ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות ראשון לציון
|
52215-03-18
30/07/2018
|
בפני השופטת:
אילה אורן
|
- נגד - |
התובעת :
ורד ויסוול
|
נתבעים:
1. שחם - גיא בע"מ 2. דוד ריכטר
|
פסק דין |
1.עניינה של התביעה שלפניי בתאונת דרכים מיום 28.12.17 בשעה 17:15 שאירע ברחוב ברח' הפלד באזור התעשייה בחולון (להלן: הכביש), בין רכבה של התובעת מסוג יונדאי גטס (להלן: הרכב) למשאית הנתבעת 1 בה נהג הנתבע 2, העובד בחברת הנתבעת 1 (להלן: המשאית).
2.לטענת התובעת, בעת שנהגה ברכבה במהירות איטית המותאמת לתנאי הדרך ועומס התנועה, הגיחה במפתיע המשאית שיצאה בנסיעה לאחור ממוסך הצמוד למקום, נכנסה אל הכביש בנתיב נסיעתה והתנגשה ברכבה בעוצמה. כתוצאה מכך נגרם לרכבה של התובעת נזק רב, הוא מושא הסעד הכספי המבוקש בתביעה.
3.לטענת הנתבע 2 הוא יצא עם המשאית מהמוסך והשתלב בכביש בנסיעה לאחור, לאחר שמכוון בדק שהדרך פנויה. לפיכך טען, כי התובעת היא שנסעה בחוסר זהירות ובמהירות גבוהה והתנגשה במשאית מאחר שלא הבחינה בה, ומכאן שהתובעת אשמה בתאונה ויש לדחות את התביעה.
4.בדיון שנערך לפניי העידו התובעת, הנתבע 2 – נהג המשאית וכוון המשאית, שמסר עדות מטעמה של הנתבעים.
דיון והכרעה
5.לאחר שעיינתי בכתבי הטענות, שמעתי את העדויות ועיינתי בראיות נחה דעתי כי התובעת עמדה בנטל השכנוע המוטל עליה והוכיחה כי התאונה נגרמה בשל נהיגתו חסרת הזהירות של הנתבע 2 במשאית הנתבעת 1, תוך הפרת חובות הזהירות החלות עליו.
6.תקנה 45 לתקנות התעבורה, תשכ"א – 1961 (להלן: תקנות התעבורה), מורה כי נהג הנוסע לאחור צריך להיות מודע לכך שבנסיעה לאחור טמונה סכנה, ולפיכך חלה עליו החובה לנקוט באמצעי זהירות כנדרש על מנת למנוע סיכון בפגיעה בעוברים והשבים.
בד"נ 22/83 מדינת ישראל נ' אליהו בן עובדיה חדריה, פ"ד לח(2) 285 (1984), הבהיר בית המשפט העליון את הסיכון הגדול הנשקף מנהיגה לאחור, ואת החובה הכללית לנקוט אמצעי זהירות כלפי השוהים בדרך, שהיא חובה המודגשת בנסיבות המיוחדות של נסיעה לאחור ומחייבת נקיטת אמצעים לרבות מכוון. בית המשפט העליון קבע בדיון נוסף בדעת רוב כי כאשר נהג נוסע אחורה ברכב בעל מימדים גדולים באזור מאוכלס, עליו לתת את הדעת לשטח המת, וכדי למלא אחר חובת הזהירות יידרש, ככל שהנסיבות מלמדות על קיומו של סיכון, לדאוג לכוון אשר ישגיח על כך שאין איש מאחורי רכבו.
חובת זהירות נוספת הרלוונטית לענייננו קבועה בתקנה 66 המורה, כדלקמן:
"לא יסיע אדם רכב שעמד או חנה בצד הכביש אלא לאחר שהבטיח כי אפשר להיכנס למסלול התנועה ללא סיכון או הפרעה לעוברי דרך; הוא ייכנס במהירות שאין בה כדי סיכון או הפרעה, לאחר שנתן אות כאמור בסימן ח'."