אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> סיווג הכנסות לצורך חוק הביטוח הלאומי

סיווג הכנסות לצורך חוק הביטוח הלאומי

מאת: מני רוזנצוויג, רו"ח | תאריך פרסום : 24/01/2001 12:00:00 | גרסת הדפסה

א( כללי

חוק הביטוח הלאומי )להלן - החוק( מבחין ב- 2 סוגים שונים של מבוטחים לצורך קביעת שיעורי דמי הביטוח שעל המבוטחים לשלם. החוק מבחין בין הכנסות מיגיעה אישית הנובעות מהמקורות המפורטים בסעיף 1( 2( ו 2( 2( לפקודת מס הכנסה )עסק ומשלח יד, עבודה( לבין הכנסות פאסיביות כמפורט ביתר סעיפי הפקודה כמו דיבידנד, ריבית, הפרשי הצמדה, דמי שכירות, דמי מפתח, וכיו"ב. קיימים מצבים בהם ההכנסה שאינה מיגיעה אישית עשויה, שלא להתחייב בדמי ביטוח לאומי כפי שאנסה להסביר ברשימתי זו.

ב( הכנסה פסיבית הנלווית להכנסה מיגיעה אישית

עצמאי או שכיר אשר להם הכנסה שלא מיגיעה אישית )הכנסה פסיבית( בנוסף להכנסותיהם "הרגילות" )משכורת, רווח מעסק וכיו"ב( יהיו פטורים מתשלום דמי ביטוח לאומי בגין הכנסותיהם שלא מיגיעה אישית במידה והכנסות אלו לא יעלו על %50 מכלל ההכנסה, זאת בהתאם לאמור בתקנות 15 ,14 לתקנות הביטוח הלאומי )הוראות מיוחדות בדבר תשלום ביטוח(, התשל"א - 1971. בטרם אדגים מספרית חשוב לציין, שהנושא תקף כמובן למי שהכנסתו הכוללת אינה עולה על התקרה המתחייבת בדמי ביטוח לאומי )התקרה נכון להיום הינה 380,820 ש"ח לשנה(.

דוגמא מספרית:

עצמאי או שכיר, שהכנסתם מיגיעה אישית הסתכמה בשנת 2001 לסך של 100,000 ש"ח. בנוסף לכך הנ"ל מקבל דמי שכירות ו/או דיבידנד ו/או כל הכנסה פסיבית אחרת בסכום שנתי של 80,000 ש"ח. מכיוון שסך ההכנסה הפסיבית מהווה פחות מ %50 מסך ההכנסה הכוללת המסתכמת לסך של 90,000( 180,000 ש"ח( הרי שהנישום לא יחויב בדמי ביטוח בגין הכנסתו הפסיבית. מאידך גיסא במידה והכנסתו הפסיבית תסתכם לסך של 101,000 ש"ח, אזי הכנסתו הכוללת תסתכם לסך של 201,000 ש"ח וההכנסה הפסיבית המהווה יותר מ %50 מסך ההכנסה הכוללת 100,500( ש"ח( תחויב כולה בתשלום דמי ביטוח. בדוגמא זו יחויב הנישום בתשלום נוסף של 14,564 ש"ח )%14.42 מסך ההכנסה החייבת הנוספת בדמי ביטוח לאומי(מסקנהניתן לתכנן במקרים מסוימים בצורה לגיטימית חלוקת הכנסות פאסיביות בצורה שלא יעלו על %50 מסך ההכנסות באותה שנת מס )לפי שנה קלנדרית( ולהימנע בצורה כזו מתשלום נכבד של דמי ביטוח לאומי.

ג( הכנסה מ 3 מקורות - שכיר, עצמאי, הכנסה פסיבית

נישום שהינו שכיר ועצמאי ובנוסף לכך יש לו גם הכנסה פסיבית אחרת מהסוגים שהזכרנו קודם יתחייב בדמי ביטוח לאומי רק בגין הכנסתו כשכיר ועצמאי בלבד. לא יחולו דמי ביטוח על מלוא הכנסתו הפסיבית, לפיכך, נישום העונה על ההגדרות הנ"ל ויש לו הכנסה פסיבית בסכום נכבד יהיה פטור לחלוטין מתשלום דמי ביטוח לאומי ללא קשר לגודל ההכנסה.

דוגמא מספרית

הכנסה כעצמאי לשנה 100,000 ש"ח

הכנסתה ממשכורת לשנה 50,000 ש"ח

הכנסה פסיבית לשנה 90,000 ש"ח

______

240,000 ש"ח

=====

על ההכנסה בסך 90,000 ש"ח לא יחוייב הנישום בדמי ביטוח לאומי. )שהחבות שלהם מסתכמת לסך של 12,978 ש"ח(. מסקנה - במקרים מעין אלו נישומים עצמאיים צריכים לשאוף להיות מועסקים גם כשכירים )רצוי כמובן בתחום עיסוקם(. בצורה כזו לא יחויבו כאמור בתשלום דמי ביטוח על הכנסתם הפסיבית.

_____________________________________________________________________

האמור במאמר זה מובא באופן כללי ותמציתי, אין להסתמך עליו מבלי לקבל חוות דעת מקצועית נוספת

A MEMBER OF TAG INERNATIONAL - '*ורדי האוזר נתיב ושות

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות
ביקור בבית משפט בסין וסקירת שיטת המשפט הסינית
השופט ד"ר מנחם (מריו) קליין באולם המשפטים של השופט  WOUNG SEE

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ