ב"ה
בית דין רבני אזורי אשקלון
|
1191436-1
29/09/2019
|
בפני הדיינים:
1. הרב ישי בוכריס - אב"ד 2. הרב בן ציון ציוני 3. הרב עודד מכמן
|
- נגד - |
המבקשים:
פלוני ופלונית
|
xxx:
xxx
|
פסק דין |
בפני ביה"ד בקשה להתרת נישואים.
לדברי המבקשים, הם נישאו בארצות הברית בטקס של נישואים אזרחיים שנערך במסעדה לשם השגת גרין קארד, וכעת הם מבקשים להתיר את נישואיהם ללא גט.
סקירה כללית
מדובר בבחור ישראלי שלצורך השתכרותו בעבודה בחו"ל היה זקוק לגרין קארד. לדבריו, הוא הכיר אשה שהיתה אחת מעובדותיו וביקש ממנה להינשא לו נישואים אזרחיים פיקטיביים לצורך מטרה זו ותמורת תשלום. האשה הסכימה.
עתה הופיעו האיש והאשה בפני ביה"ד לצורך התרת נישואיהם.
לדברי המבקשים הבחור התגורר בדירה ביחד עם חבריו, והאשה התגוררה במקום אחר. שניהם מעולם לא התגוררו ביחד, ולדבריהם גם לא היו ביניהם יחסי אישות. מיד בתום טקס הנישואין האזרחיים חזר המבקש למקום מגוריו והמבקשת למקום מגוריה.
עוד הבהירו המבקשים שחבריהם ידעו על כך שכל כוונתם בעריכת הטקס הינה פיקטיבית ולצורך השגת הגרין קארד, גם העובדים במקום וגם רב מסויים שאיתו הם התייעצו בטרם האירוע.
לדבריהם, הרב אמר להם שאפשר שכאשר יגיע הדבר לביה"ד בארץ יצריכו אותם להתגרש כדת משה וישראל בגט, כיוון שמבחינה רשמית הם נשואים.
כיוון שאת כל המידע הנ"ל קיבל ביה"ד מהמבקשים עצמם, התבקשו מביה"ד להמציא ראיות לגרסתם.
לשם כך הופיעו שני עדים, אחד בארץ בפני ביה"ד והשני בחו"ל בפני ביה"ד שהוקם לצורך קבלת העדות, שניהם שומרי מצוות.
שני העדים סיפרו שהם מכירים את המבקשים ומאשרים שעוד בטרם נישאו הודיעו להם שמטרתם היא השגת גרין קארד, והם נישאים אזרחית רק לצורך מטרה זו. הם העידו כי הם יודעים שהמבקשים לא התגוררו ביחד כלל, לא לפני שנישאו ולא לאחר מכן.
העד שהתקבל בארץ הוסיף שהוא הכיר היטב את הבחור והיה איתו ביחד בשבתות, והמבקש סיפר לו עוד לפני הנישואים, שהוא מתכוון להינשא פיקטיבית ואף נקט בפניו בסכום הכסף שהוא נדרש לשלם לאשה לצורך הסכמתה.
גם העד השני שהתקבל בניו יורק העיד שהוא מכיר את הבחור שנים רבות, והוא יודע שהנישואים היו למטרת השגת "ניירות" כלשונו.
דיון והכרעה
בעניין נישואים אזרחים דשו רבים והדברים מפורסמים וכבר סיכמו נושא זה בכמה ספרים. יעויין בספר "אורות המשפט" (עמוד מ') שהרחיב בנושא זה וסיכם דיעות האחרונים, ובספר "לב שומע לשלמה" (סימן יא), שם כתב י' נימוקים להצריך גט ו-י' נימוקים לפטור בלא גט.
שורש הדיון הוא סביב השאלה האם במצב שזוג חיים ביחד, אומרים:"אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות" וכוונתם לשם קידושין. ונבאר: