אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> בנקים >> על טעויות משלמים: מדוע בנק דיסקונט יפצה לקוח במיליון שקל?

על טעויות משלמים: מדוע בנק דיסקונט יפצה לקוח במיליון שקל?

מאת: עו"ד יפתח אבן עזרא | תאריך פרסום : 05/05/2016 08:26:00 | גרסת הדפסה

חבר לשעבר בוועד המקומי של יישוב אבן ספיר טען שהגבלת חשבונו האישי פגעה בשמו הטוב, וגרמה לו לאובדן הזדמנות עסקית נדירה. לאחרונה, חייב בית משפט השלום בתל אביב את הבנק לפצות אותו.

האיש שימש כחבר הוועד המקומי בישוב אבן ספיר עד לשנת 2009, בה נבחר ועד חדש, שהחליט על פתיחת חשבון בבנק הפועלים, אליו הועברו כספי התושבים.

עם זאת, בידי ספקים נותרו שיקים מחשבון הבנק הקודם של הוועד בבנק דיסקונט, בו שימש האיש כמורשה חתימה.

הבנק פגע בזכויותכם? 

פנו לעורך דין בנקאות

היות שחשש ממצב בו השיקים יוחזרו לספקים עקב חוסר כיסוי, פנה האיש אל יושב ראש הוועד החדש, לצורך העברת ההתחייבויות לחשבון החדש, אולם היו"ר החדש סירב לעשות זאת.

משכך, האיש פנה אל בנק דיסקונט ביחד עם מורשה חתימה נוסף, בבקשה שיסגרו את החשבון. זמן קצר לאחר מכן, סורב השיק העשירי שנמשך מהחשבון הישן, שהפך לחשבון מוגבל.

בשלב זה הגביל בנק דיסקונט גם את חשבונותיהם האישיים בבנק של האיש וחברו, והעביר את המידע לכל התאגידים הבנקאיים.

בעקבות זאת, פעלו האיש וחברו להסרת ההגבלה, שאכן הוסרה כעבור כשבועיים. ואולם, לטענתם, הנזק כבר נעשה.

לכן, בשנת 2010 הגיש האיש לבית משפט השלום בתל אביב ביחד עם חברו, תביעה בסך של 2.5 מיליון שקל, בטענה שפעולות הבנק פגעו בשמם הטוב וגרמו להם לנזק כלכלי.

בית משפט השלום התרשם שהבנק פעל בהתאם לנהלים ודחה את התביעה, אך התובע וחברו לא וויתרו, והגישו ערעור לבית המשפט המחוזי.

לשמחתו של התובע, המחוזי קיבל באופן חלקי את הערעור, כאשר קבע שהדיווח שהעביר דיסקונט לבנק ישראל היה שגוי, והחזיר את הדיון לבימ"ש השלום. ביהמ"ש המחוזי קבע שדיסקונט פגע בשמו הטוב של התובע, ואחראי לפצות אותו על נזקיו, בסכום שייקבע על ידי בית משפט השלום.

התובע דרש פיצוי בסך 100,000 שקל עבור הפגיעה בשמו הטוב בקרב תושבי המושב ונציגי הבנק, שלדבריו רכשו לו כבוד גדול, ולאחר מכן ראו בו רמאי.

בנוסף, התובע טען לנזק ממוני בסך כ-2.2 מיליון שקל, סכום המבוסס על רווחים עתידיים שיכול היה לגרוף כשותף בחברת "דמו מערכות תצוגה". לדבריו, כניסתו כשותף לחברה נמנעה לאחר שהבעלים ביטל את החוזה ביניהם, על רקע הדיווח שחשבונו הוגבל.

דיסקונט טען שחשבונו האישי של התובע הוגבל בטעות ובתום לב. בנוסף, טען הבנק, התובע מגזים בתיאור נזקיו, בהתחשב בעובדה שההגבלה הוטלה לשבועיים בלבד.

לא דאג לעדכן

במהלך הדיון, הבנק טען כי לתובע לא נגרם נזק ממוני, והסביר זאת בכך שהתובע ניצל קשר בין אחיינו לבנו של בעל החברה, במטרה להעלות טענה על עתיד עסקי משותף ולזכות בפיצוי עבור "נזק ממוני מדומה".

ואולם, השופט משה סובל-סלום דחה את טענת הבנק, לאחר שהתרשם כי התובע אכן ניהל מו"מ ממושך על כניסתו והעסקתו כשותף פוטנציאלי בחברה.

השופט ביקר את התנהלותו הרשלנית של הבנק, שטעה כשהגביל את חשבונו הפרטי של התובע,  במקום להגביל את חשבון הוועד בלבד, בו היה אך ורק מורשה חתימה.

כמו כן, השופט הסביר כי למרות הסרת ההגבלה לאחר זמן קצר, הרי שהתוצאות בשטח ניכרו במשך חודשים רבים, שכן שהבנק לא דאג לעדכן את כל הגורמים הרלוונטיים על הסרתה.

לפיכך, ולאחר חישוב סך נזקי התובע, השופט הורה לדיסקונט לפצותו בסך כ-1,018,000 שקל עבור נזק ממוני, לשון הרע ועוגמת נפש, בתוספת הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 60,000 שקל.

  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין

* עורך דין יפתח אבן עזרא עוסק בדיני בנקאות

** הכותב לא ייצג בתיק

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את גט לויר

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום בנקים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום בנקים
האם כשהבנק חונק את העסק הלקוח באמת חסר אונים?
עו"ד רונן עבודיה, צילום: גלית שקד
אחריות הבנקים לתופעת החשבונות המוגבלים
תמונת אילוסטרציה: andreypopov,123RF

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ