אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> הוצאה לפועל >> חקירת החייב בהוצאה לפועל שפכה אור על מצבו האמיתי

חקירת החייב בהוצאה לפועל שפכה אור על מצבו האמיתי

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 21/08/2018 13:21:00 | גרסת הדפסה

עורך דין הוצאה לפועל, חקירת החייב בהוצאה לפועל שפכה אור על מצבו האמיתי [אילוסטרציה חיצונית: georgerudy Irusta Machin www.123rf]

החלטה נדירה יחסית של לשכת ההוצאה לפועל מדגימה את חשיבותה של חקירת יכולת לחייבים. במקרה זה הוחלט להעלות צו תשלומים חודשיים של אדם בעל חובות של מיליונים, מ-1,000 שקל ל-4,700 שקל.

הרשמת עינת להבי-אשר מלשכת ההוצאה לפועל בתל-אביב החליטה להעלות צו תשלומים של אדם שצבר חובות ל-33 אנשים, מסכום חודשי של 1,000 שקל ל-4,700 שקל. החלטה זו באה בעקבות חקירה שנערכה לחייב בלשכתה על ידי בא כחו של אחד הזוכים להם הוא חייב כספים, בה נחשף כי למעשה מצבו של החייב אינו כפי שהוא מציג אותו.

ההחלטה ניתנה בתיק המאחד למעשה 33 תיקי הוצאה לפועל, במסגרתם לחייב יש חוב כולל בסך של כ-6.2 מיליון שקל. החייב ציין שאינו עובד, בהיותו בן 62 בעל 95 אחוזי נכות קבועה, וכי הוא מקבל קצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי, בסכום של 2,700 שקל לחודש.

בנוסף הוא הצהיר שאין לו נכסים מלבד רכב ישן, וטען כי הוצאותיו החודשיות מגיעות לכ-4,900 שקל.

בתחילת השנה שעברה החליטה הרשמת להטיל עליו צו תשלומים של 1,000 שקל כל חודש.

מאז ביקש החייב להפחית את צו התשלומים ולהעמיד אותו על 150 שקל לחודש. לעומת זאת, אחד הזוכים ביקש לערוך לו חקירה נוספת, מה שנקרא בלשון המשפטית "חקירת יכולת", על אודות מצבו הכלכלי ויכולתו לשאת בתשלומים.

טענתו של אותו זוכה, שיוצג על ידי עו"ד יוסי ויגדור, היתה כי החייב מסתיר הכנסות באמצעות חשבונות של חברה על שמו והתנהלות במזומן. בנוסף הובאו עדים שטענו כי שילמו לחייב כספים תמורת טיפול בעניינים שלהם במוסד לביטוח לאומי ורשויות אחרות.

"רחוק מן המציאות"

ואכן, בעקבות חקירת החייב והעדים מטעמו של הזוכה, הרשמת שוכנעה שהחייב לא מסר את מלוא המידע והפרטים על הכנסותיו ועל הכספים שהוא מקבל מאנשים שונים כתוצאה מסיוע שהוא נותן להם בטיפול ענייניהם בפני רשויות שלטוניות שונות. בהחלטה ציינה כי תיאורו לגבי מצבו הכלכלי ואפשרויות התעסוקה שלו "רחוק מן המציאות".

"למרות נכותו והמחלות מהן הוא סובל, יכולתו של החייב בפועל להתפרנס היא גבוהה ואין זה מן הנמנע, כי החייב אף מנצל יכולות אלה בפועל, אולם מעדיף להסתיר את הכנסותיו מרשם ההוצאותה לפועל וכן מנושיו", כתבה.

בתוך כך הרשמת דחתה את טענת החייב כי מדובר בכספים שנועדו לכיסוי ההוצאות שלו עבור הטיפול באותם אנשים, וציינה כי מדובר בגרסה תמוהה מאד, שהרי לא ברור למה אדם עם חובות כה כבדים, שאף טוען כי הוא נאלץ לגור בבתים של חברים, יוותר על הכנסות פוטנציאליות.

על כך הוסיפה הרשמת נימוק נוסף, ולפיו גם אם בחר לוותר על תמורה כלשהי, הרי שהדבר אינו גורע מכך שהוא יכול לנתב את פועלו לייצור הכנסות – מה שנקרא "הכנסה רעיונית", כלומר שיש לו פוטנציאל להכנסות.

טעם נוסף להחלטתה היה העובדה שהחייב מקבל סיוע כספי מחבר, שאף מעמיד לרשותו רכב יוקרה – עניין שיש להביא בחשבון.

בסופו של דבר, הרשמת קבעה כי החייב יכול להגיע להכנסה פוטנציאלית של כ-10,900 שקל לחודש. בהפחתת הוצאותיו, התוצאה היתה כי צו התשלומים הועלה ל-4,700 לחודש.

לקריאת ההחלטה בתיק 01-98592-09-7

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום הוצאה לפועל באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום הוצאה לפועל

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ