אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> האם בנק מחוייב להמיר מט"ח על מנת שלא להביא להגבלת החשבון ?

האם בנק מחוייב להמיר מט"ח על מנת שלא להביא להגבלת החשבון ?

מאת: שירה הימן, עו"ד | תאריך פרסום : 26/06/2011 12:06:00 | גרסת הדפסה

להחלטה בעניין גטס (גלובל אנג'נירינג טסטינג סולושנס) בע"מ נ' בנק הפועלים בע"מ סניף 228 - מצפה ספיר

בית משפט השלום בכפר סבא קבע, כי ככלל מחויב בנק למכור יתרות מט"ח או להודיע ללקוח כי עומדת לפניו אפשרות כזו על מנת למנוע אי כיבוד שיק באופן שיביא להגבלת החשבון.

חשבון לקוחה של בנק הפועלים אשר מסגרת האשראי שלה עמדה על 100,000 ש"ח, הוגבל עקב חריגה מהמסגרת. בבקשה שהגישה לגריעת עשרה שיקים מרשימת ההגבלה, טענה הלקוחה כי חשבונה מתנהל בשני מטבעות: שקלים חדשים ודולר ארה"ב, וכי מסגרת האשראי כוללת גם את המט"ח, ומאחר ובכל אחד ממועדי הסירוב לא חרגה היתרה הכוללת מהמסגרת המאושרת, יש לגרוע את כלל השיקים מרשימת ההגבלה.

עוד טענה, כי גם אם מסגרת האשראי לא הייתה מסגרת כוללת, הרי עקב קיומן של יתרות משמעותיות בחשבון המט"ח, היה על הבנק לפרוע את כלל השיקים שהוצגו לפירעון בחשבון השקלי.

השופט מיכאל קרשן קבע תחילה, כי אין לקבל את טענת המבקשת לפיה מסגרת האשראי בחשבון הייתה מסגרת הכוללת הן את החשבון השקלי והן את המט"ח. יחד עם זה, נקבע כי בנק היודע כי החזרת שיק עלולה להביא להגבלת החשבון, מחויב להפעיל את הלכת 'איחוד החשבונות', כך שאם הוא מוצא כי פירעון השיק לא יביא לסטייה ממסגרת האשראי בהתבוננות כוללת, עליו למכור יתרות מט"ח או להודיע ללקוח כי עומדת לפניו אפשרות לעשות כן על מנת שהשיק יכובד.

השופט קבע, כי למרות שככלל הבנק אינו מחויב להתריע בפני לקוח על חריגה ממסגרת האשראי, הרי שחובת תום הלב מחייבת אותו לכל הפחות להודיע ללקוח כי הוא יכול להורות על מכירת מט"ח בסכום שיביא לכיבוד השיק, וציין, כי למעט במקרים חריגים, חובה על הבנק לבקש את רשות הלקוח למכירת המט"ח מבעוד מועד.

עם זאת, נקבע כי חובת היידוע בעניין זה מוגבלת ל"ראשית הדרך", היינו לשיק או לשיקים הראשונים שהוצגו בחריגה מהמסגרת ולא לאלו שלאחריהם.

במקרה הנדון נקבע כי אמנם הבנק הפר את חובת היידוע בכל אותם מקרים בהם הוחזרו שיקים, אולם אין בכך כדי לחייבו לפרוע את כלל השיקים שבמחלוקת, זולת השיק הראשון שסורב. זאת, מאחר שלאחר החזרת השיק הראשון ברשימת ההגבלה, ידעה המבקשת כי הבנק אינו מקזז את יתרות המט"ח מחובותיה בחשבון השקלי, אך המשיכה להתנהל בחשבון כאילו לא אירע דבר, וככלל הניחה ליתרות החובה בחשבון לגדול.

"התנהגות כזו של לקוח לא ניתן לקבל. היא שוללת מניה וביה את הסתמכותו על התנהגות הבנק או את ציפייתו הסבירה כי הבנק יחויב לפעול בדרך החריגה של קיזוז חשבונות. סוף כל סוף, החוב בחשבון הוא חובה של המבקשת" כתב השופט, ופסק לפיכך כי רק השיק הראשון ייגרע מרשימת ההגבלה.

להחלטה בעניין גטס (גלובל אנג'נירינג טסטינג סולושנס) בע"מ נ' בנק הפועלים בע"מ סניף 228 - מצפה ספיר

למדור: בנקאות

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ