אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> קניין רוחני >> למי שייכות זכויות יוצרים ביצירות לאחר פירוק השותפות שיצרה אותן ?

למי שייכות זכויות יוצרים ביצירות לאחר פירוק השותפות שיצרה אותן ?

מאת: שירה הימן, עו"ד | תאריך פרסום : 04/04/2011 11:07:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין אביטל קסטנר נ' ליאת יפרח ואח'

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע, כי זכויות היוצרים ביצירות שנוצרו ע" שותפות בה הוסכם על שיתוף בכל הקשור לפעילותה העסקית, שייכות באופן שווה לשותפים (למעט זכויות מוסריות), וכי גם לאחר פירוקה של השותפות, ממשיכים השותפים להיות בעלי הזכויות ביצירות.

שתי מעצבות הקימו שותפות לניהול עסק לאספקת שירותי גרפיקה ודפוס, בה חלקה של כל אחת מהן עמד על 50%. כשנה לאחר הקמת השותפות, נחתם הסכם לפרוק השותפות, לפיו אחת השותפות (התובעת) לוקחת על עצמה את כל ההתחייבויות והנכסים, והשנייה יוצאת מהשותפות.

התובעת המשיכה בניהול העסק, ואילו הנתבעת הקימה עסק חדש. בתביעות הדדיות שהגישו השותפות אחת נגד השנייה, טענה כל אחת מהן, כי שותפתה לשעבר הציגה בעסקה חלק מהיצירות שנוצרו בזמן פעילות השותפות כיצירה של העסק שלה, וזאת ללא הסכמת שותפתה.

התובעת דרשה פיצוי של 300,000 שקלים בגין הפרת זכויות היוצרים ב 30 יצירות, ואילו שותפתה, דרשה פיצוי של 380,000 שקלים בגין הפרת זכויות יוצרים ב 19 יצירות.

סגן הנשיא השופט גדעון גינת דחה את התביעות ההדדיות. נקבע, כי מאחר והסכם השותפות שותק לגבי הבעלות בזכויות היוצרים, אך עולה ממנו כוונת שיתוף ביחס לכל הקשור לפעילותה העסקית של השותפות, הרי שהבעלות בזכויות היוצרים במהלך פעילותה של השותפות המקורית, היתה שייכת לשתי השותפות בחלקים שווים. זאת, למעט הזכות המוסרית בכל אחת מהיצירות, השייכת למי שיצר אותה גם בזמן פעילותה של השותפות.

ביחס לבעלות בזכויות לאחר פירוק השותפות, נקבע כי מששותק הסכם הפירוק לגבי זכויות היוצרים שצמחו מפעילות השותפות המקורית, הרי שהזכויות ביצירות משותפות שייכות גם לאחר הפירוק לשתי השותפות (למעט הזכות המוסרית). מסקנה זו, כך נפסק, מובילה לתוצאה לפיה בהצגת היצירות בעסקים שלאחר הפירוק, מחד, מימשה כל אחת מהשותפות את הזכות הנתונה לה כבעלת זכות יוצרים, ומאידך הפרה את זכות היוצרים של השותפה השנייה.

בנסיבות אלה, השאלה זכותה של מי גוברת, תוכרע על דרך בחינת סבירות השימוש, כאשר במקרה הנדון, נקבע כי התנגדותה של שותפה אחת לשימוש שעושה ביצירות השותפה השנייה אינו סביר שכן היא עצמה עושה בהן את אותו השימוש בדיוק. לפיכך, ככל שקמה לכל אחת מהשותפות זכות לפיצויים, הרי שהיא מתקזזת כנגד זכותה של השנייה, ולגבי הזכות המוסרית, נפסק כי לא הוכח למי מהן, אם בכלל, שייכת הזכות המוסרית בכל אחת מהיצירות.

לסיכום נקבע כי בהעדר הסכם, רשאית כל אחת מהשותפות להמשיך ולהשתמש ביצירות נשוא התביעה נגדה, למעט ביצירה הכוללת תמונה של ילדיה הקטינים של התובעת.

  • ב"כ התובעת: עו"ד ספיר בן צוק
  • ב"כ הנתבעות: עו"ד איל מנחם

לפסק הדין בעניין אביטל קסטנר נ' ליאת יפרח ואח'

למדור: קניין רוחני

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

חוקים קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום קניין רוחני באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום קניין רוחני

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ