לפסק הדין בעניין קיכל נ' בזק - החברה הישראלית לתקשורת בע"מ
בית המשפט המחוזי מרכז אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהגיש לקוח בזק כנגדה בגין חיובו בדמי גבייה בשל איחור של כשבוע ימים בתשלום חובו, מבלי ששלחה כל התראה ולמרות שסכום החוב שולם. על פי ההסדר תפצה בזק את לקוחותיה בכ-17 מליון ש"ח.
לקוח בזק שאיחר בתשלום חובו לבזק בכשבוע ימים, חויב על ידה באגרת 'דמי גבייה' בסך של 10 ש"ח, על אף שלא נשלחה אליו כל התראה, לא ננקטו נגדו הליכי גבייה והחוב שולם על ידו במלואו. הלקוח הגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד בזק לבית המשפט המחוזי להשבת דמי הגבייה ולאחר שזו אושרה, הגיעו הצדדים להסדר פשרה.
בהסדר הפשרה התחייבה בזק להעביר 15,580,000 ש"ח ללקוחות בזק אשר חויבו בדמי גביה בין השנים 11.3.1999-7.12.2006 למרות שהחשבון בגינו בוצע החיוב שולם, באמצעות זיכוי אוטומטי של חשבונם בבזק, ולפצותם בנוסף בחבילת הטבות לשנה הכוללת נטסטיק, הקלטת שיחות ושירות שיחת מפגש. בנוגע למי שאינו לקוח בזק כיום ונמנה על הקבוצה, התחייבה בזק לפצותו ב-9 ש"ח בתוספת מע"מ עבור כל מקרה חיוב, כאשר כלל הסכום אפשר שיגיע לכ-11 מליון ש"ח. בנוגע למקרי חיוב בהם לא ניתן לאתר את זהות המשלם, הציעה בזק לתרום 20,000 ש"ח למספר עמותות ובהן -אלו"ט, עזר מציון וכפר הנוער 'עלומים'. כמו כן הודיעה, כי אם הפיצוי שיידרש על ידי מי שאינו לקוח בזק היום יהיה נמוך מ 1,380,000 ש"ח תתרום גם את ההפרש בין הפיצוי ששילמה בפועל לסכום זה, כאשר שווי כל ההטבות הוערך בסכום מינימאלי של כ 17 מליון ש"ח. עוד הוסכם, כי הגמול לתובע יהיה 262,500 ש"ח ושכ"ט בא כוחו יעמוד על 1,537,500 ש"ח.
השופט פרופ' עופר גרוסקופף אישר את הסדר הפשרה בקובעו, כי ההסדר הוגן, מאוזן ומשקף תוצאה ראויה, הן מבחינת דרך ביצוע ההחזר, אשר הינה פשוטה ביותר ואינה מטילה על הזכאים נטל של ממש, והן מבחינת שיעור ההחזר העומד על כ- 80%-90% מהסכום שנגבה מחברי הקבוצה. עוד נקבע, כי ההסדר מהווה הרתעה יעילה מפני ביצוע עוולות צרכניות, באשר על אף שסכום הפשרה נמוך מן הסכומים שבזק גבתה בפועל, הרי שיש לקחת בחשבון, כי לפחות כנגד חלק מהלקוחות מהם נגבו דמי הגבייה באמת התנהלו הליכים, כי שיעור דמי הגבייה נעשה על בסיס המלצות ועדת מומחים ונבעה מפרשנות שגויה של החוק, וכי בזק נושאת גם בעלויות ההתדיינות ובהן התשלומים לתובע המייצג ובא כוחו אשר הם לבדם מגיעים לכ 2 מליון ש"ח.
"ההליך שהחלטה זו היא אקורד הסיום שלו, הוא תובענה ייצוגית צרכנית 'קלאסית', במסגרתה דרש לקוח אחד של חברת ענק כי זו תחויב להשיב לו, ולמיליון לקוחות שכמותו, סכומי כסף קטנים, שנגבו לטענתו שלא כדין. הצלחתה של התביעה הנוכחית, המתבטאת בכך שחברת הענק נדרשת לשלם ללקוחות, לתובע הייצוגי ולבא הכוח המייצג סכום הקרוב ל-20 מליון ש"ח, מרביתו ישירות ובמזומן ללקוח ממנו נגבה, היא סימן דרך חיובי למנגנון התובענות הייצוגית", כתב השופט בסוף פסק דינו.
לפסק הדין בעניין קיכל נ' בזק - החברה הישראלית לתקשורת בע"מ
למדור: סדר דין אזרחי
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
www.psakdin.co.il
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.