אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> חדלות פירעון >> אין כמו אמא: שקעה בחובות בשביל ילדיה ותשלם רק 6%

אין כמו אמא: שקעה בחובות בשביל ילדיה ותשלם רק 6%

מאת: עו"ד ומגשרת דנית סהר | תאריך פרסום : 22/02/2023 08:38:00 | גרסת הדפסה

אילוסטרציה: Oxana Melis on Unsplash

לזכות החייבת נזקפה העובדה שהיא ממשיכה לעבוד למרות נכותה. בית המשפט איפשר לה לשלם חלק מזערי מהחוב כתנאי להפטר, ודירתה תישאר ברשותה לכל החיים

בית משפט השלום בחיפה נתן לאחרונה צו שיקום לחייבת בשנות ה-60 לחייה שהסתבכה עם חובות של למעלה מחצי מיליון שקל. סגנית הנשיאה איילת הוך-טל קבעה שהחייבת תשלם 35,700 שקל – כ-6% בלבד משווי תביעות החוב שהוגשו נגדה – בפריסה של 3.5 שנים כתנאי להפטר. בנוסף קבעה השופטת כי לנוכח שוויה הנמוך של דירת החייבת אין תועלת במימושה בשלב זה, והחייבת תוכל להמשיך לגור בה עד שארית ימיה.

יריית הפתיחה להליכי חדלות הפירעון בעניינה של החייבת נורתה בינואר אשתקד, אז נתן בית המשפט צו לפתיחת ההליכים. במסגרת ההליכים הוגשו נגדה 8 תביעות חוב בשווי כולל של 576,638 שקל.

בדצמבר האחרון הגיש הנאמן מטעם הממונה על חדלות פירעון דו"ח ממצאים בנוגע לחייבת. מהדו"ח עלה, בין היתר, שמדובר באישה שעברה את גיל הפנסיה ושנקבעה לה נכות רפואית משמעותית והיא נמצאת במצב של אי כושר תעסוקתי מלא. למרות זאת, נכתב, החייבת עובדת כמטפלת בקשישים ויחד עם גמלת הנכות מביטוח לאומי היא מגיעה להכנסה חודשית של 7,000 שקל. עוד צוין כי החייבת גרה בדירה בבעלותה בצפון הארץ, שמחצית ממנה עדיין משועבדת לבנק.

בהתייחס לממצאים עתרה החייבת להפטר מיידי. לטענתה, מצבה האישי המורכב וגילה המבוגר מצדיקים זאת. לדבריה, היא הסתבכה בחובות לאחר שניסתה לעזור לילדיה חרף יכולותיה הדלות. לגבי הדירה, היא הסבירה שעלותה כ-580,000 שקל אך בהינתן המשכנתה שרובצת עליה השווי שלה זניח, ומימושה לא יצמיח תועלת לנושים בשל הצורך להעמיד לרשותה דיור חלופי

האינטרס האנושי גובר

השופטת הוך-טל קבעה ציינה שפטור מתשלום חודשי לחייב הנעדר כושר עבודה ניתן רק למי שהכנסתו היחידה היא מקצבת נכות. כאן, החייבת אמנם נמצאת במצב של אי כושר, אך מנגד היא עובדת ומרוויחה כ-2,858 שקל בנוסף לקצבה. "נתון זה יש לזקוף לזכותה", הבהירה השופטת.

בתוך כך השופטת קיבלה את טענת החייבת בנוגע למימוש הדירה. היא הסבירה שבמצבה הנוכחי של החייבת אין כל תועלת בקידום ההליך, לא בהיבט הכלכלי ובטח שלא בהיבט האנושי-שיקומי. היא כתבה כי "לעת הזו, האינטרס השיקומי להותיר קורת גג ליחידה גובר על האינטרס של השאת הגבייה לנושים."

מנגד, לאור העובדה שלחייבת יש דירה ויכולת השתכרות מסוימת, השופטת קבעה כי טרם התגבשו התנאים שנקבעו בפסיקה לצורך מתן הפטר מיידי, ויש להגיע לפתרון מאוזן שכולל תכנית תשלומים חודשית.

לפיכך נקבע שהחייבת תמשיך לשלם 850 שקל בחודש כפי שנקבע בתחילת ההליכים, למשך 3.5 שנים נוספות, ובמידה שתעמוד בצו התשלומים היא תקבל הפטר מלא מחובותיה. 

מן העבר השני, היא תוכל להמשיך לגור בדירתה עד אריכות ימיה. השופטת הבהירה כי ניתן יהיה לממש את הדירה רק לאחר שהחייבת תלך לעולמה או לחילופין תעזוב אותה מרצונה. 

  • ב"כ החייבת לא צוין בפסק הדין
  • הנאמן בהליך: עו"ד רון כהנא
עו"ד ומגשרת דנית סהר עוסק/ת ב- חדלות פירעון
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

פסקי דין קשורים

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום חדלות פירעון באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום חדלות פירעון
חזון אחרית הקורונה – מדינה בפשיטת רגל
עו"ד מירית מועלם | צילום: שמרית קרמר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ