פתח דבר
1.בפני בקשה מוסכמת להסתלקותה של המבקשת, עו"ד דקלה ברנס (להלן: "המבקשת") ,מבקשתה לאישור תובענה כייצוגית כנגד "אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ" (להלן: "המשיבה") וזאת בהתאם להוראת סעיף 16 לחוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו-2006 (להלן: "חוק תובענות ייצוגיות").
רקע עובדתי ועמדות הצדדים בקצירת האומר
2.ביום 20.01.2016 הגישה המבקשת כנגד המשיבה , תובענה ייצוגית וכן בקשה לאישור תובענה כייצוגית (להלן: "בקשת האישור").
כעולה מבקשת האישור, במטוסי המשיבה ישנם מספר כיסאות ישיבה שמשענת הגב שלהם אינה ניתנת להטיה לאחור, וזאת בניגוד למרבית מקומות הישיבה במטוסים אלו. כמו כן, הרווח לרגלי הנוסעים במושבים אלו קטן מהרגיל (להלן: "המושבים המקובעים").
3.לטענת המבקשת, המשיבה אינה מפרסמת את השוני בין המושבים המקובעים לבין יתר המושבים, ואף גובה עבורם מחיר מלא, כאשר התנהלות זו עולה כדי הטעיה והפרת חובת הגילוי בהתאם לדיני הגנת הצרכן. כן נטען לקיומם של עוולות מתחום דיני עשיית עושר ולא במשפט, דיני הנזיקין, ודיני החוזים.
עוד עולה מבקשת האישור כי בגין התנהלות זו של המשיבה "נפל בחלקה" של המבקשת, לשבת באחד מן המושבים המקובעים, דבר שגרם לה אי נוחות רבה וכן תסכול וכעס על כך ששילמה מחיר מלא עבור מושבים אלו.
4.לאור האמור, דורשת המבקשת כי יינתן כנגד המשיבה צו עשה לתיקון מחדליה, באופן שיחייב את המשיבה לפרסם לציבור הנוסעים במטוסיה את השוני בין המושבים במקובעים ליתר המושבים, להוזיל את מחיר הטיסה בעבור מושבים אלו, ולפצות על נזקי העבר.
הקבוצה הנפגעת מהתנהלות המשיבה הוגדרה בבקשה לאישור כ"כלל הלקוחות שטסו במטוסי המשיבה שיש בהם שורת מושבים שגביהם אינם ניתנים להטיה לאחור בשבע השנים האחרונות, ושילמו מחיר רגיל, וכן את אלה שיטוסו כאמור עד להפסקת הכשל נשוא הבקשה".
5.הנזק האישי למבקשת הוערך על ידה בסך של 500 ש"ח, כאשר 400 ₪ מתוך סכום זה מגיע למבקשת, לדעתה, בגין ההנחה שהיה על המשיבה להעניק ללקוחות היושבים במושבים המקובעים. יתרת הסכום בסך של 100 ₪ נדרשת לאור הפגיעה באוטונומיה של המבקשת, והתחושות השליליות שחוותה שגילתה כי היא איננה יכולה להטות את גב המושב שעליו ישבה לאחור.
6.מספר חברי הקבוצה שטסו במושבים המקובעים במשך שבע השנים האחרונות הוערך על ידי המבקשת, בהתבסס על השערות וסברות כאלו ואחרות, כעומד על 30,000 לקוחות המשיבה. אי לכך, וכשהנזק לכל לקוח הוערך בסך של 500 ₪ בהתאם לאופן חישוב הנזק של המבקשת עצמה כמפורט לעיל, הועמד הנזק לקבוצה על הסך של 15,000,000 ₪.
7.ביום 05.09.2016 הגישה המשיבה את תגובתה לבקשת האישור. לטענת המשיבה יש לדחות את בקשת האישור על הסף, תוך שהיא טוענת בין היתר כי המשיבה לא הפרה כל חוק, כי לא נגרם נזק למשיבה או לקבוצה, וכי לא קיים ראש נזק שעניינו הפסד הנחה. עוד נטען כי תמחור כרטיסי הטיסה אצל המשיבה נגזר ממשתנים רבים וכי מדובר במגבלת הטיה זניחה הנובעת מטעמי בטיחות.
8.בכל הנוגע לטענת ההטעיה ואי גילויים של פרטים מהותיים, טענה המשיבה כי מגבלת ההטיה במושבים נושא הבקשה מפורסמת באתר האינטרנט של המשיבה וכן באתרים נוספים דרכם ניתן לרכוש כרטיסי טיסה אצל המשיבה וזאת גם שמזמיני הכרטיסים הינם סוכני נסיעות. כך, המגבלה מפורסמת הן במפות ההושבה של כל מטוסי המשיבה המופיעות באתר האינטרנט שהיא מפעילה, והן באמצעות קישור למפת ההושבה של מטוסי המשיבה בעת רכישת כרטיס טיסה באתרי האינטרנט, כאשר בלחיצה על כל מושב ומושב במפת הושבה זו, ניתן לראות את מאפייניו, לרבות מושבים המוגבלים בהטייתם לאחור.
9.בעניינה הספציפי של המבקשת נטען ,כי המבקשת רכשה כרטיס טיסה לטיסה מוזלת, המופעלת תחת המותגUP , במסגרתו לא ניתן לבחור מושבים מראש, אלא בתוספת תשלום. זאת, בניגוד לכרטיס טיסה "רגיל" אז ניתן לבחור מושב על בסיס מקום פנוי.
10.ביום 25.09.2016 הגישה המבקשת את תגובתה המשלימה לתשובת המשיבה, במסגרתה שבה המבקשת על טענותיה, ובנוסף ביקשה המבקשת לחדד כי על אף פרסומי המשיבה באתרי האינטרנט בדבר טיב המושבים המוגבלים, הרי שאין פתרון למצב בו רוכשים לקוחות כרטיסי נסיעה דרך סוכנות נסיעות באמצעות הטלפון, ואינם גולשים באתרי אינטרנט לצורך כך, כפי שפעלה המבקשת.
11.ביום 27.12.2016 הוגשה בקשה מוסכמת מטעם המבקשת והמשיבה, לפיה המבקשת מעוניינת להסתלק מהבקשה לאישור כנגד המשיבה. במסגרת הודעת ההסתלקות התחייבה המשיבה כי תוסיף באתר האינטרנט שלה מסך גדול וברור לגבי אפשרויות ההושבה השונות במטוס, כך שתוסב תשומת לב רוכשי כרטיסי הטיסה לעניין השוני בין המושבים השונים. כמו כן, בעת בחירת מושב באתר האינטרנט ניתן יהיה לראות הערה בכיתוב בולט ובצבע ושונה בעת בחירת מושב מוגבל. בדומה יעודכן גם אתר האינטרנט של המשיבה המיועד לסוכני נסיעות.
מבקשת ההסתלקות דלעיל עולה כי הצדדים הגיעו להסכמה לפיה כנגד ההסתלקות תשלם המשיבה למבקשת גמול בסך של 10,000 ₪ וכן שכ"ט לבאי כוחה בסך של 30,000 ₪ בצירוף מע"מ.
12.ביום 07.02.2017 התבקשו הצדדים להבהיר בדיוק את אופן התיקון המוסכם בעת הזמנת כרטיס טיסה.
ביום 12.02.2017 הוגשה תגובת הצדדים, ממנה עולה כי התיקון אליו התחייבה המשיבה מסתכם בכך כי בעת בחירת מושב מקובע באתר המשיבה, המידע בדבר מאפיין זה של המושב יופיע בכיתוב בולט ובצבע שונה. השוואה בין המסך שמוצג ללקוח בעת בחירת המושב לאחר התיקון כפי שצורף להודעת ההברה, לבין המסכים הקודמים בעת בחירת מושב מקובע, כפי שהוצגו בתשובת המשיבה לבקשה לאישור ושעליהם לא חלקה המבקשת בתגובתה, מעלה כי עיקר התיקון מסתכם בהדגשה בצבע שונה של עניין הטיית המושב.