ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות תל אביב - יפו
|
34120-12-17
24/07/2018
|
בפני סגן הנשיא:
ירון בשן
|
- נגד - |
תובעים:
1. עליזה ממן 2. ציון ממן
|
נתבעת:
דרכים - גיאוגרפיה טבע ותרבויות בע"מ
|
פסק דין |
התובעים יצאו לטיול מאורגן שארגנה הנתבעת. בנמל התעופה באיסטנבול הם התנתקו מהקבוצה והחמיצו את הטיסה. הם רכשו טיסה חלופית, המזוודות שלהם אבדו והמשך הטיול השתבש מאד. לטענתם, התרחשה התקלה בשל כך שמדריך הקבוצה ציין שעה מוטעית לעליה למטוס ולא טרח לנסות לאתרם כאשר לא עלו למטוס בזמן. התובעים גם מלינים על התנהלות המדריך והנתבעת בהמשך הדברים, כאשר נתקלו בקשיים רבים בהשלמת הטיול. הנתבעת מטילה על התובעים אחריות להחמצת הטיסה. לטענתה הם אנשים בוגרים והם היו אמורים להגיע לשער העליה למטוס בשעה שצויינה בכרטיס וגם בשילוט נמל התעופה. המדריך לא העיד אך עובד אחר בחברה סבר שהמדריך ניסה לאתר את התובעים. סברה זו הופרכה בעדות אחד הנוסעים שהשתתף בטיול. הוא העיד שהוא עצמו ביקש מהמדריך להתקשר לתובעים כדי לאתרם ונענה בסירוב. בנם של התובעים העיד שהמדריך אמר לו שכל הקבוצה הגיע לשער הכניסה ממש בטרם נסגר.
אנשים יוצאים לטיול מאורגן גם כדי שאדם מנוסה מהם, יסייע להם בהתנהלותם בארצות זרות. אין הדבר מתיר לנוסע לפרוק מעל עצמו אחריות לשלום עצמו. גם בטיול מאורגן מצופה אדם לנהוג בתשומת לב. קשה לקבל שאדם בוגר יתעלם משעת העליה למטוס המצויינת בכרטיס הטיסה ומופיעה בשלוט בנמל התעופה רק מפני שהוא סומך על דברי המדריך. עובדה היא ששאר הנוסעים עלו למטוס. במובן זה, ברור שלתובעים אחריות מסויימת לתקלה שהתרחשה. לצד זה, קשה להבין ואין לקבל את התנהגות המדריך. במציאות שבה כמעט כל אדם מצוייד בטלפון סלולארי, לא אמור להיות קושי ליצור קשר עם נוסע ש"אבד" בבית נתיבות. המינימום המצופה ממדריך הוא, שכאשר קורה דבר כזה, הוא ינסה ליצור קשר עם הנוסע. העדות המפורשת שהמדריך פשוט סירב לעשות כן נותרה ללא מענה. בידי המדריך היה למנוע את התקלות כולן אילו טרח למלא את תפקידו. יוער, שאילו היה יוצר קשר עם התובעים, היה מונע את עיכוב ההמראה בשל הצורך לפרוק מהמטוס את מטענם של התובעים. לאור זאת התביעה מתקבלת.
התובעים מבקשים 33,000 ₪ לרבות עלות ימי החופשה שנטלו, הסכומים ששילמו עבור הטיול, עלויות שונות שנגרמו להם (לרבות טיסה חלופית) ועוגמת הנפש שסבלו. דומני שהסכומים מבטאים את רגשותיהם יותר משהם מבטאים נזק ממוני שנגרם להם. נזק הממוני הממשי נמוך מזה בהרבה: התובעים נטלו חופשה ויצאו לטיול מאורגן. אלה הן עלויות שנטלו על עצמם ואותן גם ניצלו ועל כך לא מגיע להם פיצוי. החמצת הטיסה חייבה רכישת כרטיסי חלופיים בסך 8,360 ₪. נגזרו ממנה תוצאות שגם הן עלו כסף: הפרדות מהכבודה ומהקבוצה, ובזבוז הזמן והכסף בהשגתם. מובן שכל זה גרם לעוגמת נפש גדולה. בשקלול תרומת התובעים לתקלה תשלם להם הנתבעת 10,000 ₪.
על פסק-דין זה ניתן לבקש רשות ערעור בבית-המשפט המחוזי בתוך 15 יום.
ניתן היום, י"ב אב תשע"ח, 24 יולי 2018, בהעדר הצדדים.
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד
יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת