אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> בני זוג הגישו תביעות לערכאות שונות באותו יום – הרבני קבע שהסמכות שלו

בני זוג הגישו תביעות לערכאות שונות באותו יום – הרבני קבע שהסמכות שלו

מאת: מערכת פסקדין | תאריך פרסום : 29/10/2023 14:32:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Trnava University on Unsplash

האישה פנתה לבית הדין הרבני זמן קצר לפני שהגרוש הגיש את תביעתו לבית המשפט למשפחה. בית הדין הבהיר שבמרוץ הסמכויות כל דקה נחשבת

בית הדין הרבני האזורי בירושלים קבע לאחרונה כי תביעת מזונות שהוגשה אליו שעות ספורות לפני שההורה השני הגיש תביעה נגדית לבית המשפט למשפחה, תידון בין כותליו. הרב אוריאל לביא (אב"ד), הרב דוד מלכא והרב חיים ו' וידאל סמכו את קביעתם על פסיקת בג"ץ שקבעה כי אפילו הקדמה של דקות בודדות בהגשת התביעה לערכאת הרלוונטית מקנה סמכות לאותה ערכאה.

הצדדים הם נשואים לשעבר והורים לקטין. ביולי האחרון הם התגרשו כאשר ההליכים המשפטיים ביניהם בנוגע לזמני השהות והאחריות ההורית על בנם, נדונו בבית המשפט למשפחה.

עם זאת, בנושא המזונות נקלעו בני הזוג לשעבר למצב נדיר יחסית: שניהם הגישו תביעה בעניין באותו היום, אך לערכאות שונות. האיש הגיש את התביעה לבית המשפט למשפחה ואילו האישה לבית הדין הרבני.

האישה, שיוצגה באמצעות עו"ד משה פרדס, טענה כי הגישה את תביעתה בשעה מוקדמת יותר ולכן היא הזוכה ב"מרוץ הסמכויות" – אותו "מרוץ" המתנהל בין בית המשפט למשפחה ובית הדין הרבני בנושאים שנתונה להם סמכויות מקבילות (שאחד מהם הוא מזונות).

לעומתה טען הבעל כי בית המשפט למשפחה כבר החל לדון בענייני השהות והאחריות ההורית, ובהתחשב בעובדה שאף הוא הגיש תביעת מזונות לערכאה זו – הגם שבשעה מאוחרת יותר – יש לדון בה במאוחד עם יתר העניינים.

תביעות נפרדות ועצמאיות

אבל הדיינים דחו את טענתו וקבעו שהסמכות לדון בתביעת המזונות נתונה להם. "אין ספק כי תביעת המזונות של האם שהוגשה בביה"ד קדמה לזו של האב שהוגשה בבית המשפט", כתבו הדיינים. 

הם מצאו כי תביעת האב הוגשה ב-9 ביולי 2023 בשעה 20:45, ובאסמכתה על פתיחת התיק בבית המשפט למשפחה נכתב התאריך "10.7.23", שכן תביעות המוגשות אחרי השעה 17:00 מוצגות ככאלה שהוגשו ביום המחרת. לעומת זאת, תביעת האישה הוגשה לבית הדין ב-9 ביולי בשעה מוקדמת יותר.

הדיינים הבהירו שלפי פסיקת בג"ץ, הערכאה שאליה הוגשה התביעה לראשונה רכשה את הסמכות לדון בה, אפילו אם פער הזמנים היה של דקות ספורות בלבד. אגב, בפסיקת בג"ץ אף נדחתה עמדת בית הדין הרבני לפיה איחור של עד 15 דקות נחשב לחסר משמעות.

לסיום דחו הדיינים את ניסיון האב לכרוך את כלל התביעות, לרבות תביעת המזונות, על מנת לנהל אותן בערכאה הרצויה מבחינתו. הם קבעו שמדובר בתביעות נפרדות אשר כל אחת מהן עומדת בפני עצמה ואין לקשור ביניהן, כך שמימד הזמן הוא היחיד שקובע.

לפיכך הדיינים קבעו שתביעת המזונות תידון בבית הדין הרבני, וכי הצדדים יעדכנו אותם האם הגיעו להסכמות כלשהן מחוץ לכותלי בית הדין אשר ייתרו את ניהולה.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה
משפחה במשבר: גישור וגירושין בצל הקורונה
גילה עיני, עורכת דין ומגשרת

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ