות, לעיתוי ולזמן בו נאמרים הדברים. שילוב ידיים על החזה יכול להוות רמז להתגוננות העד משאלת השואל, או תגובה למזגן החזק הפועל באולם. האבחנה בין המקרים נירכשת עם הניסיון, אך הערנות לכך חיונית בכל שלב.
העד השקרן יסתיר פעמים רבות את פניו מבית המשפט או יסתכל הצידה כדי להתחמק ממבט עיניו של עורך הדין החוקר אותו, כאילו מנסה להסתיר את עוויות פניו החושפות את מחשבותיו ושקריו.
לא בכדי הפך הביטוי "הסתכל לי בעיניים", לביטוי לעמידה על אמירת האמת, שכן מי שאינו מיומן מאוד קשה לו לשקר במצח נחושה, תוך מבט בעיני החוקר )אם כי לא בלתי אפשרי(.
בצורה כוללת ניתן לומר, שאדם, ששפת הגוף שלו פתוחה, משדר כי אין לו מה להסתיר. הוא אומר את האמת בצורה כנה. עד שיעיד בשפת גוף "סגורה" )שילוב ידיים( או תוך הסתרת פלג גופו מאחורי הדוכן, ייראה כאילו מבקש הוא לגונן על עצמו או לכסות על דבריו שלו, ובדרך כלל ישדר הדבר חוסר אמינות. אולם עשויות להיות לכך פרשנויות אחרות. כך, למשל, אדם יכול להסתיר את פניו עם שתי ידיו הנצבות זו לזו ופונות בצורה משולש כלפי מעלה. תנועה כזו, הגם שהיא מכסה על הפנים אינה מעידה בהכרח על הסתרה, כי אם על ריכוז או ניסיון לזכור פרטים. עד יכול לנתק קשר עין ולהביט למעלה כדי לפשפש בזיכרונו ולנסות לאמץ זיכרונו בסוגיה זו או אחרת והדבר לא יעיד על בריחה מהסוגיה או על ניסיון התחמקות.
שילוב ידיים לחזה, עשוי להיות גם סימן לביטחון עצמי מופרז ובוודאי נכון הדבר כשהידיים משולבות והבהונות פונות כלפי מעלה, שאז התנועה מרמזת על שליטה במצב ועל ביטחון עצמי, או אפילו על שביעות רצון עצמית )זחיחות( מסוימת.
מן המקובץ עולה, כי המיומנויות בשפת הגוף, הנן מן המיומנויות החשובות בחקירה נגדית בכלל, באיתור העד השקרן בפרט, וחשוב עד מאוד להיות מודע לה ולפתחה ככלי עזר חיוני.
* עו"ד יורם סגי זקס, הינו יו"ר התנועה למלחמה בעוני, סניגור וחבר הוועדה לסיוע www.Halev.org.ilמשפטי בלישכת עוה"ד
** כל המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית כלשהי. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.
