אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> איכות הסביבה >> בעלי מסעדות על חוף הים ביקשו שצו להריסתן יבוטל- בינתיים תופסק פעילותן

בעלי מסעדות על חוף הים ביקשו שצו להריסתן יבוטל- בינתיים תופסק פעילותן

מאת: טל צבר, עו"ד | תאריך פרסום : 09/05/2012 09:11:00 | גרסת הדפסה

להחלטה בעניין דבורה ג'רבי ואח' נגד מדינת ישראל

בעלי מסעדות בחוף הים, שהוצאו נגדם צווי הריסה מכוח חוק החופים, הגישו לבית משפט השלום בחיפה בקשה לביטול צווי ההריסה, במסגרתה בקשו כי ביהמ"ש ידון בבקשה כבהליך פלילי ולא בהליך אזרחי מנהלי, ביהמ"ש דחה את הבקשה.

חוק שמירת הסביבה החופית, הידוע בכינויו 'חוק החופים', נועד להבטיח כי רצועת החוף לא תיפגע כתוצאה מפעילות בני אדם. בחוק נקבע, כי הפרת תנאיו ודרישותיו מהווים עבירה פלילית שבצידה עונש. עם זאת, מוסמכת רשות שרצועת החוף בתחומה נפגעה, להוציא צווים שיימנעו את הפגיעה, ובהם צווי הריסה לבתי עסק שפועלים תוך הפרת החוק ופוגעים בסביבה החופית, כפי שקרה במקרה זה, בו הוצאו צווי הריסה לשתי מסעדות על חוף הים.

בתגובה, הגישו בעלי המסעדות בקשה לביטול צווי ההריסה לבית משפט השלום בחיפה, ובמסגרת בקשה זו, הגישו בקשה נוספת, כי ביהמ"ש ידון בבקשתם לביטול צווי ההריסה במסגרת הליך פלילי או מעין פלילי, (שבו קשה יותר לרשות להוכיח כי אכן בוצעה עבירה על החוק),  ולא במסגרת הליך אזרחי-מנהלי, כפי שנעשה בפועל.

בינתיים, המסעדות יפסיקו לפעול

השופט שמעון שר דחה את הבקשה. נקבע, כי הצווים למניעת פגיעה בסביבה החופית הינם צווים מנהליים, שתקיפתם תיעשה בפועל על פי עקרונות המשפט המנהלי.

כן נקבע, כי הדיון בבקשת בעלי המסעדות לביטול צווי ההריסה, נוגע לשאלות מתחום המשפט המנהלי דוגמת תוקפו של צו ההריסה או האם הרשות חרגה מסמכותה כשהוציאה אותו, וכיוצא בזה. עצם העובדה, קבע השופט, כי ישנה אפשרות להגיש נגד בעלי המסעדה גם כתב אישום פלילי אם לא יקיימו את הצווים, אין בה כדי ללמד כי ניתן לתקוף את עצם הוצאת הצווים בדרך פלילית.

בשלב זה, כך נקבע, ביהמ"ש בוחן את סבירות וחוקיות פעולת הרשות בהחלטה להוציא צו הריסה, זאת להבדיל מאי ביצועו של הצו, המהווה עבירה פלילית, וכל עוד לא הוגשו כתבי אישום נגד בעלי המסעדות בגין אי ביצוע הצווים, בקשתם לביטול צו ההריסה תנוהל כהליך אזרחי- מנהלי.

לבסוף נפסק, כי בעלי המסעדות יפסיקו את פעילותן תוך שבעה ימים לכל המאוחר, וזאת עד להחלטה הסופית בבקשתם לביטול צו ההריסה. עם זאת ציין השופט, כי בהחלטה זו אין כדי להביע דעה על התוצאה הסופית בהליך. בעלי המסעדות חויבו בהוצאות של 10,000 שקל.

להחלטה בעניין דבורה ג'רבי ואח' נגד מדינת ישראל

למדור: איכות הסביבה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום איכות הסביבה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות












כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ