אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני משפחה >> בני המשפחה הביולוגיים של המאומץ יפצו ב-400 אלף שקל בשל חשיפת האימוץ

בני המשפחה הביולוגיים של המאומץ יפצו ב-400 אלף שקל בשל חשיפת האימוץ

מאת: לימור אביטן, עו"ד; חגי שומרון, עו"ד | תאריך פרסום : 24/06/2013 18:04:00 | גרסת הדפסה

מאת: עוה"ד לימור אביטן וחגי שומרון

לפסק הדין בעניין ד.ח. ואח' ס.צ. ואח'

ביהמ"ש לענייני משפחה חייב משפחה ביולוגית של קטין שאומץ, לפצות אותו ואת הוריו המאמצים ב-400 אלף שקל. זאת, בשל הפגיעה בפרטיותו, בכך שחשפו את אימוצו ברבים.

קטין שאומץ בידי משפחה חרדית בהיותו עולל בן מספר ימים, בחר בהגיעו לגיל 18, שלא לפתוח את "תיק האימוץ" ולא ליצור כל קשר עם בני משפחתו הביולוגית. אלא שבעבר אחר, בני המשפחה לא השלימו עם "אובדן האח" ועשו מאמצים שונים לאיתורו. בכלל זה, ערכו סיורים בסביבת מגוריו, פנו טלפונית למכריו ואף התפרצו לישיבה בה למד.

בסופו של יום, בסמוך ליום הולדתו ה- 19, חשפו בני המשפחה ברבים את דבר האימוץ. לאחר מספר מפגשים "חיוביים" בינו לבין המשפחה הביולוגית, התנגד המאומץ להמשך הקשר. אולם משפחתו הביולוגית לא כיבדה את רצונו.

בתביעה שהוגשה כנגד הוריו ואחיו הביולוגיים לבית המשפט לענייני משפחה בירושלים, טענו התובע והוריו המאמצים, כי בכך שגרמו לתובע להיחשף אליהם, כמו גם לגילוי ופרסום דבר האימוץ הידוע אך למתי מעט, הם גרמו לתובע נזק, אותו העמידו על מיליון שקל.

בין היתר, טענו, כי המשפחה הביולוגית הפרה את איסור הפרסום הקבוע בחוק האימוץ והוציאה עליו לשון הרע. כמו כן נטען, כי זכויותיו המוגנות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו נפגעו.

מנגד טענו הנתבעים, כי גילו את דבר האימוץ באקראי, וכי פתיחת תיק האימוץ נעשתה מרצונו החופשי של התובע שהינו בגיר כבן 19. לטענתם, העובדה כי לאחר מכן נערכו מפגשים חיוביים בין הצדדים, מעידה על נכונותו לקשר עמם. עוד נטען, כי התובעים הסכימו ואפשרו את פרסום המידע, שממילא אינו משפיל ופורסם בתום לב.

הגילוי מותר רק למאמץ ולמאומץ

"מותר למאמץ ולמאומץ (אך לא להורה הביולוגי) לבצע גילוי של דבר האימוץ אשר הם צדדים לו" כתבה סגנית הנשיאה, השופטת נילי מימון. השופטת הבהירה, כי על אף שעובדת האימוץ ידועה בפני קומץ אנשים אין בה בכדי להפוך את הסוד לנחלת הכלל.

טענות הנתבעים, לפיהן פגשו בתובע באקראי ומעשיהם נעשו בתום לב נדחו, שכן הוכח כי חלק מהם הפעילו לחץ רב על המאומץ לקיום הקשר.

נקבע, כי הפרת איסור הפרסום בחוק האימוץ מהווה גם פגיעה בפרטיות המוגנת בחוק הגנת הפרטיות.

עם זאת, השופטת דחתה את הטענה כי תיק האימוץ נפתח בכפייה, שכן לא הוכח כי התובע לא רצה בכך. כמו כן, נדחתה הטענה כי פרסום האימוץ מהווה לשון הרע.

"מעשה האימוץ אינו רק מוסרי אלא גם אצילי ונעלה הראוי לכל הכבוד והערכה החברתיים", כתבה השופטת.

לבסוף, נפסק לתובעים פיצוי של 400,000 שקל, בגין הנזק הלא ממוני בתוספת הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד.

אנו מברכים על פסק הדין, המזהיר בני משפחה ביולוגיים מפני היעדר כבוד לרצונו ולפרטיותו של המאומץ, אשר לו הזכות לבחור אם לחדש את הקשר עם בני משפחתו או אם לאו. בנוסף נציין, כי פסק הדין מחזק את מוסד האימוץ וסופיות ההחלטה.

לפסק הדין בעניין ד.ח. ואח' ס.צ. ואח'

למדור: דיני משפחה

* המחברים עוסקים בתחום דיני המשפחה.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני משפחה באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני משפחה

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ