אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> תורם זרע נתבע במזונות, ביהמ"ש: תוכל לתבוע החזרים כשהילדה תתבגר

תורם זרע נתבע במזונות, ביהמ"ש: תוכל לתבוע החזרים כשהילדה תתבגר

מאת: מערכת PsakDin | תאריך פרסום : 03/11/2015 16:10:00 | גרסת הדפסה

צילום: Dollarphotoclub

האיש, שהסכים לתרום לעורכת הדין שלו זרע כדי להגשים את חלומה להיות אם, לא שיער שהיא תתבע מזונות בניגוד להסכם עמו. בית המשפט קבע שאינו יכול לפטור אותו מתשלום, גם אם הוא "רק" תורם, אבל פסק לו סכום מופחת במיוחד.

לפי גרסת האם, עורכת דין במקצועה, לפני כארבע שנים, התפתחה בינה לבין לקוח מערכת יחסים ידידותית והוא הסכים לעזור לה להביא ילד. השניים ביצעו הזרעה מלאכותית וזמן לא רב לאחר מכן נולדה בתם המשותפת.

בתחילת 2012 הופתע תורם הזרע כשקיבל מהאם תביעת מזונות בשם בתו. בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד דב נתן רוזנבלט, טענה האם כי הנתבע הסכים להורות משותפת ולא סתם לתרומת זרע. היא הסתמכה על ההסכם שנחתם בבית חולים באזור המרכז, שם נכתב במפורש שמדובר ב"צאצא משותף".

לייעוץ בענייני משפחה:

פנו ל-עו"ד דיני משפחה

היא סיפרה שהנתבע הבטיח לה לשלם מזונות. על כל פנים, גם אם הוא מתכחש לכך, כאבי הילדה הוא חייב לממן את צרכיה.

הנתבע סיפר דברים אחרים לגמרי. הוא טען, באמצעות עו"ד נטלי זץ-חורש, שהסכים לבקשת התובעת רק לאחר שהתחייבה שלא תהיה לו שום חובה כלפי הילדה. לגבי ההסכם, הוא טען כי היה זה הסכם סטנדרטי לטיפול פריון, שהיה חייב לחתום עליו כדי להתחיל בהליך, והוא אינו מעיד על כך שהסכים להיות הורה פעיל.

ויותר מזה, הנתבע הציג הסכם נוסף ממועד מאוחר יותר, שבו הצהירה התובעת שלא יהיו לו שום חובות כלפי בתו.

תבעה בניגוד להסכם

השופט טל פפרני מבית המשפט לענייני משפחה בחדרה החליט שההסכם השני – שהציג הנתבע – גובר על ההסכם שהציגה התובעת.

ההסכם הראשון, קבע השופט, נחתם כתנאי לתחילת תהליך ההזרעה. המילים "צאצא משותף", המופיעות בו, אינן מעידות על התחייבות להורות פעילה. אם היה זה הסכם "רציני" שמכוון להורות משותפת, היה עליו לכלול הוראות מפורטות בנוגע לאופן השותפות, החובות של הנתבע כלפי הצאצא, היקף המזונות שישלם, הסדרי הראייה שלו וכיוצא באלה.

לעומת זאת, בהסכם השני נכתב במפורש כי הנתבע מוותר על אבהות אך "ישמח לעזור במזונות" אם יוכל. בהסכם זה התובעת הצהירה שלא יהיו לה שום דרישות כלפי הנתבע.

השופט ציין שהתובעת אמנם לא חתמה על ההסכם, אך כן אישרה את תוקפו בהודעת דוא"ל, ואף ביקשה מהנתבע לחתום לה שהוא מוותר על אבהות ואינו מתנגד שהצאצא יאומץ בעתיד.

מכל אלה עולה, אם כך, שהסכם זה הוא ששיקף את כוונת הצדדים ולפיו – מדובר אך ורק בתרומת זרע ולא בהורות משותפת.

עם זאת, השופט הבהיר שבראש ובראשונה יש לחשוב על טובת הילדה, וקבע כי הנתבע לא יכול להסיר מעצמו כל אחריות לרווחתה. ההתחייבות בהסכם שלא יישא במזונותיה היא אינה מוסרית ואינה מחייבת את הקטינה ולכן תבוטל.

ואולם, חובת המזונות של הנתבע תהיה מצומצמת בהתחשב בכך שהתובעת מלכתחילה ביקשה לקחת על עצמה אחריות גדולה יותר על גידול הילדה. לכן, על הנתבע לשלם לבתו מזונות מופחתים בלבד, שהשופט העמיד על 1,500 שקל כולל מדור, וכן רבע מהוצאות החינוך וההוצאות הרפואיות החריגות של בתו.

אלא שבכך לא תם הסיפור, ובעצם רק בסוף הנחית השופט את המכה האחרונה: כרגע הנתבע אמנם יצטרך לשלם מזונות, אולם לאחר שבתו תגיע לגיל 18, הוא יוכל לתבוע החזרים מהאם, שהגישה את התביעה בניגוד להסכם.

בהתחשב בתוצאה זו, הנתבע גם לא חויב בהוצאות.

*** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
12

לא אנונימי!!

שלום לכולן. אני גבר בשנות ה-30 לחיי, מוכן לתת זרע לכל המעוניינת, ובעצם להקנות מודעות אב לילד/ה, אך רק במובן החלקי של האבהות כגון: יעוץ, ביקורים וכד'. הנני בריא לחלוטין, עם גנטיקה מעולה, משכיל, נאה, די גבוה, יוצא יחידה מיוחדת ועוד.. כמו כן הנני בעל כישורים רבים ומעניינים-פרטים נוספים יינתנו בעת הצורך. למען הסר ספק, אם את מחפשת שותף מלא אני לא הכתובת! לכן, כל המרגישה מתאימה, מוזמנת לשלוח לי מייל (שפתחתי במיוחד עבור זה) ואחזור אליה בשמחה. ובכלל, גם אם לא במשרה מלאה-עדיין עדיף לאדם לדעת משורש קיומו, לטובתו ולטובת הכלל. avyeladay@walla.com
11

ממתי תורמי זרע מקיימים "קשרי ידידות" עם הנתרמות?

מספיק עם השטויות-אם היה רוצה להיות תורם זרע, היה הולך לבנק הזרע ותורם באופן אנונימי ולא נתבע על כלום. כאן בפירוש היה רומן בין גבר לאשה שבסופו- נולדה להם ילדה משותפת ועליו לשאת בתוצאות, כפי שעל האשה לשאת בתוצאות. באותו אופן בדיוק האישה היתה יכולה לטעון שהיא בסך הכל "פונדקאית שעשתה טובה" ולדרוש שהגבר יגדל את הילדה. לא יעלה על הדעת, פשוט.
10

על טפשות ובורות משלמים

מי נותן את זרעו ומצפה שלא יהיו לכך תוצאות? הרי זו פסיקה ידועה שטובת הילד גוברת על הסכמה בין ההורים. התוצאה בוודאי מקוממת מבחינת הגברי, אבל צפויה ודי סבירה.
9

על זה הייתי אומרת מ כ ש פ ה ורמאית בחסות החוק

אם אכן רק תרם את זרעו הרי שהיא הוליכה אותו שולל ויש להגיש נגדה תביעת נזיקין. להביא את הענין לידיעת בלישכת עורכי הדין ולבדוק אם יש עילת השעיה מהמקצוע.
8

תרומת זרע- רק מבנק הזרע. כאן לא מדובר בתרומת זרע

הילדה הזאת נולדה מרומן בן גבר לאשה, לא לאשה שהרתה מתרומת זרע של אלמוני מבנק הזרע. הגבר יכול לטעון כל מה שהוא רוצה, האשה תטען שמגיעים לה מזונות- אבל לקרוא לזה "הריון מתרומת זרע" זה שקר גס, באותה מידה האשה יכולה לטעון שהיא רק תרמה ביצית.
7

תגידי את בסדר??? את מונעת מגברים אחרים להיות אבות אבל כנסו!!!!!

אם לבחור יש ילדים ועשה לה טובה ( נניח שהוא גרוש כרגע), אסור לה לתבוע אותו, אבל אם אין לו ילדים, גם היא עשתה לו טובה !!, בכל זאת, היתה לו כונ הלהורות. אין חיה כזו שלא רוצה , "רכב" עליה !! תחשבו על זה ותחשבו על ילדים יהודים למדינתינו !!! להגדיל האוכלוסיה . לא ברור מהפסיקה אם היו לו ילדים.
6

מזונות מתורם זרע

פס"ד עגום, ועוד לציין כי מדובר בסכום מזונות "מופחת" אלו הם מזונות ראלים הנהוגים במדינתינו. תביעות ופסיקות מסוג זה פוגעות באופן אנוש ובלתי הפיך - בנשים רבות שמייחלות להביא ילד לעולם שלא תחת הכותרת "שתוקי" אלא עם אב ידוע. הייתי מגשה לאלתר תביעה להפרת הסכם כנגד האם שהיא עו"ד במקצועה שהטעתה את האב והקימה מס' לא מבוטל של עילות תביעה ופיצוי - הנקובות בחוק החזים תרופות .
5

יותר גועל מזה כבר לא יתכן!!!עד מתי יעשקו את הגברים??

חייבים להפעיל לחץ בכנסת לשינוי חוק בית המשפט לענייני משפחה.
4

עבירה אתית

שינסה תלונה לועדת האתיקה .
3

סדום ועמורה פמיניסטית!!

ואיך האמא הסחטנית תחזיר סכום בשווי נוכחי שלכ 350 אלף ש'ח?
1 2 > >>
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ