אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> תביעת כתובה: ישלם לגרושתו 1,800 שקל למשך כל חייה

תביעת כתובה: ישלם לגרושתו 1,800 שקל למשך כל חייה

מאת: עו"ד שרון סגל | תאריך פרסום : 10/10/2019 16:19:00 | גרסת הדפסה

עורכי דין גירושין, תביעת כתובה: ישלם לגרושתו 1,800 שקל למשך כל חייהאילוסטרציה: Alex Postovski, 123rf

סכום הכתובה הועמד על מיליון שקלים ישנים, שללא הצמדה למדד שווים ל-1,000 שקל בלבד. הדיינים קבעו כי הסכום הנמוך והעובדה שהאישה פרנסה את בעלה וכיום משלמת לו חצי מהפנסיה מצדיקים הצמדה או פיצויי גירושין.

בפסק דין שזיכה אישה בכתובה שנערכה ב-1982 עלתה השאלה האם יש להצמיד למדד סכום של מיליון שקלים ישנים, כשללא הצמדה שוויו 1,000 שקלים ועם הצמדה יותר מחצי מיליון שקלים. אב בית הדין הרב יצחק זר והדיינים הרב גדעון שריון והרב דוד בירדוגו קבעו כי הפוסקים חלוקים בנושא ההצמדה אך גם אם יכריעו כדעת המתנגדים, האישה עדיין זכאית לפיצויי גירושין מאחר שיצאה ללא כלום מאיזון המשאבים ואף חולקת עם הגרוש את הפנסיה שלה. לפיכך נקבע כי הוא ישלם לה 1,800 שקל בחודש לכל ימי חייה.

בני הזוג נישאו ב-1982 ולכן הכתובה נרשמה בשקלים ישנים. ב-2009 עזב הבעל את חדר השינה וכעבור כ-5 שנים הגיש תביעה לפירוק שיתוף ואיזון משאבים. באותה שנה האישה הגישה תביעת שלום בית שנדחתה וב-2015 בני הזוג התגרשו בעקבות תביעת גירושין שהגיש הבעל.

לאחר הגירושין תבעה האישה את כתובתה בטענה שהיא זכאית לכספים מאחר שבעלה מרד בה כשיצא מחדר השינה כי היא נוחרת, ולאחר מכן תבע פירוק שיתוף ושלל אפשרות לשלום בית.

בנוסף היא טענה כי יש להצמיד את הכתובה למדד כך שסכום החיוב יעמוד על כ-523 אלף שקל, וזאת משום שבאיזון המשאבים לא קיבלה דבר ואילו היא חויבה לשלם לבעלה חצי מהפנסיה שלה.

הגרוש טען לעומת זאת כי עזב את חדר השינה משום שאשתו מרדה וסירבה לקיים עמו יחסי אישות. לטענתו אין הצדקה להצמיד את הכתובה למדד ומה גם שלאורך השנים אשתו רדתה בו ולא נתנה לו כסף, ואף נטלה לכיסה פיצויי הפיטורים שקיבל כשפוטר מעבודתו.

שלא תצא בלי כלום

אב בית הדין הרב יצחק זר והדיינים הרב גדעון שריון והרב דוד בירדוגו קבעו כי גם בהנחה שטענת הגרוש נכונה, והאישה הפסיקה לקיים עמו יחסי מין, הוא לא עשה שום ניסיון להביא לשינוי ובחר מיד לעזוב את החדר מבלי לפנות לבית הדין במטרה שישכין שלום בבית. לפיכך, הוא זה שפירק את הנישואין ובנסיבות אלה האישה זכאית למלוא הכתובה.

באשר לסכום הכתובה, שללא הצמדה עומדת על 1,000 שקל בלבד, ציינו הדיינים כי חלק מהפוסקים מתנגדים להצמדה וחלקם סבורים שהיא מתחייבת כדי להבטיח שהסכום ישקף את דעתם של החתן והכלה במועד החתונה ולא יישחק "עד כדי גיחוך". 

מכל מקום, הדיינים הבהירו שגם אם יפסקו כדעת המתנגדים הרי שהסכום הזעום שנותר לאישה מצדיק לפסוק לה פיצויי גירושין בשווי הכתובה המוצמדת. זאת, במיוחד לנוכח העובדה שהיא פרנסה את בעלה לאורך שנות הנישואין, לא קיבלה דבר מאיזון המשאבים וכיום משלמת לו "משכורת" חודשית בשווי חצי מהפנסיה שלה.

עם זאת, מאחר שלבעל אין יכולת לשלם סכום חד-פעמי החליטו הדיינים כי הפיצוי ישולם בתשלומים חודשיים של 1,800 שקל צמודים למדד עד סוף ימי חייה.  

  • ב"כ התובעת: טו"ר עו"ד אלעד זמיר
  • ב"כ הנתבע: עורך דין מיכאל שיפמן
עו"ד שרון סגל עוסק/ת ב- דיני משפחה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
בין הפטיש לסדן - על גישור בעסק המשפחתי
אילוסטרציה: Photo by rawpixel on Unsplash

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ