אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני עבודה >> מסך ההתאגדות לא יורם בכל פעם שחברה היא חדלת פירעון

מסך ההתאגדות לא יורם בכל פעם שחברה היא חדלת פירעון

מאת: אורנית אבני-גורטלר, עו"ד | תאריך פרסום : 16/05/2006 09:53:00 | גרסת הדפסה

עע 34/03, אסנת שפרן נגד יוסף אלוש

בית הדין הארצי לעבודה דחה ערעור של עובדת, אשר פוטרה מהעבודה בגין מצבה הכספי הקשה של החברה בה עבדה, על פסק דינו של בית הדין האזורי, בו קבע השופט שמואל צור, כי אין מקום להרים את מסך ההתאגדות ולהטיל אחריות אישית על המשיב 1, בעליה של חברת היחיד ממנה פוטרה המערערת.

סגנית הנשיא אלישבע ברק-אוסוסקין קבעה, כי העיקרון של ייסוד אישיות משפטית מלאכותית הנפרדת מיחידיה הוא אחד העקרונות החשובים במשפטנו. הרמת מסך היא חריג. היא מהווה סטייה מהעיקרון של אישיות משפטית נפרדת של התאגיד ופוגעת בעיקרון זה.

ע"פ השופטת ברק, המחשבה לפיה יש לנסות לפתור את בעייתם של העובדים בתאגיד חסר יכולת חשובה. עם זאת הרמת מסך היא דרך בעייתית מהבחינה המשפטית ומהבחינה המעשית. משפטית התגמשה הגישה להרמת מסך בחוק החברות החדש. הכנסת סברה שלא היה מקום להגמשה ותקנה את הסעיף באופן שהוחמרו הקריטריונים להרמת מסך. ספק אם ניתן להרים את המסך בכל פעם שחברה היא חדלת פירעון. הדבר פוגע בהסתמכות של נושים אחרים, בהסתמכות של בעל המניות שחבותו האישית לא תבוא תחת חבותה של החברה. לפיכך, יש להשתמש בגישה של הרמת מסך בזהירות רבה.

בנוסף, קבעה השופטת כי בפני המערערת עומדת האופציה לפנות למוסד לביטוח לאומי על מנת להגיש תביעה לגמלה מכוח סעיף 182 לחוק הביטוח הלאומי. לגישתה, בצד הרמת המסך יש לפנות למילוי חסר משפטי שיוצר הסעיף. ע"י מילוי חסר ישלם המל"ל לעובד שנפגע מהפסקת פעילותה של חברה. המל"ל יוכל לחזור אל המשיבה 2, מכוח דיני הרמת המסך. השופטת וירט-ליבנה חלקה על קביעה זו. לגישתה, לא ניתן על דרך של השלמת חסר לפנות אל המוסד לביטוח לאומי, מבלי שיתקיימו התנאים הקבועים בחוק, במקרה של מעסיקה שאינה סולבנטית ואינה מסוגלת לשלם לעובדיה את זכויותיהם. השופטת וירט-ליבנה הצטרפה לחוות דעתה של השופטת ברק-אוסוסקין, ככל שהיא נוגעת לקביעה כי אין מקום להרים את המסך בנסיבות הערעור.

עע 34/03, אסנת שפרן נגד יוסף אלוש

למדור עבודה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

חוקים קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני עבודה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני עבודה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ