אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> ח"כ פועלים לביטול חוק הבחירה הישירה

ח"כ פועלים לביטול חוק הבחירה הישירה

מאת: שחר ולנר, עו"ד | תאריך פרסום : 08/07/2000 20:29:00 | גרסת הדפסה

בימים אלה נשמעים קולותיהם של חברי כנסת הפועלים לשינויו של חוק יסוד: הממשלה, המכונה חוק הבחירה הישירה. העברתו, בקריאה ראשונה, של חוק טל, גם היא הביאה לכדי "מחשבה שניה" של חברי הכנסת והציבור בכלל בדבר טיבו של החוק. הדרמה שהתחוללה בכנסת בזמן ההצבעה סביב חוק טל הינה אחת מהשלכותיו של חוק הבחירה הישירה, המאלץ את רוה"מ ל"התפשר" ולרצות את המפלגות הקטנות, כדי שיוכל לתפקד בענינים חשובים כמו הסכם השלום עם הפלסטינאים.

מטרתו העיקרית של חוק יסוד: הממשלה היתה למנוע, או לכל הפחות להפחית, את הסחיטה של הקואליציה והעומד בראשה על ידי המפלגות הקטנות. כפי שיתואר להלן, מטרה זו לא הושגה כי אם נהפוך הוא.

חוק הבחירה הישירה לא מנע את הפיצול הפוליטי כי אם החריפו בצורה חסרת תקדים. לפני חקיקתו של החוק כהנו בכנסת ישראל 12 מפלגות בלבד, וזאת לעומת 17 מפלגות המכהנות בכנסת הנוכחית.

כוחן של המפלגות הקטנות גדל וכוחם של הגושים הגדולים קטן. בתקופת השיטה הישנה, זכו המפלגות הגדולות לרוב מוחץ בכנסת, ב- 81' היו להן 95 מנדטים, ב- 84' - 85 מנדטים. לעומת זאת, אחרי חקיקתו של החוק קטן כוחן של מפלגת הליכוד והעבודה (ישראל אחת) לכדי 66 מנדטים בבחירות 96' ו- 45 מנדטים בלבד בבחירות 99'.

המצב לאור חוק הבחירה הישירה, הביא לכדי תלות, שטרם ידענו כמותה במפלגות הקטנות. כה עמוקה וחריפה התלות עד, שלראשונה מאז הקמתה של כנסת ישראל, שתי המפלגות הגדולות יחדיו אינן מסוגלות להקים ממשלת אחדות, מבלי להסתייע במפלגות נוספות.

אך הבעיה הינה גדולה ומכופלת לאור המילכוד שנוצר כתוצאה משיריונו של החוק. שינוי חוק יסוד: הממשלה, דורש רוב מיוחס (61 ח"כים) של חברי הכנסת, רוב שכאמור אינו נמצא בידן של המפלגות הגדולות. מכאן שיש להטיל ספק רב בנוגע להצלחתם של אותם חברי כנסת הקוראים היום לשינוי הבחירה הישירה.

שיטת הבחירות החדשה, הגדילה את סחטנות רוהמ"ש על ידי המפלגות הקטנות והביאה לאי יציבות השלטון באופן מדאיג. סחטנות זו מגיעה מהמפלגות בכנסת ובמיוחד מהמפלגות החברות בקואליציה, ובאה לידי ביטוי במספר סיטואציות. להלן מספר דוגמאות: א. רוהמ"ש נאלץ להכנע לסחטנות המפלגות הקטנות לפני יום הבחירות על מנת שתורינה לבוחריהן לבחור בו במקום במועמד האחר. ב. כך נאלץ רוהמ"ש "לשלם" למפלגות הקטנות על מנת שאלה תסירנה את המועמדים שהציגו מטעמן. ג. מהיום בו נבחר רוהמ"ש יש לו 45 ימים כדי להציג את הרכב הממשלה לאישור הכנסת, בתקופה זו מגיעה הסחטנות לשיאה. ד. וכמובן הסחטנות השנתית לקראת ההצבעה על חוק התקציב.

חוק הבחירה הישירה הביא עמו בעייה שלטונית שטרם ידענו כמותה. העובדה כי רוהמ"ש תלוי בתמיכת הכנסת לשם תפקודו בצירוף לפיצול הפוליטי שנולד בחוק הבחירה הישירה, הביאו לכדי מצב בו רוהמ"ש עומד בפני כנסת בה אין לו רוב, המכונה "כנסת לעומתית". הצורך בשינוי שיטת הבחירות אינו נסתר כאמור מחברי הכנסת מטעם המפלגות הגדולות, ועם זאת, נראה כי שינוי השיטה מוטל בספק, לאור הצורך ברוב מיוחס של חברי הכנסת, שאינו נתון בידי המפלגות הגדולות.

כל הזכויות שמורות לאתר המשפט הישראלי "פסק דין" www.PsakDin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות
ביקור בבית משפט בסין וסקירת שיטת המשפט הסינית
השופט ד"ר מנחם (מריו) קליין באולם המשפטים של השופט  WOUNG SEE

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ